مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان گفت:از ابتدای سال تاکنون، به ۴۸ پرونده سم و کود کشاورزی قاچاق و تقلبی در استان رسیدگی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، حسام گفت: از ابتدای سال تاکنون در حوزه قاچاق کود کشاورزی ۲۷ پرونده و ۲۱ پرونده نیز مربوط به سموم کشاورزی به تعزیرات حکومتی استان ارسال و رسیدگی شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های قانونی لازم، متهمان پرونده‌های سم کشاورزی به حدود ۱۸ میلیون تومان و متهمان کود‌های کشاورزی تقلبی و قاچاق به پرداخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

مدتی است برخی از کشاورزان گلستانی از کیفیت کود کشاورزی موجود در بازار گله مندند و ابراز نارضایتی دارند و می‌گویند که این کود‌ها کیفیت مناسبی ندارند.

در این راستا برنامه‌هایی با موضوع کود ازصدا و سیمای مرکز گلستان پخش شده است و کشاورزان ضمن تماس تلفنی از طریق پیامک نیز مشکلات خود را عنوان کردند.

ضیایی مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان در این باره می‌گوید:کشاورزان حتما از کارگزاری‌های مجاز کود مصرفی خود را تهیه کنند چرا که این کود‌ها دارای شناسه است و چندین بار نمونه برداری می‌شوند.

وی ادامه داد: ۱۲۷ کارگزاری مجاز در ۱۴ شهرستان استان فعال هستند.

ضیایی گفت: تمام کود‌هایی که از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بین کارگزاری‌ها توزیع می‌شود قبل از اقدام به توزیع آزمایش می‌شوند تا نمره قبولی را برای توزیع دریافت کنند.

وی افزود: کشاورزان حتما شماره ثبت کودی و شماره بهره برداری آن را به سامانه ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال کنند تا از اصالت کود آگاه شوند.

ضیایی گفت: کود باید شماره ثبت و شماره بهره برداری داشته باشد و در غیر این صورت کود تقلبی است.