وقوع ۲ حادثه شرارت با تبر به فاصله کمتر از ۱۰ روز در گرگان، علاوه بر افزایش ترس و نگرانی ساکنان این شهر، ضرورت ریشه‌یابی دقیق برای جلوگیری از تکرار و گسترش این جرایم خشن را افزایش داده است.

تبربه گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، وقوع ۲ حادثه شرارت با تبر به فاصله کمتر از ۱۰ روز در گرگان، علاوه بر افزایش ترس و نگرانی ساکنان این شهر، ضرورت ریشه‌یابی دقیق برای جلوگیری از تکرار و گسترش این جرایم خشن را افزایش داده است.
جمعه هفته گذشته فیلم کوتاهی از درگیری در یکی از روستا‌های گرگان توسط کاربران فضای مجازی گلستان پخش شد که در آن تعدادی موتورسوار پس از جدال لفظی با یک راننده نیسان به وی حمله کرده و با وارد کردن ضربه تبر، او را نقش زمین کردند.
این درگیری به ضربه تبر ختم نشد و موتورسواران به هواخواهی از ضارب به دیگر سرنشینان نیسان که کودک و زن هم در میان آنان بود، حمله کرده و توجهی به فریاد و گریه‌های ناشی از ترس زنان و کودکان نداشتند.
گلستان در شوک وقوع این اتفاق بود که اعلام دستگیری ضارب اصلی و دیگر عوامل درگیری، اندکی از موج التهاب و ترس جامعه را کم کرد، اما یک هفته بعد فیلم دیگری از وقوع حمله با تبر در نقطه دیگری از گرگان منتشر شد که در آن جوانی پس از باز کردن در خودرویی که در وسط خیابان متوقف شده بود، چند ضربه متوالی با تبر به راننده وارد کرد.
اگر چه هر ۲ مصدوم این حوادث از مرگ نجات یافته و حال عمومی بهتری دارند، اما شدت شوک این اتفاقات متوالی، موجب نگرانی عمومی شده و علاوه بر مجازات متهمان، ضرورت توجه جدی‌تر متولیان فرهنگی به آسیب شناسی و ارائه راه حل‌های دقیق پیشگیری از حوادث مشابه را ضروری می‌کند.
فضای مجازی و رسانه‌های گلستان در هفته‌های اخیر علاوه بر این ۲ حادثه تبرکشی، وقایع غمبار دیگری مانند قتل و نزاع گروهی را هم منعکس کردند که به اعتقاد کارشناسان تداوم این اتفاقات و انعکاس گسترده آن با توجه به پوشش گسترده فضای مجازی در جامعه تاثیر مخربی بر روح و روان افراد به خصوص نوجوانان و جوانان خواهد گذاشت.
یکی از خبرنگاران حوزه اجتماعی گرگان در خصوص وقایع اخیر گرگان معتقد است که بروز خشونت در جامعه به عنوان یک پدیده آسیب ساز در بستر جامعه، اذهان عمومی را به خود مشغول کرده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

علی قاسمعلی اظهار داشت: براساس تعاریف حقوقی، کاربرد غیرقانونی اعمال زور و قدرت شامل قتل، حمله و تهاجم، چاقوکشی، تجاوز به عنف، خشونت کیفری نامیده می‌شود که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش این اتفاقات در گلستان هستیم.
وی گفت: برخورد نامناسب والدین با نیاز‌های فرزندان در سنین کودکی و نوجوانی، سرکوب کردن خواسته‌های آنان، کم توجهی به نحوه ارتباط فرزندان با دوستان در دوران نوجوانی، تراکم و افزایش جمعیت، تشویق رفتار‌های پرخاشگرانه و گسترش حاشیه نشینی در شهر‌ها از جمله عوامل بروز این اتفاقات است.

کارشناسان جامعه شناسی گلستان نیز معتقدند: در گرایش افراد جامعه به ارتکاب جرم، موئلفه‌های بسیاری نقش دارند که از آن جمله می‌توان به عوامل فردی مانند ارث، ژنتیک و ویژگی‌های روانشناختی اشاره کرد.
نرگس رضوی نیا اظهار داشت: عوامل بیرونی متاثر از شرایط جامعه در شکل گیری جرم و اتفاقات خشن نقشآفرین هستند که از آن جمله می‌توان به بد آموزی حاصل از وسایل ارتباط جمعی، عامل اقتصادی و فقر و ضعف بنیه اخلاقی و اعتقادی اشاره کرد.
وی ادامه داد: بی توجهی به برخی اختلالات روانی در دوره تحصیل و کودکی سبب می‌شود این دغدغه‌های روانشناختی در جوانی یا میانسالی خود را نمایان کند که بر همین اساس باید نسبت به درمان مشکلات روانی و اختلالات شخصیتی این گونه افراد که مستعد بروز خشونت هستند اقدام کرد.
رضوی نیا ادامه داد: احساس یاس و ناامیدی همراه با ترسیم اهداف دست نیافتنی باعث می‌شود افراد از طریق پرخاشگری و خشونت به دنبال رسیدن به آرزو‌های خود باشند که برای کاهش زمینه‌های گرایش به ارتکاب جرایم خشن باید چالش‌های اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه مد نظر قرار بگیرد.

رییس پلیس آگاهی گلستان نیز گفت: شکل گیری جرایم خشن، منشوری چند وجهی است که نقش آفرینی پلیس و قوه قضاییه تنها دوسویه آن است.
سرهنگ مجتبی مروتی اظهار داشت: این ۲ حادثه اخیر با توجه به بازنشر گسترده آن در فضای مجازی تبعات زیادی داشت و چهر‌های خشن از گلستان در کشور به نمایش گذاشت.

تبردومین حمله با تبر طی ۱۰ روز اخیر در گرگان
وی بیان کرد: کاهش احتمالی گردشگر از جمله پیامد‌های انتشار گسترده این ویدئو‌ها در کشور است در حالی که شرایط عمومی گلستان این گونه نبوده و نباید به صرف بروز ۲ رویداد، به آرامش و امنیت استان تردید وارد کرد.
مروتی با گلایه از منتشرکنندگان این تصاویر در فضای مجازی اظهارداشت: اگر شهروندان این گونه فیلم‌ها را فقط در اختیار پلیس و کلانتری قرار دهند دستگیری مجرمان آسان‌تر شده چرا که انتشار پراکنده آن مجرمان را هوشیارتر و دستگیری آنان را پیچیده‌تر خواهد کرد.
رییس پلیس آگاهی گلستان با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی استان گفت: همجواری با جنگل و نوع سبک زندگی اهالی گلستان سبب شده تا “تبر” ابزار مورد استفاده تعداد زیادی از زارعان، دامداران و باغداران باشد، اما متاسفانه تعدادی از جوانان متاثر از مصرف مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکی و روان گردان‌ها با کوچکترین برخورد و درگیری از این وسیله باغبانی و کشاورزی، استفاده خشونت آمیز می‌کنند
مروتی بیان کرد: میزان بروز جرایم خشن در گلستان افزایش نداشته، اما انتشار تصاویر و انعکاس گسترده این افعال مجرمانه در فضای مجازی القا می‌کند که امنیت استان دچار خدشه شده که این برداشت اشتباه و نادرست است.
وی ادامه داد: مهارت کنترل خشم در جوانان پایین است که باید با ارائه آموزش‌های مستمر در مدارس، دانشگاه ها، مساجد و استفاده از ظرفیت‌های دیگر از جمله افزایش نظارت خانواده ها، از حجم این مشکلات کاست.
مروتی با اشاره به مجازات حمل سلاح سرد در قانون گفت: مردم گمان می‌کنند، چون تبر ابزار مورد استفاده کشاورزی و باغی است پس حمل آن شامل این قانون نمی‌شود در حالی که طبق قانون، تبر جزو سلاح‌های سرد نامتعارف محسوب می‌شود.
رییس پلیس آگاهی گلستان ادامه داد: نمی‌دانیم با چه زبانی به مردم به خصوص جوانان بگوییم که تبر و دیگر سلاح‌های سرد را با خود حمل نکنند چرا که تصمیم اشتباه در یک لحظه، تبعات سنگینی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان هم با اشاره به پیگیری و دستور فرمانده انتظامی گلستان برای دستگیری هرچه سریعتر عامل تبرکشی اخیر گرگان گفت: پرونده در اختیار تیمی ویژه از ماموران پلیس امنیت عمومی استان قرار گرفته است.
سرهنگ رضا رضی با هشدار به هنجارشکنان و مخلان امنیت جامعه، تاکید کرد: پلیس قاطعانه در برابر اینگونه اقدامات ایستاده و برابر قانون و مقتدرانه برخورد خواهد کرد.

هاشمیانرئیس کل دادگستری گلستان نیز با اشاره دومین تبرکشی چند روز اخیر در استان گفت: در برخورد با اوباش از رافت خبری نیست.
هادی هاشمیان اظهار داشت: گلستان به نگارستان ایران و وحدت و آرامش ساکنان آن شناخته می‌شود و اجازه نمیدهیم اوباش با عربده کشی و قدرت نمایی این وجهه را خدشه دار کنند.
وی گفت: کسانی که با عربده کشی، تهدید و قدرت نمایی، امنیت روانی جامعه را به هم بریزند در انتظار اشد مجازات باشند.

  • منبع خبر : ایرنا