برخی علاقه‌مندان به یادگیری شطرنج می‌گویند جای مربی حرفه‌ای شطرنج در گلستان خالی است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، شطرنج یک بازی دو نفره فکری است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

برخی از افرادی که قصد دارند این ورزش را به صورت حرفه‌ای در گلستان دنبال می‌کنند نبود مربیان قوی برای آموزش را یکی از خلا‌های این ورزش در استان عنوان می‌کنند.

حسینی دبیر هیئت شطرنج استان گلستان در این باره گفت: هزینه یادگیری و آموزش شطرنج برای فردی که علاقه‌مند به یادگیری در سطح حرفه‌ای است ماهانه حدود یک میلیون تومان است.

او افزود: آموزشگاه‌هایی که در سطح استان در حال فعالیت هستند با هزینه‌ای ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان اقدام به آموزش شطرنج می‌کنند، اما کیفیت آموزش آنگونه که باید نیست و فرد را به سوی حرفه‌ای شدن سوق نمی‌دهد.

حسینی گفت: بودجه‌ای که امسال به هیئت شطرنج اختصاص داده شده است حدود ۱۲ میلیون تومان است و کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

او ادامه داد: این درحالی است که برای اعزام ورزشکاران به مسابقات تمام هزینه‌ها بر دوش خانواده هاست و هیئت مبلغی در این زمینه پرداخت نمی‌کند.

حسینی گفت: متاسفانه به شطرنج نه در سطح وزارت ورزش و نه در سطح اداره کل ورزش و جوانان آنگونه که باید بها داده نمی‌شود.

او با گلایه از مکان در نظر گرفته شده برای مسابقات گفت: برای فردی که در مسابقه شطرنج شرکت می‌کند داشتن تمرکز امر مهمی است، اما متاسفانه در اکثر مواقع مکان برگزاری این مسابقات فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی است.

حسینی گفت: شطرنج به امکانات خاصی احتیاج ندارد و تجهیزات این ورزش تنها یک صفحه شطرنج و مهره‌های آن است و نیاز به لباس خاص و یا سالن خاصی برای برگزاری ندارد، اما به این موضوع توجه نمی‌شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر دو خانه شطرنج در گرگان و گنبدکاووس زیر نظر اداره ورزش و جوانان در حال فعالیت است، افزود: درسایر شهرستان‌ها برخی از ورزشکاران اقدام به تهیه مکانی برای آموزش دیدن کرده اند.

دبیر هیئت شطرنج گلستان گفت: ساختمان‌های اطراف مکانی که به خانه شطرنج گرگان اختصاص داده شده است فرسوده هستند و حتی احتمال دارد دیوار این مکان دچار ریزش شود، علاوه بر این سیستم گرمایشی و سرمایشی این مکان هم مشکلاتی دارد و موجب آزار ورزشکاران است.

حسینی افزود: علاقه‌مندان زیادی به شطرنج در سطح استان وجود دارد و هنگام برگزاری کلاس‌ها و یا مسابقات شاهد این هستیم که از دورافتاده‌ترین نقاط استان برای یادگیری و شرکت در مسابقات در گرگان حاضر می‌شوند.

او افزود: برای اینکه شطرنج در استان گلستان توسعه پیدا کند نیازمند بودجه مستقلی در این حوزه هستیم و برای حضور مربیان حرفه‌ای در استان بخشی از بودجه از طریق بخش دولتی تامین شود.

شطرنج ورزشی است که در آن دو بازیکن با استفاده از یک صفحه مربع شکل و تعدادی مهره با هم رقابت می‌کنند.

صفحه شطرنج شامل ۶۴ خانه هم اندازه است و هر شطرنج باز ۱۶ مهره دارد.
در جریان مسابقه، هر بازیکن می‌کوشد مهره هایش را طوری روی صفحه حرکت دهد که مهره شاه حریف را به خطر بیندازد و به اصطلاح «کیش» کند.
بازیکنی که نتواند رفع کیش کند بازنده است.