گوشی های هوشمند این روزها پر استفاده ترین ابزارها در کودکان و نوجوانان هستند که در این گزارش با راه های ترک گوشی در این محدوده سنی آشنا خواهید شد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، گوشی های هوشمند این روزها یکی از محبوب ترین و اصلی ترین ابزارها در حال حاضر می باشند که محدودیت سنی برای استفاده از آنها وجود ندارد و هر محدوده سنی می تواند به سادگی از آنها استفاده کند. با این حال این روزها با کمی بررسی به خوبی متوجه این خواهیم شد که کودکان و نوجوانان یکی از رینج های سنی هستند که روزانه ساعت ها وقت خود را با گوشی ها و تبلت ها  پر می کنند.

 

ترک گوشی

 

برخی با چندین بازی و برخی دیگر نیز با برنامه های آموزشی در طول روز وقت خود را سپری می کنند و طبیعتا هر چیزی مدت زمانی دارد نه اینکه روزانه چندین ساعت وقت سپری شود. اما بعد از چند بار که کودکان شروع به استفاده از گوشی ها و تبلت ها به مدت چند ساعت در طول روز می کنند، ایستادگی در مقابل آنها کمی سخت تر می باشد و باید نهایت تلاش صورت گیرد تا در مقابل این عادت مخرب ایستادگی کرد.

بی شک عوارض استفاده از موبایل در کودکان بیشتر از عوارض عوارض استفاده از موبایل در بزرگسالان می باشد! شاید کمی عجیب بنظر برسد چرا که در کودکان از همان سنین کودکی و کم وقتی این عادت ساخته می شود، به مرور شاهد ضعف بینایی، کسلی، چاقی، بی حالی، افسردگی .. خواهیم بود که به مرور تمام این عوارش در جسم او رشد پیدا می کند و در آینده تاثیر منفی خود را ظاهر خواهد کرد.

اما اگر این میزان استفاده کوتاه باشد، طبیعتا عوارضی در آنها ایجاد نخواهد شد. با این حال اگر فرزند شما روزانه چندین ساعت وقت سپری پای استفاده از گوشی یا تبلت سپری می کند، آیا این امکان وجود دارد تا در مقابل این معضل ایستاد؟ پاسخ این سوال کاملا مثبت می باشد که در ادامه این گزارش از بخش تکنولوژی نمناک به راه های ترک گوشی اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید.

 

فراهم سازی بازی های فکری چند نفره

بازی های فکری راهی بسیار ساده و آسان برای افزایش فعالیت ذهن کودکان از همان سنین کم می باشد که بدین گونه شما می توانید تاثیر مثبت بر روی آنها بگذارید. اما اگر توجه داشته باشید ما از عنوان «چند نفره» استفاده کردیم. زمانیکه کودکان تنها باشند بیشتر سعی می کنند تا با بازی های موبایلی خودشان را سرگرم کنند و اما وقتی چند نفره شروع به بازی می کنند، علاقه و تمایل آنها به بازی چند نفره جذب خواهد شد. 

با این حال با کمی جستجو در بستر وب با بازی های فکر چند نفره آشنا خواهید شد که با قیمت به صرفه ای می توانید فورا یکی را سفارش دهید و برای کودکتان وسیله سرگرمی جدیدی را فراهم کنید. از این رو کودک شما از همان ابتدا به چنین بازی هایی بیشتر و بیشتر مجذوب خواهد شد و در کنار این چنین بازی هایی نه که حتما استفاده از گوشی و تبلت را به صفر برساند، بلکه می تواند به کمتر از یک ساعت برساند.

 

آنها را به بازی های چند نفره تشویق کنید

کودکان وقتی در خانه تنها می مانند و هیچ وسیله ای برای سرگرمی ندارند، بیشتر سعی می کنند تا با گوشی ها و تبلت ها خودشان را سرگرم کنند و اگر شما هم برای آنها محدودیت هایی را برای ترک گوشی و تبلت ایجاد کرده باشید، نهایت تمرکز خود را بر روی پیدا کردن گوشی و تبلتی که شما پنهان کرده اید خواهند گذاشت تا بدین گونه سرگرم شوند.

اما اگر شما چند بازی سرگرم کننده، مفرح و فکری چه تک نفره و چه چند نفره فراهم کرده باشید، می توانید کودک علاقمند به گوشی و تبلت را به این چنین بازی هایی علاقمند کنید و در نهایت آنها بجای ترویج انزوا، به در جمع بودن علاقمند خواهند شد و هر روز از شما خواستار این خواهند شد تا دوستش را به خانه دعوت کنید تا به همراه او بازی کند.

 

گوشی و تبلت را از دسترس خارج کنید

بسته به روحیات و عادات کودک شما بهتر می توانید به این درک برسید که آیا باید گوشی و تبلت را برای مدتی از دسترسی آنها خارج کنید یا خیر؟! اما اگر کودک شما روزانه چندین ساعت را صرف گوشی های هوشمند می کند، باید تغییراتی را اعمال کنید که این تغییرات می تواند شامل اعمال محدودیت در دسترسی به گوشی، تبلت، لپ تاپ و اینترنت باشد که این تغییرات باید هدفمند باشند تا ترک استفاده از موبایل و… نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

منظور از هدفمند بودن هم این نیست که شما محدودیت را اعمال کنید و از طرفی کودک هیچ وسیله ای برای سرگرم شدن نداشته باشد و در طول این مدت به شدت تنها شود و هیچ کاری انجام ندهد! شما باید زمانیکه این محدودیت را اجرایی می کنید، در مقابل چند وسیله سرگرم کننده برای او فراهم کنید تا اگر مجددا گوشی را در اختیار او گذاشتید، خیلی کم استفاده کند و جذابیت گذشته را نداشته باشد.

 

برنامه های آموزشی نصب کنید

اما اگر فرزند شما خیلی سخت تمایل به بازی های فکر نشان میدهد و فقط خواستاری بازی با گوشی می باشد، شما می توانید با استفاده از گوشی برنامه های آموزشی و فکری برای او فراهم کنید تا بتواند این گونه سرگرم شود. با این حال توصیه می شود که در صورت امکان دسترسی به اینترنت را در خانه محدود و یا قطع کنید تا برای مدت چند هفته تا یک ماه حتی عادت استفاده از اینترنت و بازی های آنلاین به مدت چندین ساعت فراموش شود.

این در صورتی باید باشد که شما از قبل چند بازی فکری و یا چند برنامه آموزشی مانند زبان دوم، آموزش کتاب های درسی و… را دانلود و نصب کنید و به مرور کودک را با این برنامه ها آشنا نمائید تا شروع به تقویت مهارت های خود کند که برای موفقیت و آینده او بسیار کاربردی خواهد بود. اما دقیقا چرا باید این گونه محدودیت ها را روی کودکان اعمال کرد؟!

حقیقتی که وجود دارد این می باشد که هر یک از ما از سنین کم شروع به کسب شخصیت می کنیم که در طی آن روحیات و علاقمندی ما شکل می گیرد! با این وجود کودک شما هم از همان سنین کم شروع به شکل دهی شخصیت می کند که در آینده بر اساس آن بزرگ خواهد شد و به هدفی که در پی آن است خواهد رسید و اگر این شخصیت کمی دچار مشکل شود، در آینده تغییر دادن آن سخت خواهد بود.