به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، تنور انتخابات اگرچه خیلی دیر اما کم کم درحال داغ شدن است. انتخابات این دوره تفاوت های بیشماری با دوره هاي قبلي  دارد. انتخابات ها همواره کارکردهای مختلفی دارند که مهمترین آنها در ذیل مشارکت مردمی می تواند این باشد که بارقه ای از امید را در دل مردم […]

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، تنور انتخابات اگرچه خیلی دیر اما کم کم درحال داغ شدن است. انتخابات این دوره تفاوت های بیشماری با دوره هاي قبلي  دارد. انتخابات ها همواره کارکردهای مختلفی دارند که مهمترین آنها در ذیل مشارکت مردمی می تواند این باشد که بارقه ای از امید را در دل مردم ایجاد می کند. از طرف ديگر مردم در پای صندوق های رای حاضر می شوند تا تغییرات را در زندگی خود و شرایط عمومی جامعه و حرکت از شرایط بهتر به وضع مطلوب تر را شاهد باشند.

عوامل متعددی در مشارکت یا عدم استقبال از حضور در انتخابات برای رای دادن دخیل اند. عملکرد مسئولان یکی از عوامل مهمی است که مشخص می کند مردم به چه میزان مایل به حضور در پاي صندوق هاي راي هستند. ناامیدی از آینده و نارضايتي از وضع موجود بویژه از لحاظ معيشتي و اقتصادی منجمله شرایط اصلی حال حاضر دلمشغولی بسیاری است که در ذهن در پي پاسخ به این سئوالند که چرا باید با توجه به این شرایط پای صندوق های رای بروند؟

درحاليكه شرايط مطلوب بسمت نامطلوب در حركت است  حضور در صحنه چه لزومی دارد؟

و چه تغییری در زندگی ایجاد خواهد کرد وقتي دولت ها یکی پس از دیگری جایگزین شدند و رفتند و آمدند اما تفاوتی در شرایط ایجاد نشد؟

ناگفته نماند تغییر همیشه حاصل می شود اما باید دید این تغییرات رو به جلو است یا به عقب، اگرچه تحول به سمت مثبت هم قابل قبول است و پذیرفتنی.

آرمان انقلاب مشروعیت در سایه مشارکت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم رکن اصلی تعریف شدند و سير تحولات و مرور وقايع ۴۲ سال گذشته نشان می دهد مردم با جان و دل پای نظام و انقلاب ایستادند.

امري اثبات شده است كه جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم در ارکان مختلف حاکمیت کسب می کند و این رويه تاکنون نيز ادامه دارد.

درصورتی که خدشه ای بر این آرمان وارد شود و به هر دلیلی مشارکت مردم پائین بیاید تضاد جدی با مردمسالاری خواهد داشت. با توجه به اینکه نهضت انقلاب ما بر خلاف انقلاب هاي معاصر و پيش و پس آن بر پایه یک حرکت عظيم و جنبشي از همه طیف ها و گروههاي مردمي شکل گرفت و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای در جهان برخوردار شد.

اولین انتخابات ریاست جمهوری گام دوم انقلاب

انقلاب اسلامی که با مشارکت ۹۸/۲ شروع شده و با انتخابات های بالای ۷۰ درصد مشارکت و با رای های بیست میلیونی و بیش از آن نام رئیس جمهور منتخب از صندوق بیرون می آمد باید واکاوی شود که چرا در شرایط کنونی حضور در پای صندوق رای براي دولتمردان دلسوز به یک دغدغه تبدیل شده است. طی ۴۲ سال گذشته هر زمان که حضور مردم در انتخابات پرشور و با مشارکت بالا بود شاهد تحولات مثبت و رو به جلو در عرصه های داخلی و حتی خارجی برای کشورمان بودیم. اما در این سال های اخیر شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد که در انتخابات مجلس یازدهم بروز و ظهور یافت.

شرکت کنندگان در انتخابات تا قبل از سال ٩٢ با آمدن دولت روحاني در پی بهره مند شدن از نتايج حضور گسترده خود در پای صندوق های رای بوده و مترصد فرصت طلايي جهت تغييرات اساسي وعده داده شده براي رهايي از مشكلات اقتصادي اما آن طور كه دلخواه بود نشد بلكه بلعکس شاهد تورم افسارگسیخته و شرایط نامساعد اقتصادی و تشدید فقر و معضلات اجتماعی و نابسامانی ها و ناامیدی در عرصه های مختلف بودند.

راي دهندگان طرفدار دولت تدبير و اميد سرخورده و پشيمان از رايي كه هشت و هچنين چهار سال پيش در صندوق انداخته بودند الان نزديك انتخابات مي گويند واقعا حضورشان در انتخابات چه فايده اي داشت و آنهمه وعده هاي پرطمطراق چه شد و اينكه حضورشان در پای صندوق های رای تاثیری در آینده ما نخواهد داشت.

 

تقدم مشارکت ، بر انتخاب صحیح ، هرچند هر دو باید باشند; به فرموده مقام معظم رهبری

  • نویسنده : حسين روحاني فرد