قیمت نجومی مسکن در روستا‌های گلستان آرزوی خانه‎‌دار شدن روستانشینان را دست‌نیافتنی کرد.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان، در سال‎های اخیر قیمت مسکن نه تنها در شهر‌ها بلکه در روستا‌ها نیز به شدت افزایش یافته است و مشکلات جدی برای مستأجران و زوج ‎های جوان ساکن در روستا که اتفاقأ تمایل به ماندن و زندگی در روستا دارند ایجاد کرده است.
یکی از دغدغه ‎های اصلی در جوامع شهری و روستایی نیاز به مسکن است، با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی دو سال گذشته، عملأ آرزوی خانه دار شدن برای بسیاری از اقشار جامعه دست نیافتنی شد.
در حالی که بیش از نیمی از جمعیت مردم گلستان در روستا‌ها سکونت دارند انتظار می‎ رود برای ماندگاری این افراد و جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها به خصوص حاشیه شهر‌ها اقدامات خاصی برای خانه دار شدن روستاییان در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد.
در سال‎های اخیر قیمت مسکن نه تنها در شهر‌ها بلکه در روستا‌ها نیز به شدت افزایش یافته است و مشکلات جدی برای مستأجران و زوج ‎های جوان ساکن در روستا که اتفاقأ تمایل به ماندن و زندگی در روستا دارند، ایجاد کرده است.
به گفته مردم ساکن در روستا قیمت مسکن در برخی روستا‌های گرگان با مناطق شهری برابر و در اکثر اوقات حتی از مناطق داخل شهر گرگان نیز پیشی گرفته است.

نارضایتی روستانشینان از قیمت ‎های نجومی مسکن در بافت روستا

قیمت زمین و مسکن در روستا‌ها بسیار بالا و نامتعارف است
در همین رابطه یک شهروند گلستانی ساکن یکی از روستا‌های گرگان در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به قیمت‎های نجومی مسکن در روستا اظهار کرد: قیمت زمین و مسکن در روستا‌ها بسیار بالا و نامتعارف است.
علی حسنی با بیان اینکه در برخی روستا‌های گرگان مسکن متری کمتر از ۲/۵ میلیون تومان نیست، تصریح کرد: معمولأ عرضه و تقاضا قیمت مسکن در روستا را تعیین می ‎کند. تقاضا برای خرید و ساخت خانه در روستا‌ها افزایش یافته است. از طرفی زمین و خانه هم برای خرید در روستا کم است، بنابراین فروشنده قیمت را بالا می ‎برد.
وی بیان کرد: برای افرادی همچون ما که شغل‎مان کشاورزی است و زمین‎ هایمان در روستا قرار دارد بهتر است در روستا زندگی کنیم، اما قیمت‎های نجومی مسکن، خانهدار شدن برای مستأجران و زوج‎های جوان روستایی را به آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرده است.
اجرای «طرح تأمین مسکن جوانان» برای اولین بار در گلستان
جهش در تولید مسکن مهمترین هدف اجرای طرح تأمین مسکن جوانان

مدیر کل بنیاد مسکن گلستان یکی از نیاز‌های اصلی مردم در جوامع شهری و روستایی را مسکن عنوان کرد و گفت: به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی دو سال اخیر قیمت مسکن از رشد بالایی برخوردار بود.
محمد حسینی تصریح کرد: از ۶ ماه گذشته با حمایت دولت طرحی با عنوان تأمین مسکن جوانان برای اولین بار در گلستان اجرا شد که اهداف خیلی جامعی را نیز دنبال می‎ کند اولین هدف از اجرای این طرح جهش در تولید مسکن مورد نیاز در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر است.
وی کمک همه جانبه به توسعه روستا‌ها و بحث کمک به تقویت دولت در اشتغال و توسعه روستا‌ها را از جمله اهداف «طرح تأمین مسکن جوانان» عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح قشر مولد روستایی را در روستا‌ها ماندگار می‎ کنیم که این امر باعث جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها می‎ شود از سویی شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

*کنترل قیمت زمین در روستا و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز با طرح «تأمین مسکن جوانان» محقق می‎ شود
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان بیان کرد: از آنجایی که جمعیت قابل توجهی از مردم گلستان در روستا‌ها سکونت دارند و اشتغال اغلب روستاییان کشاورزی است که قشر مولدی را تشکیل می‎دهند توجه خاصی به اجرای این طرح شده است.
حسینی اضافه کرد: با اجرای این طرح ساخت و ساز‌های غیرمجاز مدیریت می‎شود و کنترل قیمت زمین در روستا‌ها که در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده است در دست اجرا قرار می‎گیرد در واقع نقش دولت در کنترل قیمت باید پررنگ شود هر جا دولت در تأمین زمین نقش داشته کنترل قیمت نیز انجام شده است در هر روستایی که دولت در تأمین زمین نقشی نداشته قیمت را اشخاص تعیین می‎کنند.
وی درخصوص شرایط ثبتنام افرادی که تمایل دارند در این طرح شرکت کنند، گفت: مستأجران، زوج‎های جوان و افرادی که نیاز به مسکن دارند، علاقه‎مندان به سکونت در روستا‌ها و مالکان واحد‌های فرسوده در روستا‌ها جامعه هدف این طرح را تشکیل می‎دهند همچنین افرادی که تاکنون از اعتبارات مسکن روستایی استفاده نکرده باشند هیچگونه محدودیتی برای استفاده از تسهیلات این طرح ندارند.

* ثبت ‎نام بیش از ۱۰ هزار نفر در طرح «تأمین مسکن جوانان»
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان مهلت ثبتنام در طرح «تأمین مسکن جوانان» را بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در سامانه بنیاد مسکن برای برخورداری از تسهیلات این طرح ثبت نام کرده ‎اند.
حسینی افزود: خانه‎ها در این طرح به دو روش ساخته می‎شود، در روش اول خودمالکی کسانی که مالک خانه ‎های فرسوده هستند و تمایل به بازسازی دارند به این افراد بعد از اخذ پروانه از دهیاری ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت با پنج درصد کارمزد و بازپرداخت ۲۰ ساله اهدا می‎شود، در روش دوم که بنیاد ساخت است افرادی که در روستا مستأجر هستند یا تازه ازدواج کرده ‎اند و از داشتن خانه و زمین برای ساخت مسکن محروم ‎اند ضمن تأمین منابع برای آن‌ها زمین را بنیاد مسکن تهیه می‎ کند و ساخت نیز توسط بنیاد مسکن انجام می‎شود، حدود ۷ هزار نفر متقاضی در سامانه روش بنیاد ساخت را انتخاب کرده ‎اند برای این افراد در سال جاری سهمیه ویژه ‎ای نیز در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در روش بنیاد ساخت تا سقف ۲۳۰ میلیون تومان به متقاضیان تسهیلات ارائه می‎شود در واقع با اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ برابر سال گذشته انبوهسازی مسکن خواهیم داشت.
براساس این گزارش در حالی که مسکن به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به خصوص زوج‎‌های جوان تبدیل شده است انتظار می‎ رود با اجرای «طرح تأمین مسکن جوانان» در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر که اغلب افراد مستأجر و در آرزوی خانه ‎دار شدن را تشکیل می‎ دهند خانه دار شدن برای مردمی که شایسته بهترین امکانات هستند، تبدیل به رویای دست نیافتنی نشود.