امروز یازدهم تیرماه ۱۴۰۰ و سالگرد عروج ملکوتی آیت الله شهید شیخ محمد صدوقی، سومین شهید محراب است که به حق در عمل ارزش‌های والای انقلاب اسلامی را به درستی ترویج و مکتب اسلام ناب محمدی (ص) را حتی در دوران سیاه پهلوی پاسداری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، امروز یازدهم تیرماه ۱۴۰۰ و سالگرد عروج ملکوتی آیت الله شهید شیخ محمد صدوقی، سومین شهید محراب است که به حق در عمل ارزش‌های والای انقلاب اسلامی را به درستی ترویج و مکتب اسلام ناب محمدی (ص) را حتی در دوران سیاه پهلوی پاسداری کرده است.
شهید آیت الله محمد صدوقی در سال ۱۳۲۷ هجری قمری در خانواد‌های روحانی در یزد متولد شد، ایشان فرزند مرحوم میرزا محمد رضا کرمانشاهی یکی از علمای بزرگ این استان بود.
وی از یاران صدیق و باوفا امام خمینی (ره) بود، که بحق در عمل ارزش‌های والای انقلاب اسلامی را به درستی ترویج و مکتب اسلام ناب محمدی را حتی در دوران سیاه پهلوی پاسداری کرده است.
شهید صدوقی در سال ۱۳۴۸ قمری، برای ادامه تحصیلات به اصفهان مهاجرت کرد و در مدرسه چهار باغ که اکنون مدرسه امام صادق (ع) نام دارد مشغول تحصیل شد.
یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۴۹ قمری برای ادامه تحصیل با خانواده به طرف قم رفت و اقامت آن‌ها در این شهر ۲۱ سال بطول انجامید و دو سه روز پس از ورود به شهر قم، با امام خمینی آشنا شد.
آشنائی شهید صدوقی با امام خمینی (ره) به قدری بالا گرفت که برخی مواقع تمام مدت شبانهروز را با همدیگر سپری می‌کردند، از جمله کسانی که شهید صدوقی را برای آمدن به یزد سفارش کرد امام خمینی بود که در نهایت بنا به سفارش این اقدام اجرایی و منشأ برکات فراوان برای مردم دارالعباده شد.
مقام معظم رهبری درخصوص شهید صدوقی میگوید، درباره مرحوم آیت الله شهید صدوقی گفتنی بسیاراست و فضایل اخلاقی و معنوی و روحی و فکری ایشان شایسته آن هست که دربارهاش ساعت‌های متوالی بحث شود و من یک نفر هم برای بیان همه ابعاد شخصیت ایشان کافی نیستم بلکه باید از مجموعه دوستان و آشنایان قدیمی ایشان سخنانی درباره ایشان شنید تا بتوان چهر‌های از آن بزرگوار ترسیم کرد.
و، اما آنچه که من در مورد ایشان در طول چند سال آشنائی خودم میدانم این است که این بزرگوار از کسانی بود که در انقلاب بزرگ اسلامی ما نقش قابل توج‌های داشت و دخالت و علاقمندی ایشان به فعالیت‌های انقلاب بیشتر از زمانی اوج گرفت که قضایای بعد از شهادت مرحوم آیت الله سید مصطفی خمینی در ایران آغاز شده بود.
همانطور که میدانید در چهلم شهدای تبریز در یزد در مسجد ایشان یک مجلس بزرگی به رهبری و هدایت ایشان تشکیل شد، خود آن جلسه و پیامد‌های آن جلسه هم یه یکی دیگر از مقاطع حساس و برانگیزاننده انقلاب بزرگ اسلامی بود.
در طول یکی دو سال قبل از پیروزی انقلاب شهید آیت الله صدوقی محوری بود برای بیشتر فعالیت‌های نه فقط یزد بلکه سراسر کشور و این بخاطر این بود که آیت الله صدوقی شخصیت عینی، روحانی محترم و معتبر بود.

کار‌های عام المنفعه شهید صدوقی در یزد
تأسیس حوزه‌های علمیه شهر‌های بم، تاکستان و شهرکرد، ساخت کتابخانه در مسجد حظیره، تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی در یزد و صندوق قرض الحسنه حضرت ولیعصر (عج)، راهاندازی صندوق خیریه امام رضا (ع) در جهت دادن مقرری و رسیدگی به امور رفاهی افراد بیسرپرست و یتیم، ساخت بیمارستان سیدالشهداء (ع) با کلیه تجهیزات پیشرفته، تأسیس درمانگاه‌های زارچ، حیدرآباد و مشتاق و ساخت مسجد ملااسماعیل برای نماز‌های جمعه، از جمله کار‌های عام المنفعه توسط شهید صدوقی در زمان حیاط وی است.
شهید آیت اللّه شیخ محمد صدوقی، سومین شهید محراب، نماینده امام و امام جمعه یزد بود که در روز جمعه دهم رمضان ۱۴۰۲ (مطابق با یازدهم تیرماه ۱۳۶۱) پس از اقامه نماز جمعه به دست منافقان به شهادت رسید و خون پاکش محراب را گلگون نمود و این همان معراج به سوی اللّه بود که او آرزویش را داشت و بار‌ها از خدا خواسته بود.

 

حجت الاسلام شیخ محمدعلی صدوقی
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی صدوقی فرزند سومین شهید محراب حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صدوقی نیز در مرداد ماه سال ۱۳۲۸ در استان قم متولد شد.
جدّش آیت الله میرزا ابوطالب کرمانشاهی و نسبش به محدث بزرگ شیعه (شیخ صدوق) می‌رسد.
ایشان دوران ابتدائی را در دبستان ادب یزد و سپس بخشی از مقدمات علوم دینی را در مدرسه عبدالرحیم خان یزد گذراند و راهی حوزه علمیه قم شد. وی مقدمات را در مدرسه حقّانی به پایان رساند و دروس سطح را نزد اساتیدی همچون: حضرات آیات شب زنده دار، علوی گرگانی، میرزا محسن دوزدوزانی، صدّیقین، اخوان مرعشی، فاضل لنکرانی، سبحانی و ابطحی کاشانی فرا گرفت و در کنار آن به تکمیل دروس روز پرداخت شیخ محمدعلی صدوقی در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات وحید خراسانی، سلطانی طباطبایی و منتظری شرکت کرد.
وی با آغاز نهضت انقلاب اسلامی در کنار پدر بزرگوارش فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز نمود و برای آگاهی بخشیدن و هدایت مردم به نقاط مختلف کشور سفر کرد. ایشان در زمان تبعید حضرت امام خمینی (ره) به پاریس رفته و با پرواز انقلاب (۱۲ بهمن ۱۳۵۷) به همراه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به ایران بازگشت.
مرحوم صدوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های اجرایی متعددی را عهده دار شد که برخی از آن‌ها با حکم مستقیم حضرت امام خمینی (ره) بود.
مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت شورای عالی قضایی و معاونت دادستان کل کشور و نماینده حضرت امام (ره) در نظارت بر انتخابات شورای عالی قضایی برخی از مسئولیت‌های آن زنده یاد در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
او پس از شهادت اولین نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی مرحوم شهید دکتر سید رضا پاکنژاد که در واقعه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، بعنوان نماینده مردم یزد و بار دیگر در انتخابات دوره سوم و به نمایندگی از مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شد.
بعد از شهادت شهید صدوقی با حکم امام (ره) ریاست بنیاد دینی و فرهنگی صدوق بزرگ به ایشان واگذار و پس از رحلت مرحوم آیتالله سید روح الله خاتمی در آبان ۱۳۶۷ به نمایندگی، ولی فقیه و امامت جمعه یزد منصوب شد و تا پایان عمر (۱۱ تیر ۱۳۹۰) در این سمت باقی بود.