فزایش نرخ آپارتمان در کشور طی یکی دو سال اخیر امری فراگیر بوده اما شهر گرگان به سبب سوداگری دلالان، جهشی آسانسوری را تجربه و عنوان هفتمین شهر گران مسکن را تصاحب کرده است.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان، شرایط خاص کشور در عرصه‌های بین المللی و اعمال تحریم و تنگناهای مالی، همه بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن در کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

در کنار این پارامترهای مؤثر خارجی، برخی تصمیمات نادرست هم بازار مسکن را متلاطم کرد؛ خلق شکاف مشهود بین نیاز جامعه و تولید و عرضه مسکن سبب شد تا شاهد رشد قیمت غیرمتعارف مسکن در یکی دو سال اخیر باشیم.

ناترازی بین تولید و نیاز جامعه در کنار تورم عمومی تحمیلی بر اقتصاد کلان کشور نرخ گذاری در بازار مسکن را از چارچوب متعارف و مشخص خارج و قیمت‌های سلیقه‌ای و نجومی را به همراه آورد.

فرآیندهای سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای ضروری و مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای سبب شد تا نرخ آپارتمان و واحدهای مسکونی چند برابر افزایش یابد؛ تورمی که از هیچ چارچوبی تبعیت نکرده و صرفاً نتیجه پیشی گرفتن نیاز جامعه از تولید مسکن است.

در کنار سایر عناصر فوق الذکر، برخی از کارشناسان بر این باور هستند که سرعت اندک اجرای قانون جهش تولید مسکن و مشکلات موجود در بخش تأمین زمین، تخصیص تسهیلات کافی و به موقع و همچنین ناتوانی برخی متقاضیان در تأمین و پرداخت سهم آورده، موجب شده تا برخی سفته بازان بازار مسکن، حباب قیمت را روز به روز افزایش دهند.

یکی از مناطقی که رشد قیمت مسکن در آن با ویژگی‌های شهرشناختی و منطقه‌ای آن هیچ تناسبی ندارد. شهر ۳۵۰ هزار نفری گرگان است که براساس آمارهای رسمی عنوان هفتمین شهر گران مسکن در کشور را با خود یدک می‌کشد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

  • نویسنده : خبرگزاری مهر