مدیرکل امور عشایری گلستان: با سرد شدن مناطق ییلاقی، از نیمه آبان، عشایر خراسان شمالی و رضوی و سمنان کوچ خود را به مناطق قشلاقی استان گلستان آغاز می‌کنند.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان، مدیرکل امور عشایری گلستان از آغاز کوچ زمستانه عشایر خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان به مراتع شرقی این استان خبر داد.

رضا علیپوری گفت: با سرد شدن مناطق ییلاقی، از نیمه آبان، عشایر خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان کوچ خود را به مناطق قشلاقی استان گلستان آغاز می‌کنند. آغاز کوچ زمستانه عشایر به مراتع شرقی گلستان

علیپوری ادامه داد: عشایر بومی استان هم از مناطق ییلاقی به قشلاق می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با مدیرکل امور عشایر این استان‌ها انجام شده است و ما نیز به عنوان میزبان آمادگی لازم را برای کوچ عشایر داریم.

مدیرکل امور عشایری گلستان با بیان اینکه مدت اقامت عشایر کوچنده در استان ۷ ماه است، افزود: گروه‌های بهداشتی و گروه‌های دامپزشکی برای نظارت بر سلامت مردمان عشایر و دام هایشان در این مناطق مستقر هستند و خدمات رسانی می‌کنند. همچنین در بحث امنیتی نیز از طریق نیرو‌های انتظامی و مرزبانی تامین می‌شود.

علیپوری درمورد تامین سوخت مورد نیاز عشایر گفت: با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده و مقرر است که هر خانوار ماهیانه ۱۲۵ لیتر نفت دریافت کند.

وی درباره افزایش سهمیه آرد برای عشایر استان نیز گفت: سهمیه آرد یارانه‌ای در نظر گرفته شده برای آن‌ها ۱۵۵ تُن است در حالی که پارسال ۱۰۰تن بود.

استان گلستان ۲ گروه عشایر به تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار را در خود جای می‌دهد که یک گروه آن کرد‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی و گروه دیگر آن عشایر ترکمن گلستان هستند.

۳۵۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی شرق گلستان در اختیار عشایر کوچنده و بومی قرار دارد.