اهالی گلستان از فعالان سیاسی و مجمع نمایندگان انتظار دارند که در معرفی افراد جهت تصدی کرسی استانداری از سیاسی کاری پرهیز کرده و فردی توانمند را برای این پست به وزارت کشور پیشنهادکنند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان به نقل از خبرگزاری مهر، اهالی گلستان از فعالان سیاسی و مجمع نمایندگان انتظار دارند که در معرفی افراد جهت تصدی کرسی استانداری از سیاسی کاری پرهیز کرده و فردی توانمند را برای این پست به وزارت کشور پیشنهاد کنند.
گلستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سطح کشور برسد.
یکی از عناصر اثرگذار در توسعه در هر استان، بدون تردید استانداران هستند که به عنوان نماینده ارشد دولت با چینش نیروی انسانی و بکارگیری همه توان و استعداد‌های بومی می توانند زمینه پیشرفت استان را رقم بزنند.
با روی کار آمدن دولت جدید تکاپو برای انتخاب استاندار آغاز شده و هر یک از جریانات سیاسی همسو با دولت در تلاش هستند تا افراد مورد نظر خود را بر کرسی استانداری گلستان بنشانند.
با توجه به اینکه استاندار به عنوان اصلی‌ترین پارامتر تعیین کننده در توسعه بوده، نباید در پروسه تعیین آن تعلقات سیاسی، حزبی و احیاناً سهم خواهی‌های جناحی مدنظر قرار گیرد.
البته اینکه فرد انتخابی باید از گروه‌های همسو با دولت باشد تا تضارب بین رویکرد‌های دولت و مقامات استانی ایجاد نشود امری قابل پذیرش است، اما در این موضوع نباید تخصص، مدیریت، پاکدستی و توانمندی مغفول بماند.
گلستان علیرغم ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، پروژه‌های بر زمین مانده زیادی دارد لذا استاندار گلستان باید ضمن داشتن ویژگی‌های لازم برای این سمت، از توانمندی مطلوبی در حوزه اقتصادی و سرمایهگذاری برخوردار بوده تا بتواند گره‌های اقتصادی این استان محروم را باز کنند.
یکی از ویژگی‌هایی که گروه‌های سیاسی به آن تاکید می کنند «بومی بودن» است البته به ظن کارشناسان بومی بودن امری پسندیده است، اما نباید این امر سبب شود که مدیران توانمند، کاربلد، دلسوز و متخصص از چرخه انتخاب خارج شوند، زیرا بعضاً مشاهده شده کارکرد مدیران بومی و غیربومی تفاوت چندانی با هم ندارد.

استاندار توانایی جذب منابع را داشته باشد
دبیر مجمع نمایندگان گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: استاندار، رئیس جمهور یک کشور کوچک بوده و انتخاب وی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا فردی که انتخاب میشود باید چهره توانمند و به تناسب این مأموریت خطیر توان اجرایی بالا داشته باشد.

غلامرضا منتظری ادامه داد: استاندار باید روحیه جهادی داشته و استان را بشناسد و ترجیحاً بومی توانمند و نه بومی به هر قیمتی باشد.
وی افزود: با توجه به شرایط خاص گلستان، استاندار باید دغدغه توسعه داشته باشد، زیرا استان ما در بسیاری از حیطه‌ها عقب ماندگی معنادار و محسوسی دارد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، قدرت ارتباطی بالا را از دیگر ویژگی‌های استاندار برشمرد و گفت: استاندار باید بتواند منابع و اعتبارات مالی خوبی برای استان جذب کند.
برنامه محوری، مردمی بودن و با لایه‌های مختلف مردم در ارتباط بودن از دیگر ویژگی‌هایی بود که منتظری برای استاندار برشمرد.
منتظری درخصوص مهمترین نیاز‌های گلستان هم گفت: مباحث اقتصادی و نیاز‌های معیشتی به ویژه کالا‌های اساسی و ایجاد فرصت شغلی از مهمترین نیاز‌های استان است که اگر اشتغال در استان شکل بگیرد بیکاری و بالتبع آن آسیب‌ها کاهش یافته و زمینه رضایتمندی و تقویت امید در بین مردم فراهم خواهد شد.
وی اضافه کرد: استانی با وضعیت کشاورزی و قطب صنایع غذایی هستیم که باید به طور ویژه به بحث کشاورزی و صنایع تبدیلی آن توجه شده و از کشاورزان حمایت شود.
منتظری تأکید کرد: ایجاد زنجیره دام و طیور، احیای پنبه کاری و منطقه آزاد اینچه برون باید در اولویت برنامه‌های استاندار باشد.
در روز‌هایی که به انتخاب استاندار نزدیک می‌شویم گمانه زنی‌ها در خصوص برخی چهره‌ها در فضای حقیقی و مجازی قوت گرفته و با توجه به اینکه استاندار نقش محوری در ایجاد همگرایی بین مسئولان و بهره گیری از ظرفیت‌های ملی و استانی دارد لذا باید فردی انتخاب شود تا به فکر منافع و مصالح استان و مردم بوده و زمینه توسعه را رقم بزند.