سدمعبر با کله قندی پلاستیکی یا هر وسیله دیگر ؛ ازدحام و راهبندان همراه با اختلال در تردد خودروها در خیابان ها و جاده ها بعنوان معضلی شهری است که سد معبر یکی از عوامل بروز آن است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، سدمعبر با کله قندی پلاستیکی یا هر وسیله دیگر ؛ ازدحام و راهبندان همراه با اختلال در تردد خودروها در خیابان ها و جاده های گرگان در استان گلستان بعنوان معضلی شهری است که سد معبر یکی از عوامل بروز آن است.

برخی مشاغل و اصناف مانند مغازه تعویض روغنی، سوپرمارکت، ماهی فروشان و لباس فروش ها و فروشندگان میوه و تره بار و بعضا ادارات و حتی شهروندان با قرار دادن موانعی همچون کله قندی پلاستیکی، بشکه قیر، لاستیک های کهنه و بسیاری از موانع دیگر باعث تشدید ترافیک در معابر می شوند.

یافتن جای پارک خودرو در اکثر کلان شهرها علی الخصوص گرگان به عنوان یکی از پرزحمت ترین کارهاست که با مشکلاتی که برخی مشاغل و اصناف در خیابان ها با سد معبر ایجاد می کنند بر مشقت مردم می افزایند.

مسدود کردن، مانع شدن، جلوگیری از توقف مقابل مغازه ها در خیابان ها و حتی پیاده روها با نصب غیرقانونی برخی موانع از عوامل نابسامانی شهری به عنوان یک معضل شهری است و زمانی که نظارت دقیق تر مدیریت شهری نباشد همواره نارضایتی شهروندان را به همراه خواهد داشت.

سد معبر همچنین عامل بروز مشکلاتی چون تردد رانندگان می‌شود مشکلی که در کلان شهر‌ها به مراتب بسیار بیشتر است زیرا ایجاد ترافیک و تردد از خیابان‌ها و معابر را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

 

کارکردی غیرمجاز و پرخطر
در حاشیه برخی بزرگراه ها اقدام به برپایی بساط می‌کنند و رانندگان برای تردد از آن با مشکلاتی مواجه می‌شوند به طوری که فقط یک خودرو امکان عبور دارد و این موضوع با ایجاد ترافیک و حتی خطرات تصادف برای شهروندان تبدیل به معضل شده است.

در برخی مواقع بسیاری از کسبه با ایجاد مانع، پیاده رو را می‌بندند و مرتکب یک رفتار غیرمجاز می شوند در حالیکه مسدود کردن معابر عمومی و اشغال پیاده رو‌ها از لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود و شهرداری مکلف است که با افراد مجرم مقابله کند.

در بسیاری از مواقع مشاهده شده است برخی با ایجاد اطاقک دکه مانند یا کیوسک هایی غیر از مواردی که شهرداری مجوز تاسیس آنرا صادر کرده است در خیابان‌ها بروز مشکلاتی در رفت و آمد‌ شهروندان را باعث می‌شوند.

 

قانون شهرداری؛ هیچکس نمی تواند فضای عمومی خیابان و کوچه را مسدود کند
معابر و امکان عمومی خیابان و کوچه همگانی است و به همه تعلق دارد و در این ارتباط شهردای قانونی دارد که براساس آن هیچکس نمی‌تواند از عبور و مرور جلوگیری کند و یا پیاده روها را مسدود کند.

براساس قانون هیچ کاسب و مغازه‌داری اجازه ندارد مقابل مغازه خود سد معبر ایجاد و از تردد شهروندان جلوگیری کند و یا رفت و آمد افراد را با مشکل مواجه سازد و در صورتی که مغازه داران محل عبور و مرور مردم را مسدود کنند و شهرداری باید با آن‌ها برخورد کند.

 

جرم؛ نصب تابلو پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودروها
نصب هر نوع تابلو پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودروها جلوی درب منازل و خیابان ها به عنوان جرم شناخته شده است. برخورد با این معضل یکی از وظایف اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است. این جرم بعنوان نقض آشکار حقوق شهروندی شناخته شده و زندان در انتظار متخلفینی است که مانع از پارک خودرو شهروندان در خیابان می شوند.