علی آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و مینودشت در وضعیت قرمز، گرگان، آق قلا، بندرترکمن، کردکوی، رامیان، گالیکش و کلاله در وضعیت نارنجی و بندرگز، گمیشان و مرواه تپه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، دکتر عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام آغاز شیوع موج پنجم کرونا در استان گفت: روند افزایش ابتلا به نوع جدید این ویروس به نام دلتا در گلستان خفیف، اما نگران‌کننده است. در حال حاضر علی آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و مینودشت در وضعیت قرمز، گرگان، آق قلا، بندرترکمن، کردکوی، رامیان، گالیکش و کلاله در وضعیت نارنجی و بندرگز، گمیشان و مرواه تپه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفتند.
طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ نفر به علت ابتلا به کرونا در گلستان جان خود را از دست دادند این در حالی است که میانگین فوت روزانه کرونا در استان طی ۲ هفته گذشته ۲ نفر بود.
با پیشرفت شیوع ویروس دلتا افزایش فوت بیماران کرونایی گلستان در روز‌های آینده دور از انتظار نیست.

 

توقف فعالیت اصناف درپی وضعیت قرمز کرونایی در چهار شهر

با تشدید دوباره کرونا در استان گلستان، فعالیت اصناف در گروه‌های دو، سه و چهار در شهر‌های گنبدکاووس، علی آباد، آزادشهر و مینودشت ممنوع شد.
در میانه‌های خردادماه شاهد افزایش نسبی تعداد بیماران کرونایی در استان گلستان بودیم؛ موضوعی که در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد بی توجهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی بود.
با اینکه در خردادماه تقریبا روز‌های آرامی را در استان گلستان پشت سر گذاشتیم و تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا هم به شدت کمتر شد و تعداد موارد بستری هم کاهش محسوسی پیدا کرده بود، اما در پی غفلت مسئولان برای انجام اقدامات پیشگیرانه، عدم همراهی اصناف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهمتر عادیانگاری شرایط از سوی مردم، روز‌های پایانی خرداد با روند افزایشی شیوع کرونا در استان مواجه شدیم.
با گرم‌تر شدن هوا و پایینترین حد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه‌های اخیر و البته گسترش و انتشار سویه‌های جدیدی از ویروس کرونا، پیش بینی می شد که در صورت سهل انگاری با موج خطرناک دیگری از شیوع کرونا روبهرو شویم. اتفاقی که از ابتدای تیرماه خود را به شکل محسوستری نشان داد و در مدت خیلی کوتاه ۴ شهرستان را وارد وضعیت قرمز کرونایی کرد.
آمار‌ها نشان دهنده افزایش موارد ابتلای سرپایی و بستری کرونایی و همچنین مرگ و میر‌های ناشی از آن است. آن طور که مسئولان آمار میدهند تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان از ۲۱۸ نفری که در اوایل خردادماه بستری بودند امروز به ۳۷۱ نفر افزایش پیدا کرده است.
کمک‌های ویژه ضد کرونایی ستاد اجرایی فرمان امام راهی سیستان و بلوچستان شدانتقاد نماینده مردم کرمان از تصمیمات اشتباه ستاد ملی کرونا؛ تصمیمات دوگانه باعث مشکلات امروز استصعود کرونا به قله پنجم| آخرین مصوبات ستاد مقابله با کرونا / افزایش تعداد بیماران بستری + نقشه و نموداربه گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، روند شیوع کرونا در گلستان افزایشی بوده و استان مانند سایر نقاط کشور درگیر پیک پنجم کرونا شده است.
عبدالرضا فاضل در این باره اظهار داشت: در حال حاضر شهر‌های گنبدکاووس، علی آباد، آزادشهر و مینودشت در وضعیت قرمز قرار دارند، وضعیت شهر‌های گرگان، بندرترکمن، کردکوی، آق قلا، رامیان، گالیکش و کلاله نارنجی است و شهر‌های بندرگز، گمیشان و مراوه تپه در وضعیت زرد هستند.
به گفته وی در حال حاضر ۳۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گلستان بستری هستند که ۷۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و ۳۶ بیمار به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.
براساس آمار‌های دانشگاه علوم پزشکی استان ۵۲ درصد مبتلا شدگان بالای ۵۵ سال هستند، ۴۰ درصد مبتلا شدگان بین ۱۵ تا ۵۵ سال دارند و ۸ درصد مبتلا شدگان زیر ۱۵ سال هستند.
ضمن اینکه از ابتدای شیوع کرونا در استان نیز ۲۸ هزار و ۹۱۷ گلستانی پس از ابتلا به کرونا و بستری در مراکز درمانی، بهبود پیدا کردند.
استاندار گلستان هم با بیان اینکه پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی شروع شده و وارد استان گلستان هم شده است، گفت: متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان رو به افزایش است و چهار شهر در وضعیت قرمز، هفت شهر در وضعیت نارنجی و سه شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
هادی حق شناس گفته ممنوعیت فعالیت اصناف و محدودیت تردد بر اساس پروتکل‌های قبلی با توجه به رنگ شهر‌ها اعمال میشود و تلاش ما این است تا با حداقل عوارض از پیک پنجم عبور کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا دستگاه‌های اجرایی در شهر‌های قرمز با یک سوم کارکنان فعالیت خواهند کرد ضمن اینکه به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در تردد‌های بین استانی به خصوص استان‌های جنوبی مقرر شد تا شبکه بهداشت کنترل بیشتری در پایانه‌ها داشته باشد تا پیک پنجم کرونا طولانی نشود.
تردد کارگران فصلی به استان‌های همجوار، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی، برگزاری مراسمات مختلف و … همه دست به دست هم داده تا موج دیگری از کرونا را در استان راه بیندازد، موجی که متأسفانه برخی از شهروندان را گرفتار خواهد کرد و در صورت عدم رعایت پروتکلها، جان برخی از آنان را هم خواهد گرفت.