استاندار گلستان با تقدیر از اعلام آمادگی دستگاه قضا برای بهره مندی از ظرفیت جلسه سران قوا برای حل مشکلات اساسی استان ها، گفت: سران قوا برای نجات خلیج گرگان ورود جدی کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، علی محمد زنگانه استاندار گلستان صبح روز پنج شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در نشست فعالان اقتصادی در حاشیه سفر سران قوه قضائیه به استان گلستان گفت: گلستان نگارستان ایران است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که این استان را جزو ۱۰ استان برتر از نظر ظرفیت‌های بالقوه قرار داده است، اما در برخی شاخص‌ها جزو چند استان آخر کشور هستیم.

وی گفت: استان گلستان ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد داشته و با وجود این ظرفیت‌های بالقوه از لحاظ رتبه در جایگاه ۲۰ به بعد استان‌ها قرار داریم.

زنگانه افزود: یکی از مزیت‌ها و شاخص بین‌المللی استان تولید ماهیان خاویاری بوده که به علت عدم لایروبی کانال‌ها در حال نابودی است.

سهم بسیار ناچیز استان در ساخت کالا‌های کارخانه‌ای 
وی ضمن اظهار نگرانی از خشک شدن خلیج گرگان و عدم لایروبی رودخانه منتهی به دریای خزر، گفت: بی توجهی به این بخش منجر به یک فاجعه زیست محیطی می‌شود.

زنگانه بیان این نکته که ۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شده، گفت: ادامه این روند حتی منجر به ایجاد مباحث امنیتی برای کشور می‌شود؛ این مشکل را در جلسه‌ای که دادستان به استان سفر کردند هم مطرح شد.

رفع این مشکل نیاز به کمک‌های همه جانبه در کشور است
وی از وجود ماهیان خاویاری به عنوان یکی از مزیت‌های استان یاد کرد و افزود: لایروبی کانال در کمیته راهبری نیاز به چند هزار میلیار تومان اعتبار دارد.

استاندار گلستان اضافه کرد: در نشست سران مساله مثل خشک شدن دریاچه ارومیه را مطرح کنید، زیرا نیاز به عزم ملی دارد و به تنهایی استان قادر به انجام آن نیست.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خصوصی انجام می‌شود، اما با اینحال رتبه و شاخص فضای کسب و کار استان نسبت به میانگین کشوری پائین‌تر بوده در حالی که اقتصاد متکی به بخش خصوصی در بهبود این شاخص مهم است.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: سهم ارزش افزوده گلستان از چهار بخش مهم و عمده در حوزه خدمات ۶۰ درصد، کشاورزی ۲۳ درصد، صنعت و معدن ۹/۶ درصد و ساختمان ۶/۷ درصد است.

خوشبختانه تجارت خارجی استان ۱۵ درصد میانگین کشوری بود
وی ادامه دهد: یکی از صنعت‌های بنیادی استان ارزش افزوده بوده که فقدان حاکمیت شرکتی در بخش‌های سهگانه صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات سبب پدیده قلت برند‌ها در استان شده است.

زنگانه گفت: بیش از چهار درصد اقتصاد جهانی مرزی آبی و خاکی مشترک در استان وجود دارد در حالی که اقتصاد کشور‌های همجوار از این اقتصاد بین ۳۵ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است.

وی بیان کرد: در حالت خوشبختانه تجارت خارجی استان ۱۵ درصد میانگین کشوری بوده و با توجه به وجود شریان ارتباطی ریلی، هوایی، زمینی و دریایی در استان به عنوان کریدور شمال و جنوب با اجرای چند پروژه کلیدی در استان می‌تواند این تجارت موفق‌تر عمل کند.

پایین بودن شاخص‌های زیرساختی حوزه سلامت و خشک شدن خلیج گرگان چالش‌های مهم گلستان است

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: صنعت استان در بخش تکمیلی ارزش و پوشش بخش کشاورزی موفق نبوده و سهم استان در ساخت و تولید کالا کارخان‌های بسیار ناجیز است.

وی افزود: ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و اکوتوریسم در کنار بخش کشاورزی می‌تواند عوامل مهم در توسعه ارتباطات بین المللی باشد.

زنگانه افزود: پائین بودن شاخص‌های زیرساختی حوزه سلامت، وجود ۱۰ درصد اتباع غیرمجاز در استان و خشک شدن خلیج گرگان از چالش‌های مهم در تهدید استان است که عدم لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌های منتهی به دریاچه خزر منجر به فاجعه زیست محیطی در استان شده و ۳۰ درصد از خلیج گرگان را خشک کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه عدم لایروبی‌ها سبب شده تا امکان تردد قایق‌ها برای شهروندان آن منطقه و حتی شناور‌ها برای اقدامات امنیتی میسر نباشد و این امر مهم در جلسه با حضور دادستان کل کشور مطرح شده است.

 لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌ها نیاز به چند هزار میلیارد تومان اعتبار دارد
استاندار گلستان خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های مهم است تولید ماهیان خاویاری بوده که به عنوان شاخص بین المللی مطرح است و به علت عدم لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌ها سبب از بین رفتن این شاخص شده و نیاز به چند هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که بدون عزم ملی مانند دریاچه ارومیه میسر نیست.

وی گفت: بیش از ۹۰ هزار نفر گلستانی سهامدار جز پتروشیمی هستند که این پروژه علاوه بر مشکلات اجرایی دارای مشکلات حقوقی و قضایی است.

سهم استان در ساخت کالا‌های کارخانه‌ای بسیار ناچیز است
زنگانه ادامه داد: منطقه آزاد در اینچه برون مصوب شده است، اما باید زیرساخت‌های آن مهیا شود تا امکان تحقق تجارت جهانی و مزیت‌های رقابتی فراهم شود.

استاندار با بیان این نکته که بخش کشاورزی گلستان چهار درصد از کل کشور را دارد، افزود:، اما به دلیل فقدان زنجیره ارزش یا صنایع تکمیلی خام فروشی می‌کنیم.

سران قوا برای نجات خلیج گرگان ورود کنند
استاندار گلستان با تقدیر از اعلام آمادگی دستگاه قضا برای بهره مندی از ظرفیت جلسه سران قوا برای حل مشکلات اساسی استان ها، گفت: سران قوا برای نجات خلیج گرگان ورود جدی کنند.

علی محمد زنگانه با اشاره به اینکه استان گلستان یک استان ویژه در ظرفیت‌های بالقوه است، اظهار کرد: برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها در عرصه گردشگری، سلامت، تولید، کشاورزی و … نیازمند یک جهش و شتاب بخشی هستیم.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی خلیج گرگان و خشک شدن تدریجی این خلیج بنا به دلایل مختلف، افزود: موضوع لایروبی کانال‌ها و اجرای برنامه‌هایی مرتبط با آن که مصوب کارکرد‌های تخصصی ملی است نیاز به چند هزار میلیارد اعتبار دارد که شرایط کشور اجازه تخصیص ان را نداده است.

استاندار گلستان با تقدیر از اعلام آمادگی رئیس قوه قضائیه در فرودگاه گرگان در گفتگو با خبرنگاران مبنی بر استفاده از ظرفیت سران قوا برای حل مشکلات استانها، خاطرنشان کرد: ما برای نجات خلیج گرگان خواستار ورود حضرتعالی به منظور بهره مندی از ظرفیت جلسه سران قوا برای حل مشکلات آن هستیم.

زنگانه با تاکید بر اینکه نجات خلیج گرگانهمچون موضوع دریاچه ارومیه یکعزم ملی میخواهد، ادامه داد: امیدواریم با یک عزم جدی در سطح ملی بتوانیم از تبدیل فرجام خلیج گرگان به فرجام دریاچه ارومیه جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه راه اندازی پتروشیمی گلستان ۱۵ سال است بلاتکلیف باقی مانده است، تصریح کرد: این پروژه که بالغ بر ۹۰ هزار نفر سهامدار جز دارد مشکلات قضایی و حقوقی آن کمتر از مشکلات زیرساختی اش نیست.

استاندار گلستان با تقدیر از حضور مسئولان ارشد کشور در استان‌ها و بازدید مشکلات و پروژه‌ها از نزدیک، اضافه کرد: امیدواریم با همدلی و همتی مضاعف و جهادی استان گلستان را به جایگاه واقعی اش برسانیم.

ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون سبب جهش استراتژیک استان گلستان می‌شود
زنگانه گفت: زیرساخت‌های منطقه آزاد اینچه‌برون باید مستقر شود تا جهش استراتژیک در استان اتفاق بیفتد.
استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های استان گلستان تصریح کرد: زیرساخت‌های منطقه آزاد اینچهبرون باید مستقر شود تا امکان جهش استراتژیک استان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: سهم ارزش افزوده استان گلستان در بخش خدماتی ۶۰ درصد، در بخش کشاورزی ۲۳ درصد، در بخش صنعت و معدن ۹.۶ درصد و در بخش گردشگری ۶.۷ درصد است.

زنگانه ادامه داد: کشاورزی گلستان با ۵ میلیون تن تولیدات بیش از ۴ درصد سهم کشور را به خود اختصاص داده، اما به علت عدم صنایع تبدیلی مجبور به خامفروشی است.