توسعه روستایی، عشایری، شهری و محیط زیست روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ با حضور علی محمد زنگانه استاندار گلستان با رویکرد ارائه مطالعات درخصوص منشا یابی پدیده گرد و غبار و ارائه برنامه مقابله با آن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، جلسه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و محیط زیست روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ با حضور علی محمد زنگانه استاندار گلستان با رویکرد ارائه مطالعات درخصوص منشا یابی پدیده گرد و غبار و ارائه برنامه مقابله با آن برگزار شد.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: در این جلسه درباره کانون‌های داخلی گرد و غبار صحبت شد که ۱۰درصد مساحت استان را در سه شهرستان گمیشان، آق قلا و گنبدکاووس شامل می‌شود.

کنعانی ادامه داد: صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان با مساحت ۵۴برابر استان گلستان کانون خارجی گرد و غبار شناسایی شده است.

وی افزود: برنامه دستگاه‌های اجرایی که برای مقابله با این موضوع، شهریور مصوب شده بود، براساس آئین نامه اجرایی باید در کارگروه زیربنایی پیگیری شود تا دستگاه‌ها تکالیف خود را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی که نقش عمده‌ای در مقابله با پدیده ریزگرد در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان دارند، در این جلسه گزارش اقدامات خود را ارائه دادند.

کنعانی اضافه کرد: در نهایت با دستور استاندار مقرر شد که اجرای برنامه‌ها در این ۲۰۰ هزار هکتار با اولویت سه هزار هکتاری که شدت غبار ریزی بیشتری دارد اجرا شود.

به غیر از منشا خارجی ریزگرد؛ در شمال استان شاهد پدیده نو ظهوری هستیم و آن اینکه دشت‌های سیلابی شمال استان روز به روز خشک و خشک‌تر می‌شود.
جریان آبی حوزه‌های آبخیز با مجموعه اقداماتی که در مسیر رودخانه‌های مهم و دایمی در جنوب استان در حال شکل گرفتن است به دشت‌ها مثل سابق نمی‌رسد، مضاف بر آن بهره برداری از آب زیرزمینی با حفر چاه‌های عمیق، نتیجه این پدیده خشک شدن تالاب ها، شور شدن خاک، تشدید بیابانزایی و خسارات ناشی از گردوغبار
و موارد دیگر از این دست را در پی خواهد داشت. استقرار پوشش گیاهی به عنوان کمربند سبز با محدویت‌های خاک و اقلیم به راحتی امکانپذیر نیست. حفظ مراتع و جلوگیری از تغییر کاربری و رعایت حقابه دشت‌های سیلابی شمال استان بعنوان یکی از راهکار ها‌ی جلوگیری از بیابانزایی و نجات سرزمین است.

لازم است کمربند سبزی در منطقه دشت بندرترکمن، گمیشان و آق قلا تا گنبد، مراوه تپه در منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و بخصوص بسیج مردمی ایجاد شود تا از ریزگرد‌ها جلوگیری بعمل آید.