رییس اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: با توجه به اینکه دولت سیزدهم به حوزه صادرات کالای غیرنفتی توجه ویژه دارد، باید سطح دیپلماسی وزارت امور خارجه هم در این حوزه بیشتر فعال نگه داشته شود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، علی‌محمد چوپانی روز یکشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان، افزود: این اقدام می‌توانند راه برون‌رفت برای رفع مسایل و مشکلات تجار کشور در حوزه صادرات کالای غیرنفتی به ویژه حوزه کشاورزی شود.

وی در حوزه حمایت از کشاورزان و صادرات محصولات کشاورزی، گفت: پیشنهاد می‌شود صادرات محصولات کشاورزی براساس ارز آزاد صورت گیرد.

وی با تاکید بر لحاظ محاسبه قیمت خرید محصول با توجه شرایط روز ارز، ادامه داد: برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، ۱۱۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم این محصول و با ارز ۲۵۰ هزار ریالی قیمت‌گذاری شده است، در حالی که هزینه کاشت، داشت و برداشت آن با محاسبه کنونی ارز ۴۰۰ هزار ریالی هر دلار بیش از ۱۶۰ هزار ریال می‌شود.

چوپانی همچنین خواستار اختصاص کارت اعتباری به کشاورزان در راستای حمایت مالی از این قشر برای تولید محصولات زراعی با همکاری بانک‌های عامل شد.

 

لزوم سرمایه‌گذاری برای صادرات مازاد تولید محصوت کشاورزی

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: سرمایه‌گذاری با برنامه برای صادرات مازاد تولید محصولات کشاورزی در حمایت از تولیدکنندگان بسیار ضروری بوده تا بیش از این متحمل زیان نشوند.

امیر یوسفی افزود: به تازگی در تولید مرغ گوشتی به خاطر تولید مازاد، تولید کنندگان این محصول دچار مشکل شده که سرمایه‌گذاری با برنامه در این حوزه می‌تواند دغدغه فروش محصول را برای تولید کنندگان ( توجه به انجماد و حفظ کیفیت مرغ و چاره‌اندیشی برای برگشت ارز ناشی از صادرات مرغ) حل کند.

وی به ظرفیت گلستان در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: وجود چنین ظرفیت در تولید محصولات کشاورزی در این خطه از کشور سبب شده تا میزهای طیور، توتون و دانه‌های روغنی کشور به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان واگذار شود تا مسائل و مشکلات به دقت مورد بررسی و از طریق وزارتخانه‌های مرتبط برای حل تلاش شود.

یوسفی همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی در گلستان و ایجاد ارزش افزوده شد.

مطابق گزارش اتاق بازرگانی گرگان، بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی از این اتاق هستند،عمده فعالیت فعالان اقتصادی گلستان با کشورهای آسیای میانه است.

مقصد صادرات کالا از استان گلستان ۳۱ کشور جهان از جمله ترکمنستان، عراق، افغانستان، رومانی، بلغارستان، ارمنستان، ازبکستان، لهستان، پاکستان، روسیه، امارات، قرقیزستان، ترکیه، آذربایجان، هند، ایتالیا، اسلواکی و گرجستان است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه های گرگان و کلاله و گمرک اینچه برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

 

 

 

آمادگی برای راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی کیفیت صادرات محصولات کشاوری

مدیرکل استاندارد گلستان گفت: این اداره کل آمادگی برای راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی کیفیت صادرات محصولات کشاورزی در این استان را دارد.

سیدمهدی حسینی افزود: اکنون در این استان پژوهشکده استاندارد فعال شده و می‌توان از این ظرفیت برای افزایش صادرات با کیفیت محصولات کشاورزی به خوبی بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: محصول کارخانه های خوراک دام و طیور مشمول استاندارد اجباری کیفیت محصول شده که حدود ۲۰ درصد از این کارخانه‌ها در این استان مستقر و مشغول تولید محصول هستند.

اولویت کیفی سازی محصولات کشاورزی در گلستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: کیفی سازی محصولات کشاورزی در این استان یکی از ضرورت ها بوده تا با پایدار در کیفیت و ایفای تعهدات، صادرات در این حوزه رونق داشته باشد.

محمدباقر منوچهری افزود: اکنون کم توجهی به این دو موضوع مهم سبب شده تا از بایت صادرات محصولات کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده در استان به خوبی استفاده نشود.

به گفته وی به عنوان نمونه ۱۲ کارخانه ماکارونی در استان وجود دارد که اگر به پایداری در کیفیت و ایفای تعهدات صادرات عمل می شد، امروز به تعطیلی کشانده نمی شدند.

وی تاکید کرد: اکنون سرمایه‌گذاری در حوزه پایداری در کیفیت محصول تولیدی در استان به ویژه گندم که پایتخت کیفی کشور به شمار می رود، بسیار ضروری است چراکه ارقام معرفی شده به بهره برداران برای کشت، مورد آزمایش قرار گرفته و کیفیت گلوتن آن محاسبه می شود و پایداری تولید و ارزش افزوده همراه خواهد داشت.

منوچهری افزود: اکنون ۳۵ کارخانه آرد گندم در استان وجود دارد که ۱۰ واحد آن برای تامین آرد ساکنان این استان کافی بوده و بقیه مازاد است که با کیفی سازی گلوتن گندم تولیدی استان، فعالیت این واحدها پایدار خواهد بود.

گلایه از اختصاص زمین مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس به نهضت ملی مسکن

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به اهمیت مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس در معرفی ارقام به بهره برداران استان و کشور، گفت: با توجه به این که قلب کشاورزی استان گلستان در مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس قرار دارد ولی بخشی از زمین این مرکز به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است.

علیقلی ایمانی افزود: این مرکز تحقیقات نقش سازنده در پایداری در تولید امنیت غذایی با پوشش ۴۰۰ هزار هکتار زمین دیم استان و کشوری را با معرفی ارقام ایفا می کند، نباید اراضی آن تغییرکاربری داده شود.

وی تاکید کرد: مساله واگذاری بخشی از زمین مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس باید ریشه ای مورد بررسی قرار گیرد تا آینده کشاورزی استان و کشور نابود نشود.

گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۲هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار عرصه مرتعی دارد که از این ظرفیت در تولید دانه‌های روغنی، مرغ، توتون و خاویار رتبه اول، پنبه، گندم و خرمالو رتبه دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو، ماهیان خاویاری، جو و زیتون استفاده می‌شود.

۲۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

اقتصاد اصلی استان گلستان با یک میلون و۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.