رئیس‌کل دادگستری گلستان با تاکید بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان برای کاهش جرایم خشن گفت: باید از ظرفیت نخبگان برای کاهش جرایم و گسترش صلح و سازش در قالب مراکز داوری بهره‌گیری کنیم.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان، رئیس‌کل دادگستری گلستان با تاکید بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان برای کاهش جرایم خشن گفت: باید از ظرفیت نخبگان برای کاهش جرایم و گسترش صلح و سازش در قالب مراکز داوری بهره‌گیری کنیم.
نخستین جلسه ستاد صبر استان گلستان صبح امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ با حضور مدیران حوزه‌های قضایی، فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و … برگزار شد و در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای کاهش جرایم به ویژه در حوزه جرایم خشن و همچنین گسترش صلح و سازش در شورا‌های حل اختلاف تاکید شد.
هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان در این جلسه گفت: عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار هم قرار گرفته و آستانه تحمل جامعه را کاهش داده است و در ستاد صبر، با مشارکت و کمک همه دستگاهها، علما، اساتید و سمن‌ها برای کاهش خشونت و آموزش مهارت‌های کنترل خشم تلاش می‌کنیم.

وی گفت: در بیشتر قتل‌هایی که اتفاق می افتد و حتی خودکشی ها، افراد پس از ارتکاب به شدت پشیمان هستند و اعلام می کنند یک لحظه کنترل خود را از دست داده اند.
هاشمیان افزود: ستاد صبر، بستر و فرصت مناسبی برای گردهم آوردن همه ظرفیت‌های مردمی و اجرایی برای کمک به بهبود حال جامعه و بالا بردن آستانه تحمل مردم است.
احمد جعفری، رئیس شورای حل اختلاف گلستان هم در این جلسه به اقدامات این شورا برای مشارکت مردم برای حل و فصل اختلافات اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز داوری یکی از این اقدامات است که در این راستا سه اتاق ویژه داوری در خانه صنعت و معدن استان فعال کردیم.

وی افزود: در این واحد‌ها یک قاضی بازنشسته، یه استاد دانشگاه و یک نفر از خانه صنعت و معدن حضور دارند و برای حل اختلافات فعالان عرصه صنعت و معدن پادرمیانی می‌کنند.
جعفری، میانجیگری را دومین تلاش این شورا برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات برشمرد و افزود: ۶۳ نفر به عنوان میانجیگر انتخاب و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به زودی کار خود را برای کمک به سازش در دعاوی، کار خود را آغاز می‌کنند.
وی گفت: ستاد صبر هم تلاش دیگر دستگاه قضایی است که با سه محور صبر، بخشش و گذشت برای حل مسالمت آمیز اختلافات و بالابردن آستانه تحمل مردم فعالیت خود را آغاز کرده است.
رئیس شورای حل اختلاف استان ادامه داد: سال گذشته با تلاش اعضای شورای حل اختلاف که از بطن جامعه و نخبگان استان هستند ۴۰ درصد پرونده‌های قابل سازش، با رضایت طرفین ختم به خیر شد.
وی خاطرنشان کرد: ما در ستاد صبر به دنبال شناسایی نخبگان، علما، اساتید و افراد صاحب نفوذ و استفاده از ظرفیت و همکاری آنان به عنوان صلح یار برای کمک به گسترش صلح و سازش هستیم.