در پی سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران بعد از ۴۴ سال و همچنین بدنبال آزادسازی کشتی این کشور که در خلیج فارس در توقیف ایران بود، این سئوال مصرح شده است، آیا سئول بالاخره پول‌های مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد یا نه؟

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری گلستان جوان، در پی سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران که بعد از ۴۴ سال صورت گرفته است و همچنین به دنبال آزادسازی کشتی این کشور که به دلیل ارتکاب جرایم محیط زیستی در خلیج فارس در توقیف ایران بود، این سئوال مصرح شده است که آیا دولت سئول بالاخره پول‌های مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد یا نه؟ مقدار این پول‌ها ۷ میلیارد دلار اعلام شده است، اما با احتساب جرایم توقیف غیرقانونی آن به بیش از این مقدار می‌رسد.

پاسخی که می‌توان به این سئوال داد (که علاوه بر دولت، انتظار افکار عمومی ایران هم هست) هیچ دلیل و توجیهی برای ادامه توقیف این پول‌ها وجود ندارد و اگر عامل و بهانه این اقدام غیرقانونی و ضد انسانی تحریم‌های اعمال شده ازسوی دولت ترامپ باشد الان دیگر چنین دولتی وجود ندارد و حداقل بر سر کار نیست. اعمال این تحریم‌ها جنایت علیه بشریت بوده و هست و کسانی هم که به هر دلیلی توجیهی در این مسیر گام برداشته مشارکت در این جنایت بزرگ بشری محسوب می‌شود و با تفسیر موسع از قوانین بین المللی قابل پیگرد قضایی است و حداقل کاری که دولت‌های مشارکت کننده در این جنایت می‌توانند انجام دهند جبران مافات گذشته و عذرخواهی از دولت و ملت ایران است.

به لحاظ سیاسی نیز هر چند دولت بایدن در ابتدا برخلاف مواضع اعلامی قبلی در لغو تحریم‌های ظالمانه دولت سلف خود بی میلی نشان می‌داد و برخی از نظریه پردازان صهیونیست این کشور همچون کیسنجر ، وی را به امتناع از این کار تشویق می‌کردند، اما بعد از اینکه ایران سند ۲۵ ساله همکاری‌های جامع راهبردی را با چین به امضا­­­ رساند و بدین ترتیب راه تضمین پیشرفت کشور­ را­ حتی­ ­­در صورت نابودی برجام تضمین کرد، دولت بایدن برای بازگشت به برجام چراغ سبز نشان داد و در این راستا مذاکرات وین از سرگرفته شد.

در یک چنین وضعیتی دستکم دو عامل دولت سئول را بر آن می‌دارد که از قافله عقب نماند:

یکی از چین که رقیب منطقه‌ای این کشور در شرق آسیا به شمار می‌رود و با امضای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله با ایران به تضمین انرژی مورد نیاز خود برای اقتصاد رو به شکوفایی خود دست یافته است و لذا دولت سئول نیز به تضمین‌های مشابهی نیاز دارد که در منطقه خلیج فارس هیچ کشوری به استثنای ایران نمی‌تواند چنین تضمینی­ ­را برای­ ­کره جنوبی فراهم کند و دوم از رقبای غربی و اروپایی خود که در انتظار بازگشت به ایران در دوره پسا مذاکرات هستند.
با در نظر گرفتن این عوامل نه تنها احتمال آزاد شدن پول‌های بلوک شده ایران وجود دارد بلکه با توجه به گستره دیدار‌های نخست وزیر کره جنوبی در ایران افق روشنی برای بازگشت روابط تهران – سئول به دوره اوج خود وجود دارد هرچند که باید اذعان داشت که یکی از ضعف­ های­ ­ بزرگ سیاست خارجی کره جنوبی علیرغم پیشرفت‌های شگفت انگیز آن در سال‌ها و دهه‌های اخیر وابستگی به آمریکا بوده است علیرغم اینکه این کشور در بسیاری از موارد حتی در عرصه دفاعی می‌تواند روی پای خود بایستد و هیچ نیازی به آمریکا ندارد، ­­در مقابل این آمریکا است که در تلاش است بخشی­ ­از هزینه‌های نظامی منطقه‌ای خود را در شرق آسیا بر دوش این کشور بیندازد و در واقع بخشی از هزینه مهار چین را از جیب دولت سئول بپردازد.