اقدام برخی از مسئولان گلستان برای فرار از پذیرش مسئولیت ناشی از کاستی‌ها در عرصه اجتماعی بویژه در برخورد با واکنش مردم این استان به قطعی‌های زجرآور مکرر و درازمدت برق و آب، باعث رنجش مضاعف مردم شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، اقدام برخی از مسئولان گلستان برای فرار از پذیرش مسئولیت ناشی از کاستی‌ها در عرصه اجتماعی بویژه در برخورد با واکنش مردم این استان به قطعی‌های زجرآور مکرر و درازمدت برق و آب، باعث رنجش مضاعف مردم شده است. در پی قطع برق مکرر روز یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ مردم شهر‌های آزادشهر، بندرگز و کردکوی در برابر ادارات شهرستان خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

برخی از مردم قطع برق مکرر و رعایت نکردن جدول زمان بندی علام شده را علت تجمع خود اعلام کردند.برخی مسئولان گلستانی به جای عذرخواهی از مردم برای قطعی‌های مستمر و طولانی‌مدت آب، دست به فرافکنی زده و حالا که موج انتقادات به آن‌ها افزایش یافته، سعی می‌کنند به کلی خود را در این ماجرا بی‌تقصیر جلوه دهند.

ماههاست که مردم برخی شهر‌ها و روستا‌های استان گلستان به ویژه گرگان با قطعی آب مواجه هستند. در این مدت نه فقط مشکلات و زمان قطعی‌های آب کاهش پیدا نکرده بلکه این روز‌ها و در اوج گرمای تیرماه، بسیاری از شهروندان ساعت‌های طولانی و حتی در برخی مناطق یک تا دو شبانه روز دچار قطعی آب هستند.

بخشی از این بحران به وجود آمده ناشی از کاهش بارش‌ها و وقوع خشکسالی و پایین افتادن سطح آب‌های زیرزمینی است، اما بخش دیگر این ماجرا مدیران و دستگاه‌هایی قرار دارند که باید طبق پیش بینی‌ها خود را برای چنین شرایط سخت و بحرانی آماده می کردند.

سالهاست که آب شرب گرگان، با مشکل مواجه است و همه نیاز این شهر به همراه سایر شهر‌ها و روستا‌های استان از منابع زیرزمینی تهیه می‌شود، سالهاست که از کمبود ۴۵۰ تا ۴۷۰ لیتر بر ثانیه در مرکز استان سخن گفته می‌شود، اما چرا در این سال‌ها مدیران و مسئولان آب و فاضلاب اقدامی شایسته برای کاهش این کمبودها، رفع فرسودگی شبکه انتقال و جلوگیری از هدررفت آب انجام نداده اند.

حالا که شهروندان کلافه شده از قطعی مکرر و طولانی مدت برق و آب، کارد به استخوانشان رسیده و به بی تدبیری مسئولان آب و فاضلاب اعتراض و انتقاد دارند، روابط عمومی و مدیران این شرکت به جای عذرخواهی از مردم، سعی دارند توپ مشکلات را به زمین دیگر دستگاه‌ها پاسکاری کنند.

هرچند دستگاهی مانند شرکت آب منطق‌های هم طبق قانون موظف و مکلف به تأمین آب برای شهرهاست، اما این موضوع نافی مسئولیت و وظیفه شرکت آب و فاضلاب نیست.

 

 

مشکلات آب ناشی از نبود مدیریت صحیح است

اخیرا روابط عمومی آب و فاضلاب استان با انتشار پیامی در فضای مجازی تأکید کرده که “متولی تامین آب شرب شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور، آب منطقه‌ای می‌باشد.

ساور، مدیر روابط عمومی آبفای گلستان همچنین گفته ” آبفا مسئولیت توزیع آب در شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت را دارد و تامین کننده آب در شهر‌هایی مثل آزادشهر که بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد با آب منطق‌های گلستان می‌باشد.

به دلیل عدم اطلاع افکار عمومی از این قانون طی ماه‌های اخیر که با تنش آبی در برخی شهر‌های بالای ۵۰ هزارنفر جمعیت مواجه هستیم تمام هجمه‌ها متوجه همکارانمان در ادارات آبفای شهرستان‌ها و استان بوده و نیاز است که برای رفع مشکل این مشترکین آب منطق‌های منابع آبی لازم را در اختیار آبفا قرار دهد تا ما نیز به عنوان متولی توزیع آب شرب به نیاز مشترکین محترم پاسخ دهیم”.

این در حالی است که فصل دوم قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب مصوب ۱۳۶۹/۱۰/۱۱ که به موضوع فعالیت و وظایف شرکت مهندسی آبفا کشور اشاره دارد، طبق ماده ۷ آن درباره موضوع فعالیت و وظایف این شرکت تصریح شده است که ” انجام هرگونه فعالیت در راستای آبرسانی برای مصارف خانگی، عمومی، صنعتی، تجاری و … و جمع آوری، انتقال و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب و سرمایه گذاری” برعهده شرکت آبفا است.

علاوه براین در همین قانون به اجرای طرح‌های مرتبط با آب و فاضلاب شهر‌ها. روستا‌ها، صنایع و تأسیسات وابسته از طریق شرکت‌های زیرمجموعه و نظارت ستادی بر اجرای آن‌ها از طرف وزارت نیرو هم تأکید شده است؛ بنابراین دستگاه‌های اصلی و متولی به جای انتشار اینگونه مطالب، بهتر است اولا از مردمی که در برخی روز‌ها دست کم ۱۲ ساعت و بیشتر، از آب شرب بی بهره هستند، عذرخواهی کرده و توان خود را صرف اقدامات ضربتی و اضطراری برای حل مشکلات مردم کنند.

مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان چند روز قبل هم تأکید داشتند که این شرکت صرفا توزیع کننده آب است نه تأمین کننده آن. همچنین از وجود چند حلقه چاه در گرگان و اطراف آن سخن گفته بودند که آب منطق‌های استان هنوز کاری برای تجهیز آن‌ها انجام نداده است.

سیدمحسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطق‌های استان درباره سرنوشت این چاه‌ها گفت: آمار درست درباره تعداد چاه‌هایی که گفته شده حفر شده، اما هنوز تجهیز نشده اند، ۴ حلقه است که به علت نبود اعتبار کافی، تجهیز نشده بود.

با اینحال تجهیز یک حلقه از این چاه‌ها در حال انجام است. ضمن اینکه دو حلقه چاه دیگر هم در اسفندماه کلنگ زنی شده که یکی در دست تجهیز و دیگری در مرحله لوله گذاری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ۴ سال اخیر اعتبارات ناچیزی برای تأمین و اجرای طرح‌های آبرسانی به گرگان اختصاص یافته است، گفت: در این ۴ سال گذشته فقط ۲۶ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب گرگان تخصیص داده شد که اعتبار ناچیزی است.

مدیر عامل شرکت آب منطق‌های استان از رایزنی و پیگیری‌های متعدد با وزارت نیرو خبر داده و گفته خردادماه امسال ۶۰ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب گرگان ابلاغ اعتبار داشتیم که تا هفته گذشته تخصیصی کارسازی نشد و قرار است به زودی مقداری اسناد و اوراق کارسازی شود. با تخصیص کامل این اعتبار می‌توان بخشی از طرح‌های آبرسانی به گرگان را به سرانجام رساند.

وی درباره جلسه مهرماه سال گذشته با وزیر نیرو و مصوبه حفر ۱۰ حلقه چاه آب شرب برای گرگان گفت: در آن جلسه قرار شد شرکت آبفا ۱۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب گرگان احداث کند که تا کنون این شرکت مجوز حفر ۷ حلقه را دریافت کرده و ۲ حلقه چاه هم در حال حفاری است و آبفا باید درباره سرنوشت ۸ چاه دیگر توضیح دهد.
حسینی درباره استفاده از ظرفیت چاه‌های بخش دولتی و خصوصی برای تأمین آب شرب گرگان اظهار داشت: تاکنون ۹ حلقه چاه کشاورزی و خدماتی که قابلیت شرب دارند، به خطوط انتقال آب شرب گرگان متصل شده و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از کمبود اب شرب گرگان رفع شده است. ضمن اینکه ارزیابی فنی ۱۲ حلقه چاه دیگر هم در حال انجام است و پس از تأیید به شبکه آبرسانی گرگان متصل خواهد شد.