حادثه قیام خونین ۵ آذر سال ۵۷ گرگان بعنوان سند افتخار و برگ زرین تاریخ دارالمومنین گرگان شناخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ،  ۴۴ سال از قیام ۵ آذر گرگان می‌گذرد، قیامی که حالا به عنوان نماد ولایتمداری مردم دارالمومنین شناخته می‌شود و در حفظ و صیانت از ائمه اطهار در مقابل گستاخی‌های رژیم پهلوی به وقوع پیوسته است.

پنجم آذر یادآور حادثه‌ای است که خون ۱۴ شهید آن سند ولایت مداری مردم این دیارنسبت به انقلاب اسلامی را امضا کرده است.

قیام پنج آذر سال ۵۷ گرگان مربوط به واقعه ۲۹ آبان در مشهد مقدس بود.

در این واقعه رژیم طاغوت با حمله مسلحانه به زائران و تظاهرکنندگان در حرم مطهر امام رضا (ع) موجب بی‌حرمتی به این مکان مقدس شد.

هفتمین روز وقوع این حادثه به فرمان امام خمینی (ره) عزای عمومی اعلام شد.

با دست‌به‌دست شدن این خبر، مردم شهر گرگان، شهر‌ها و روستا‌های اطراف صبح روز پنجم آذرماه سال ۵۷ در فلکه امامزاده عبدالله گرگان تجمع کردند تا در یک راهپیمایی شرکت کرده و خشم و ناراحتی خود را از اتفاق رخ داده به رژیم نشان دهند.

تجمع مردم در آن تاریخ برای یک راهپیمایی آرام برنامه ریزی شده بود، اما مأموران رژیم که می‌توانستند با شلیک چند تیر هوایی مردم را متفرق کنند، اما به سمت مردم و به‌قصد کشتار آن‌ها تیراندازی کردند.

به گفته تاریخ نگاران آن واقعه این اقدام موجب شهادت تعدادی از مردم در همان لحظات ابتدایی شد.
در این روز ۱۴ نفر شهید و حدود ۱۰۰ نفر هم زخمی شدند.

گفته شده این قیام در مقطعی اتفاق افتاد که مطبوعات در تحصن ۶۰ روزه بودند و اطلاع‌رسانی بسیار ناچیز بود و تنها روش اطلاع‌رسانی در آن روز‌ها از طریق اعلامیه‌ها بود.

به همین دلیل خبر از طریق رسانه‌های عمومی و حتی از طریق رادیو اعلام نشد.

حالا هر سال با فرا رسیدن تاریخ ۵ آذر در شهر گرگان به یاد آن روز برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود تا یاد و خاطره حماسه‌ای که ۴۴ سال پیش شیرمردان و شیرزنان گرگانی خلق کردند، گرامی داشته شود و از همه مهمتر نسل جوان بدانند امنیت امروز آن‌ها در کشور مدیون چه رشادت‌هایی بوده است.

استاندار گلستان هم شب گذشته در پیامی فرا رسیدن این روز را تبریک گفت.

در بخشی از پیام استاندار آمده است:

شهادت ۱۴ تن از مردان و زنان بی دفاعی که اندیشه‌ای جز دفاع از آرمان‌های دینی و مذهبی نداشتند و برای صیانت از اسلام عزیز به خیابان‌ها آمده بودند، نشانه اوج حقارت و فلاکت نظامی بود که در راه سرکوب مردم استفاده از هر ابزاری را مجاز می‌دانست.
در واقع مردم گرگان و گلستان ثابت کردند، پای دفاع از ارزش‌های انسانی و انقلابی تا پای جان ایستاده اند.

امروز نیز جوانان و نوجوان گرگانی و گلستانی به عنوان مدافعان ارزش‌های انقلابی در گام دوم انقلاب به تاسی از شهدای والا مقام پنجم آذر پرداخته اند و در عرصه جنگ نرم و دفاع مطهر به تبیین ارزش‌های جمهوری اسلامی می‌پردازند.

 

در موشن گرافیک زیر آنچه در  تاریخ ۵ آذر سال ۱۳۵۷ بر مردم گرگان گذشت، را ببینید.