ایسهاک (اسحاق) هرتزوگ، مدیر آژانس یهود و رهبر پیشین حزب کارگر و از مخالفان کابینه قبلی اسرائیل در میانه تلاش‌ها برای تشکیل کابینه ائتلافی به عنوان یازدهمین رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، جانشین روون ریولین انتخاب شد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری گلستان جوان، «ایسهاک (اسحاق) هرتزوگ»، مدیر آژانس یهود و رهبر پیشین حزب کارگر و از مخالفان کابینه قبلی اسرائیل در میانه تلاش‌ها برای تشکیل کابینه ائتلافی به عنوان یازدهمین رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، جانشین روون ریولین انتخاب شد.

 اسحاق هرتزوگ جانشین روون ریولین 

روون ریولین از سال ۲۰۱۴ تاکنون عهده دار سمت رئیس رژیم صهیونیستی بود. در یکی از حساس‌ترین روز‌ها در صحنه سیاست داخلی اسرائیل و هم‌زمان با آخرین تلاش‌های رقبای نتانیاهو برای پایان دادن به ۱۲ سال نخست وزیری او، نمایندگان کنست رئیس جمهور جدید اسرائیل را انتخاب کردند. مقام ریاست رژیم صهیونیستی در چارچوب نظام پارلمانی کنست در نظر گرفته می‌شود، اما یک مقام تشریفاتی و نمادین است که هر هفت سال انتخاب می‌شود. قدرت اجرایی در دست نخست وزیر است. به این ترتیب بار دیگر یک چپ گرا رئیس جمهور اسرائیل شد.

کنست رئیس‌ جمهور جدید را انتخاب کرد

نمایندگان پارلمان ۱۲۰ عضوی رژیم‌ صهیونیستی با ۸۷ رأی موافق، وی را به عنوان رئیس جدید این رژیم انتخاب کردند. میریام پرتس (مریم پرز)  رقیب اصلی هرتزوگ در انتخابات دو نفره در این رأی گیری ۲۶ رأی به دست آورد.

 

برکناری هرتزوگ از حزب کار

هرتزوگ در انتخابات داخلی ریاست حزب کار شکست خورد. «آوی گابای» و «عمیر پرتز» به دور دوم راه یافتند.
در انتخابات داخلی حزب کار مهمترین حزب مخالف اسرائیل، اسحاق هرتزوگ در جایگاه سوم قرار گرفت و از ریاست حزب برکنار شد.

 

تظاهرات علیه رئیس جدید رژیم صهیونیستی
هواداران یک گروه چپ‌گرای مخالف نخست‌وزیر سابق این رژیم با تجمع مقابل منزل «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم‌صهیونیستی، علیه وی شعار سر دادند.

 

اسحاق هرتزوگ

او دارای تفاوت‌های زیادی با دیگر نامزد پست ریاست رژیم‌صهیونیستی است. هرتزوگ برخلاف پرتز که شخصیتی تندرو و رنج‌دیده از جنگ دارد و به راستگرایان نزدیک است، فردی حقوقدان و چپ‌گراست. او برخلاف ریشه و تبار پرتز که از خانواده‌های معمولی به‌حساب می‌آید دارای خانواده‌ای مهم است.
هرتزوگ همچنین یک یهودی اشکنازی یا غربی‌تبار است. پدر او در ایرلند به دنیا آمده و مادرش نیز متولد مصر است، اما ریشه‌های خانوادگی وی به اروپای شرقی و کشور‌های روسیه، لهستان و لیتوانی تعلق دارد. دوران شکوفایی سیاسی خانواده هرتزوگ از دوران پدربزرگش ایزاک لاوی هرتزوگ شروع می‌شود.
او که در لهستان به دنیا آمده بود در قرن نوزدهم راهی بریتانیا شد تا شاهد دوران رشد و ترقی خود باشد. ایزاک از سال ۱۹۲۱ تا سال ۱۹۳۶ نخستین خاخام ایرلند و پس از آن نیز از سال ۱۹۳۶ تا سال ۱۹۵۹ خاخام یهودیان اشکنازی فلسطین اشغالی بود.
ورود او به فلسطین در زمانی رخ داد که این سرزمین تحت قیمومیت بریتانیا بود، پس از اعلام موجودیت رژیم‌ صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ نیز وی به ماموریت خود ادامه داد. بریتانیایی‌ها حتی به وی پیشنهاد کرده بودند تا خاخام کل سرزمین‌های امپراتوری بریتانیا شود.
ارتباطات گسترده و تاریخی پدر بزرگ اسحاق هرتزوگ، نامزد ریاست رژیم‌صهیونیستی با انگلیسی‌ها نشان‌دهنده جایگاه سیاسی بلند این خانواده درمیان صهیونیست‌ها و در فضای بین‌المللی است. پدر او حییم هرتزوگ نیز یک ژنرال در ارتش رژیم‌صهیونیستی بود که از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۳ به‌عنوان ششمین رئیس رژیم‌ صهیونیستی در حال کار بود.
هرتزوگ که به حزب کارگر رژیم‌صهیونیستی تعلق دارد به‌طور متناوب در کابینه های رژیم‌صهیونیستی مسئولیت وزارتخانه‌های زیادی مانند وزارت مسکن، وزارت گردشگری، وزارت امور یهویان خارج از فلسطین اشغالی و وزارت رفاه را در دست داشته است و همچنین مدتی رهبر حزب مشهور کارگر در رژیم‌ صهیونیستی بوده است.
هرتزوگ هم‌اکنون پس از کنار گذاشتن رهبری حزب کارگر ریاست «آژانس یهود» را برعهده دارد. این نهاد که از سال ۱۹۲۹ به‌عنوان بازوی اجرای سازمان یهود ایجادشده بزرگ‌ترین نهاد صهیونیستی در جهان است.

آنسوی تغییرات سیاسی جدید در تل آویو و انتخاب اسحاق هرتزوگ
پس از گذشت چند روز از توافق یائیر لاپید رئیس حزب یش عتید و نفتالی بنت رئیس ائتلاف یمینا بر سر تشکیل کابینه تغییر، هرتزوگ به ریاست این رژیم رسید.
حزب لیکود به ریاست نتانیاهو پس از توافق لاپید و نفتالی در بیانیه‌ای اعلام کرد بنت از توافق با لیکود برای تشکیل دولتی راست‌گرا طفره رفت و در مسیر تشکیل دولت چپ‌گرا با مشارکت لاپید، میرتس، حزب کار و لیست مشترک عربی قدم گذاشته و قرار شد دولت چپ‌گرا را تشکیل دهند.
به نظر می‌رسد تغییرات سیاسی در رژیم اسرائیل با تحولاتی که به تضعیف این رژیم و بدنامی آن در مجامع بین المللی منجر شده است ارتباط دارد. پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به بن بست رسیدن راستگرایی در به حاشیه راندن آرمان فلسطین، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه غزه، افزایش تهدید‌های موجودیتی و در کنار آن انزوای این رژیم در صحنه بین المللی ازجمله حتی شکاف در طرفداری از اسراییل در اروپا و آمریکا، این رژیم را وادار کرد تا به صورت تاکتیکی هم که شده اینگونه وانمود کند که از رویکرد‌های افراطی در حال دور شدن بوده و به سمت رویکرد‌های معتدل حرکت می‌کند.

چپگرایان در ظاهر شعار گفتگو با طرف‌های فلسطینی و عقب نشینی از مناطق اشغالی در کرانه باختری را سر می‌دهند، اما در واقعیت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. 
در چنین فرآیندی تصمیم گیران اصلی در رژیم صهیونیستی به این جمع بندی رسیده بودند که اقدامات نتانیاهو که مصرف داخلی داشت و برای رهایی اش از محاکمه و احتمالا زندانی شدن صورت می‌گرفت به قیمت قربانی کردن این رژیم تمام خواهد شد و  آن‌ها با چنین تغییرات تاکتیکی درصدد قربانی کردن نتانیاهو به نفع حفظ موجودیت اسراییل برآمدند.

 

خودزنی هرتزوگ در جدیدترین سخنان: اسرائیل به سمت فاشیسم حرکت می‌کند
هرتزوگ چندی پیش در یک گردهمایی فرهنگی گفت: آینده دموکراسی اسرائیل در خطر است. ما درمسیر فاشیستی کردن سیاست‌های اسرائیل حرکت می‌کنیم. آن کسانی که برای آینده اسرائیل نگران هستند و می‌خواهند تا جلوی فاشیسم را بگیرند، باید از گذار به سمت یک جبهه میانه رو حمایت کنند. ما باید این رژیم را به منظور نجات دموکراسی اسرائیل از فاشیسم که آن را تهدید می‌کند، تغییر دهیم. این دولت، هنرمندان، چهره‌های آکادمیک و قضات را تهدید و روزنامه نگاران را اخراج می‌کند. تلاش‌های آمریکا برای احیای روند صلح اسرائیل و فلسطین که مدت‌هاست مسکوت مانده، به شکست می‌انجامد. این بدین معناست که ما احتمالا وارد یک درگیری منطقه‌ای می‌شویم.

 

زمزمه‌های قدرت گیری هرتزوگ با تمسک به کنست از ۲۰۱۷
اسحاق هرتزوگ رئیس جریان مخالف رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ در سخنانی ضمن اشاره به بحران حاکم بر ائتلاف کابینه گفته بود که ۶۱ نفر از اعضای کنست خواستار براندازی کابینه نتانیاهو هستند. در این خصوص اعلام شد اگر این گفته هرتزوگ صحت داشته باشد که ۶۱ نماینده کنست خواستار کنار رفتن نتانیاهو هستند، به معنای برگزاری انتخابات زودهنگام در آینده نزدیک خواهد بود و همین گونه هم شد و این رژیم شاهد چند دور گفتگو و نشست و تشکیل مجلس و طی بیش از دو سال با برگزاری چهار انتخابات زودهنگام پارلمانی پی‌ در پی بود تا در نهایت نتانیاهو در ۱۴۰۰ کنار زده شد.
نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به خاطر پرونده فساد مالی و گزارش بازرس این رژیم درباره جنگ ۵۱ روزه علیه غزه در سال ۲۰۱۴ و متهم شدن دولت نتانیاهو به ناکامی در این جنگ، و اختلافات شدید میان ائتلاف حاکم تحت فشار شدید قرار دارد.
در ژانویه ۲۰۱۷ اسحاق هرتزوگ ­از ­مشاور حقوقی ­کابینه ­­اسرائیل خواست نتانیاهو را از سمت‌های خود به عنوان نخست وزیر و ­­وزیر ارتباطات ­برکنار ­کند، چون ادامه حضور وی در این پست‌ها ­به ­­این رژیم صدمه می‌زند. هرتزوگ هشدار داده بود اگر به درخواست وی توجه ­نشود برای پیگیری موضوع به دادگاه ­عالی اسرائیل مراجعه خواهد کرد. این درحالی بود که نتانیاهو پیش از آن به مدت ۸ ساعت بازجویی شده بود.

 

 

چرا انتخاب جانشین «ریوولین» مهم است؟
روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ (۲ ژوئن ۲۰۲۱) با به پایان رسیدن دوره ریو ریوولین، رئیس رژیم‌صهیونیستی پارلمان این رژیم برای انتخاب جانشین وی رای‌گیری کرد. اسامی این نامزد‌ها پیش از این به کنیست ارائه شده و بنابر اعلام رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی رای‌گیری محرمانه چهارشنبه میان هرتزوگ و میریام پرتز خواهد بود.

رئیس جدید از ماه جولای به این مقام منصوب خواهد شد. با وجود تشریفاتی بودن این مسئولیت در رژیم‌صهیونیستی از لحاظ اجرایی، اما این پست به دلیل شأن و جایگاهش در جامعه به‌عنوان پدر ملت و همچنین نفوذش برای میانجیگری و ایجاد وحدت میان جریانات سیاسی و گروه‌های اجتماعی دارای اهمیت به‌ شکلی کلی است.

آن چه این دور از انتخابات ریاست رژیم‌ صهیونیستی را نسبت به دوره‌های پیشین متفاوت‌تر کرد، قطبی‌تر شدن جامعه رژیم‌ صهیونیستی و میل آن به‌ سمت راستگرایی بود. در حالی‌که جناح ریشه‌دار چپ که دوران افول خود را در رژیم‌ صهیونیستی طی می‌کند فرد باسابقه‌ای مانند اسحاق هرتزوگ را به‌ عنوان نامزد خود برگزید، جریان‌های راست میریام پرتز را نامزد این مسئولیت کرد.
پرتز یک معلم فعال درحوزه آموزش رژیم صهیونیستی است که تنها بعد بارز وی مشهور بودنش به‌عنوان یک سخنران مدافع صهیونیسم است. او از این جهت شبیه سیاستمداران پوپولیست است و بخشی از شهرت خود را مدیون کشته شدن دو تن از پسرانش در درگیری با لبنان و غزه است.