در سال‌های اخیر از ۳۱۹ روستای در معرض خطر حوادث طبیعی ۴۴ روستا ایمن سازی و تثبیت شده است و ۲۷۵ روستا نیز همچنان چشم انتظار اقدامات لازم برای ایمن سازی است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، در سال‌های اخیر از ۳۱۹ روستای در معرض خطر حوادث طبیعی ۴۴ روستا ایمن سازی و تثبیت شده است و ۲۷۵ روستا نیز همچنان چشم انتظار اقدامات لازم برای ایمن سازی است.

گلستان از جمله استان‌های حادثه خیز در کشور به شمار می‌رود. وقوع سیل، زلزله، زمین لغزه و رانش زمین و در کنار آن آتش سوزی‌های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی این استان، سبب شده تا ساکنان این منطقه در هر شرایطی منتظر وقوع حادثه باشند.

فقط در سال گذشته کلکسیونی از حوادث طبیعی در این استان رخ داد. از رانش زمین در مراوه تپه طی اردیبهشت ماه تا دو زلزله بالای ۵ ریشتر، سیل و البته آتش سوزی‌های متعدد در عرصه‌های منابع طبیعی که در طولانی‌ترین مورد، جنگل‌های توسکستان ۷ روز در آتش سوختند.
آن طور که کارشناسان منابع طبیعی می‌گویند بیش از ۶۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان سیل خیز و به همین نسبت یا کمی بیشتر سیل گیر است.
رانش و زمین لغزه در مناطق جنوبی و شرق استان هم هرازچندگاهی سبب خسارت به منازل مسکونی و پرورش دام و زراعت مردم این مناطق میشود.
علاوه براین گلستان در امتداد گسل خزر قرار دارد که بنا به گفته کارشناسان حوزه زمین شناسی چند سالی است که فعال شده و فقط در سال گذشته دو زمین لرزه ۵.۱ و ۵.۲ ریشتری در این استان به ثبت رسیده است.
نقاط جمعیتی استان که اغلب در جنوب و کمربند میانی استان واقع شده، در معرض همه این مخاطرات قرار دارد و باید کاری برای ایمن سازی این شهر‌ها و روستا‌ها انجام داد.
در شهر‌ها با توجه به گستردگی و هزینه سنگین و همچنین مسائل اجتماعی که ممکن است ایجاد شود، شهرداری‌ها برای ایمن سازی کار سختی دارند. روستا‌های استان گلستان نیز همواره آبستن حوادث مختلف است. فقط در سال گذشته بود که یکهزار واحد مسکونی در روستا‌های استان در اثر سیل و زلزله و رانش زمین تخریب شدند.
بعد از سیل‌های مهیب اوایل دهه ۸۰ و جان باختن بیش از ۴۰۰ نفر در این حادثه، بحث جابه جایی و انتقال روستا‌ها مطرح شد؛ موضوعی که علاوه بر بار اقتصادی تبعات اجتماعی زیادی هم در پی داشت.
امکانات قزوین برای مدیریت بحران حوادث طبیعی بسیار ضعیف استقزوین جزو ۳ استان نخست کشور در تکرار حوادث طبیعی استنقشه جامع پیشگیری از حوادث طبیعی در استان بوشهر تدوین شددر همان اوایل دهه ۸۰ و پس از مطالعات کارشناسی جابه جایی بیش از ۵۰ روستای استان مصوب شد، بخشی از این روستا‌ها با صرف هزینه‌های بسیار به مکان‌های دیگر منتقل شدند، اما چون روستاییان در مکان‌های قبلی ریشه داشتند باز به همان محل قبلی برگشتند و حالا علاوه براینکه باید خدمات دولتی در دو مکان به روستاییان ارائه شود، باید همواره نگران جان و مال کسانی بود که بار دیگر به روستا‌های خود بازگشته اند.
انتقال روستا‌ها در اغلب موارد شکست خورده و برای همین طبق گفته مدیرکل سابق مدیریت بحران استان، تصمیم بر ایمن سازی و تثبیت روستا‌ها گرفته شده است.
در استان گلستان آن طور که بنیاد مسکن استان آمار می‌دهد ۳۱۹ روستای در معرض خطر حوادث طبیعی شناسایی شده که در سال‌های اخیر ۴۴ روستا با اجرای طرح‌های مختلف ایمن سازی و ثبیت شده اند.
سیدمحمد حسینی در این باره گفت: از حدود ۹۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان ۲۷۵ روستا در مناطق جنوبی و شمالی استان در معرض خطر قرار دارند که باید فکری برای آن‌ها کرد.
وی افزود: روستا‌های نوار جنوبی استان در معرض خطر لغزش و رانش زمین قرار دارند و در شمال استان با تهدید فرونشست و فروچاله‌ها مواجه هستیم. ضمن اینکه خطر سیل و زلزله نیز برای همه مناطق استان وجود دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: با توجه به هزینه بردار بودن و عدم استقبال مردم از جابه جایی، انتقال روستا‌ها منتفی است. یک روستایی از زمانی که چشم باز کرده خود را در همان محیط دیده، مکان نگهداری دامش همانجاست، زمین کشاورزی اش در همان روستا قرار دارد، حتی مزار درگذشتگان آن‌ها در همان نقطه واقع شده برای همین دل کندن از روستا و رفتن به جای دیگر برایش سخت است.
وی اضافه کرد: ضمن اینکه تجربه هم در بسیاری از روستا‌هایی که در گذشته جابه جا شدند نشان داد که مردم پس از مدت کوتاهی دوباره به همان روستای قدیمی باز می‌گردند.
حسینی ادامه داد: در سال‌های اخیر با همکاری مدیریت بحران استان تعدادی از روستا‌ها را با اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف ایمن سازی و تثبیت کردیم و امسال هم بنا داریم ۵۰ روستای دیگر را مطالعه کنیم.
وی گفت: از طرفی طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ۵ ساله توسعه ۳۰ درصد روستا‌های در معرض خطر استان را باید ایمن سازی و تثبیت کنیم و برای این کار نیازمند اعتبارات عمرانی و همچنین اختصاص اعتباراتی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ (اعتبارات حوادثی) هستیم.