منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر فرهنگ دولت سیزدهم خواست در حوزه جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور بازنگری کند، چرا که به عقیده وی این جشنواره‌ها به شکل کنونی مطلوب و ایده آل نیستند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تشریح اولویت‌ها و ویژگی‌هایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده باید داشته باشد، از وزیر فرهنگ رییس جمهور منتخب خواست که در حوزه جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور بازنگری کند، چرا که به عقیده وی این جشنواره‌ها به شکل کنونی مطلوب و ایده آل نیستند.

غلامرضا منتظری در گفتگو با ایسنا، درباره خصوصیات و ویژگی‌هایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم باید داشته باشد و اولویت‌هایی که باید در دستور کار وزارت وی قرار گیرد، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده باید با یک رویکرد جهادی به حوزه‌های مرتبط با کار خود ورود پیدا کند، چرا که در این شرایط با یک مدیریت عادی نمی‌توان حوزه فرهنگ را به فرجام رساند، از سوی دیگر وزیر فرهنگ باید نقشه راه خود را ترسیم کند، باید بدانیم در حوزه فرهنگی هدف ما کجا قرار دارد و باید به کجا برسیم.

وی افزود: اگر تراز و معیار کار این حوزه مشخص نباشد، اصلا ارزیابی معنا پیدا نمی‌کند، پس تراز و معیار هم باید در این حوزه تعریف و مشخص شود. ضرورت دیگری که احساس می‌شود بازنگری در حوزه فرهنگ عمومی است، فرهنگ عمومی زیرساخت تمام گونه‌های فرهنگ می‌باشد، پس کارکرد‌های این حوزه باید مورد ارزیابی و بازنگری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: معتقدم وزیر فرهنگ باید تلاش کند نگاه متولیان را به عرصه فرهنگ ارتقاء ببخشد، اگرچه در حوزه مباحث نظری فرهنگ به خوبی سخن گفته می‌شود، ولی در عمل توجه لازم را به این عرصه نداریم، پس این خلاء باید برطرف شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه مسئله جدی مورد توجه دیگر موضوع اقتصاد فرهنگی می‌باشد، اظهارداشت: اهالی رسانه، نویسندگان، خبرنگاران و همه نقش آفرینان عرصه تولیدات فرهنگی در این حوزه دچار مشکل هستند و برای مثال مسئله بیمه آن‌ها با چالش روبروست، معتقدم این حوزه بسیار حائز اهمیت است و حتما باید وزیر فرهنگ دولت سیزدهم توجه لازم را به آن داشته باشد، البته در کمیسیون فرهنگی این مساله را به عنوان طرحی جدی در دستور کار خودمان قرار دادیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: نکته دیگری که وزیر فرهنگ دولت سیزدهم باید به آن توجه کند، موضوع پیوست فرهنگی است. سال هاست که مقام معظم رهبری بر موضوع پیوست فرهنگی تاکید فرمودند، ولی تاکنون اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند این هستیم که در حوزه جشنواره‌ها هم تجدیدنظر شود، جشنواره‌های ما به شکل کنونی خیلی مطلوب و ایده آل نیست، جشنواره‌های حوزه هنر و فرهنگ باید تحقق بخش اهداف چشم انداز ما باشند و معتقدم هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود هم باید یک گام به سوی هدف قلمداد شود.

منتظری در پایان گفت: نکته دیگری که وزیر فرهنگ دولت سیزدهم باید به آن توجه کند، ارتباط معنادار و مستمر با جامعه هنری است، مقام معظم رهبری با وجود تمام مشغله‌ای که دارند مستمرا با اهالی فرهنگ و هنر نشست‌های خصوصی دارند، کمتر شاهد این بودیم که وزرای فرهنگ و ارشاد نشست‌های منظمی با نقش آفرینان عرصه فرهنگ و هنر داشته باشند در حالی که این عزیزان برای تحول فرهنگ، هنر و ادب ایران اسلامی بهترین تیم‌های مشورتی هستند.