ابراهیم رئیسی که روز پنج شنبه در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران سوگند یاد خواهد کرد، باید با چالش‌های بزرگ زیادی مقابله کند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، ابراهیم رئیسی که روز پنج شنبه در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران سوگند یاد خواهد کرد، باید با چالش‌های بزرگ زیادی مقابله کند.

این چالش‌ها عبارتند از:

– احیای اقتصادی
این نخستین اولویت در بین بقیه اولویت هاست. سال ۲۰۱۸، خروج آمریکا از توافق بین المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران و برقراری دوباره تحریم‌های آمریکا که این توافق امکان برداشتن آن‌ها را فراهم کرده بود، ایران را در با بحران اقتصادی فرو برد که این بحران با همه گیری کووید-۱۹ تشدید شد. تنها خروج آمریکا از برجام نبود که کشور را با بحران اقتصادی مواجه ساخت مواردی ازجمله عدم مدیریت صحیح، فساد مالی و اختلاس و بسیاری از مورد‌های دیگر هم در آشفتگی اقتصادی نقش داشته اند.
ابراهیم رئیسی در مراسم تنفیذ گفته بود قطعا برای لغو تحریم‌ها تلاش خواهد کرد با این حال یادآوری کرد: ما شرایط زندگی مردم را به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اصلی‌ترین ماموریت و کارویژه رئیس جمهور جدید بازسازی راه‌های امرار معاش محروم‌ترین اقشار جامعه ایران خواهد بود. به منظور تحقق این هدف، او باید ابتدا مشکل تورم را که چالشی بزرگ است، رفع کند.
ثبات فضای اقتصاد کلان همراه با تسریع رشد اقتصادی و کاهش تورم از انتظاراتی است که مردم به آن امید داردند، اما نباید فکر کرد همه چیز به سرعت بهبود می‌یابد. چراکه بسیار ساده انگارانه است چالشی با این عظمت و کوهی از مشکلات مالی یک شبه حل شود.
در عرصه اقتصادی، راهبرد جدید رئیسی با هدف تقویت کانال‌های مالی ایران برای محدود کردن نفوذ منفی تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر اقتصاد ایران است. مطمئنا این راهبرد بعنوان یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ در عرصه بین الملل خواهد بود.

-روابط با جهان
راهبرد جدید رئیسی رخدادی است که زمینه را برای به رسمیت شناختن نقش منطقه‌ای ایران به عنوان قدرت اجتناب ناپذیر فراهم خواهد کرد.
ابراهیم رئیسی می‌گوید می‌خواهد روابط با کشور‌هایی که از نظر جغرافیایی (قطعا عربستان) نزدیک به ایران هستند ترجیح دهد. درحالیکه ادامه تنش‌ها با غرب و آمریکا قابل پیش بینی است، اما روند عادی سازی روابط با عربستان، رقیب بزرگ منطقه‌ای ایران، احتمالا ادامه می‌یابد.
درصورتی که اگر توافقی در مورد هسته‌ای حاصل شود، احتمالا زمینه را برای بازگشت سرمایه گذاران غربی به بازار ایران در کوتاه مدت فراهم نخواهد کرد.

-خروج از بحران بهداشتی
ایران از کشور‌های درگیر منطقه غرب آسیا با همه گیری کووید-۱۹، در برنامه واکسیناسیون تاخیر داشته که بخشی از آن به علت تحریم‌های آمریکاست که تلاش‌های کشور را برای دستیابی به واکسن مختل کرده است.
به اعتقاد کارشناسان امر، مدیریت مشکلات اقتصادی با حل بحران بهداشتی مرتبط است بنابراین رئیس جمهور جدید باید روند واکسیناسیون را در ایران کامل کند تا بدین ترتیب زندگی در کشور عادی شود.

-محیط زیست، اولویت فراموش شده
بحران زیست محیطی در ایران یک واقعیت است، اما تاکنون سیاست کلی در این خصوص اجرا نشده یا خواسته اند اجرا کنند، اما نتوانستند البته تحت فشار برخی فعالان اقتصادی شرکت‌های بخش خصولتی با توجه به اینکه منابع آبی کشور رو به اتمام است.
این احساس وجود دارد که دولت قبلی قادر نبود در این خصوص سیاستی کلی را به اجرا بگذارد. بار‌ها شاهد بودیم پس از بارش باران، مسئولان امر کاملا قضیه کم آبی را در مناطق خود فراموش کرده اند که در ادامه با تشدید خشکسالی ناشی از کمی بارش اعتراض‌ها همانند خروار‌ها سیل برسشان آوار شد.