مرمت و احیای حمام اروج رامیان یکی از بنا‌های تاریخی به جامانده از دوره قاجار به دلیل حل نشدن مشکل مالکیت آن چندین سال به تاخیر افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، حمام اروج یا حمام تاریخی رامیان یکی از آثار تاریخی فرهنگی شهر رامیان است که به شماره ۸۸۶۴ در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این حمام در ضلع غربی شهرستان رامیان و درمحله آق اویلی قرار دارد و به علت همجوار بودن با این محله به حمام آق اویلی هم شهرت دارد.

حدود یک سال پیش در خبر‌ها خواندیم که این حمام تاریخی در معرض تخریب قرار گرفته و به محلی برای انباشت زباله تبدیل شده است.

در آن زمان مسئولان میراث فرهنگی استان از پاکسازی محوطه این حمام و تلاش برای تامین اعتبار بازسازی آن خبر دادند.

حال که پس از گذشت یک سال به سراغ این حمام تاریخی رفتیم هنوز خبری از تامین اعتبار برای آن نشده است.

علیرضا حصارنوی رییس میراث فرهنگی شهرستان رامیان در این باره گفت: این حمام بین سال‌های ۸۰ تا ۹۰ یکبار به صورت کامل در بخش قسمت‌های آسیب دیده مورد مرمت قرار گرفت، اما به دلیل قرار گرفتن در فضای باز و استفاده نشدن، مجدد طی این سال‌ها تخریب شد.

او افزود: از سه سال پیش به دنبال تخصیص بودجه‌ای برای مرمت این بنا بودیم، اما با شیوع کرونا بیشتر اعتبارات در این زمینه صرف شد و اعتباری برای این کار در نظرگرفته نشد.

حصارنوی ادامه داد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ این حمام به مزایده گذاشته شد تا به بخش خصوصی واگذار شود و از این طریق علاوه بر مرمت و بازسازی به حمام سنتی یا حمام ترکی و یا اینکه به موزه مردم شناسی تبدیل شود، اما بخش خصوصی از این مزایده استقبالی نکرد.

او افزود: مرداد امسال همراه با نماینده مردم شهر رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی به معاون توسعه و مدیریت وزیر میراث فرهنگی مراجعه کردیم و مقررشد برای آن تصمیماتی گرفته شود.

حصارنوی گفت: پس از مدتی به ما گفته شد از آنجایی که این بنا در مالکیت میراث فرهنگی گلستان نیست و در تملک شهرداری است هزینه مرمت به شرطی پرداخت می‌شود که مالکیت بنا هم در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.

او افزود: چندین بار با شهردار قبلی و فعلی رامیان برای حل موضوع مالکیت آن نامه نگاری شده است، اما گویا تمایلی به واگذاری این بنا به میراث فرهنگی وجود نداشت و به همین دلیل مرمت آن به تاخیر افتاد، اما در آخرین جلسه‌ای که در این باره با فرماندار رامیان و اعضای شورای شهر برگزار شد مقرر شد مالکیت این بنا به صورت امانی در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد تا تبدیل به موزه مردم شناسی شود.

او گفت: این موافقت فعلا شفاهی بوده و هنوز نامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است.

حصارنوی گفت: در حال حاضر شهرداری اقدام به پاکسازی محیط این حمام تاریخی از وجود زباله‌ها کرده است و برای اینکه مجدد به زباله دان تبدیل نشود، یک درب فلزی برای آن نصب شده است.

او افزود: برای تبدیل این حمام تاریخی به موزه مردم شناسی پیش‌بینی شده اعتباری نزدیک به یک میلیارد تومان  لازم است.