رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان با بیان اینکه قطعی‌های طولانی مدت آب برای مردم آزاردهنده شده گفت: متأسفانه کم آبی و مدت طولانی قطعی آب برای مردم آزار دهنده شده است و همه باید کمک کنند تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان با بیان اینکه قطعی‌های طولانی مدت آب برای مردم آزاردهنده شده گفت: ۲۱۸ میلیارد تومان پروژه آبرسانی امسال در استان اجرا می‌شود.
قدرت الله عابدی عصر امروز پنج شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ در جلسه اضطراری رفع مشکل قطعی و کمبود آب شرب شهر‌های استان به ویژه گرگان اظهار داشت: متأسفانه کم آبی و مدت طولانی قطعی آب برای مردم آزار دهنده شده است و همه باید کمک کنند تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: امسال ۲۱۸ میلیارد تومان مجموع پروژه‌های آبرسانی از منابع اعتبارات متوازن، تنش و پیوست شماره یک در استان است که ۸۰ میلیارد تومان منابع تنش، ۱۰۰ درصد تخصیص دارد. همچنین از ۸۸ میلیارد تومان اعتبار پیوست شماره یک نیز ۸۲ میلیارد تومان تخصیص داریم، اما اعتبارات متوازن هنوز نهایی نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان افزود: یکی از موضوعات مهم که باید به آن توجه شود هدر رفت و پرت آب در شبکه توزیع است. متأسفانه آبی که تأمین شده و برایش هزینه می‌کنیم بدون آنکه به مصرف برسد، از دسترس خارج می‌شود که باید جلوی آن را بگیریم.

وی گفت: برای امسال ۶۳۱ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب روستایی داریم که اگر بتوانیم این عدد را در قالب دو فوریت، برای اصلاح شبکه آبرسانی شهر‌ها استفاده کنیم میتوانیم تا حد زیادی جلوی پرتی آب را بگیریم.

عابدی افزود: اگر امسال این کار انجام نشود باید برای سال ۱۴۰۱ اعتبار کلانی برای اصلاح شبکه در حوزه شهری اختصاص داده شود تا بتوانیم شرایط را در تابستان آینده مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: سد شصت کلاته گرگان امسال ردیف گرفت و ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد ضمن اینکه ۲۱ میلیارد تومان هم از اعتبارات متوازن برای تملک اراضی این سد گذاشتیم و این سد حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: ۱۰ میلیون مترمکعب، از آبی که از ارتفاعات علی آباد گرفته تا دیگر مناطق غرب استان به سد گله ورد در استان مازندران وارد میشود، حقابه داریم، اما در زمان کم آبی به گلستان آب نمیدهند. باید یک کار مطالعاتی کنیم تا در منتهی الیه غرب استان، حق آبه را در همین استان خودمان بگیریم.

وی بیان داشت: از دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی موضوع انتقال آب از غرب به شرق مازندران- که گلستان آن زمانی جزئی از مازندران بود- مطرح شد و کار هم کمی پیش رفت، اما با عددی که پیش بینی شده، عملا این طرح قابل اجرا نیست و گره‌ای را برای شرق مازندران و گلستان باز نمی‌کند.

عابدی نسبت به نابودی سفره‌های زیرزمینی در استان هشدار داد و گفت: فرونشست زمین در استان بیداد میکند و برخی از حوزه‌های شهری ما در محدوده فرونشست قرار دارند و از سفره‌ها همچنان برداشت میکنیم، از ۳۵ هزار حلقه چاه فقط ۶۰۰ حلقه چاه آب شرب داریم و بقیه برای مصارف کشاورزی و صنعت است. در شمال استان به سمت اینچه برون هم متأسفانه برنج کشت می‌کنند.