رئیس کل دادگستری گلستان از افزایش گشت‌های نظارتی برای جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مناطق گردشکری استان و همچنین موافقت با تله کابین گرگان به شرط دریافت مجوز‌ها تأکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری گلستان جوان، رئیس کل دادگستری گلستان از افزایش گشت‌های نظارتی برای جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مناطق گردشکری استان و همچنین موافقت با تله کابین گرگان به شرط دریافت مجوز‌ها تأکید کرد.
حیدر آسیابی در جلسه روز دوشنبه هجدم مردادماه ۱۴۰۰ شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان با تاکید بر این که باید ساخت و ساز‌های غیرمجاز در استان متوقف شود، اظهار داشت: حتی یک مورد تخلف را هم نمی پذیریم و باید گشت‌های نظارتی دستگاه‌های متولی و پلیس انفال به ویژه در مناطق گردشگری استان، شبانه روزی شود تا حتی یک نفر هم جرات تخلف و دست اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی استان را به خود ندهد.
وی با بیان این که وظیفه قانونی مدیران دستگاه‌های متولی در حوزه انفال و منابع طبیعی حفظ و صیانت این اموال است، گفت: این مدیران تکلیف و اختیارات قانونی برای برخورد فوری و بدون طرح دعوای حقوقی برای تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی و ملی دارند و از این پس هیچ کوتاهی و توجیهی از سوی آنان پذیرفته نیست.
رئیس کل دادگستری گلستان افزود: کوتاهی مدیران در عمل به این وظیفه قانونی، مصداق ترک فعل و تضییع حقوق دولتی است و بدون تعارف برای آنان پرونده قضایی تشکیل می دهیم.
وی در ادامه این جلسه با اشاره به موضوع تله کابین ناهارخوران گرگان هم گفت: این طرح در جلسه امروز بحث شد و به گفته معاون عمرانی استاندار هنوز مجوز نهایی آن به استان ابلاغ نشده است.

آسیابی با بیان این که دادگستری از هر طرحی که با رعایت موازین قانونی و ملاحظات زیست محیطی سبب توسعه استان و اشتغالزایی شود، حمایت می کند، خاطرنشان کرد: اگر طرح تله کابین ناهارخوران، مجاری قانونی را طی کند و ملاحظات زیست محیطی که مهم‌ترین آن قطع نشدن درختان جنگلی است در آن لحاظ شود و از طرفی شورای عالی شهرسازی کشور هم مجوز قانونی آن را ابلاغ کند از اجرای آن حمایت می کنیم.
در ادامه این جلسه به دستگاه‌های اجرایی تکلیف شد نقشه و اطلاعات املاک و زمین‌های دولتی خود را برای ثبت در سامانه کاداستر به اداره ثبت اسناد و املاک استان اعلام کنند.

 

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی دادستان مرکز استان هم در این جلسه از چندگانگی مدیریت در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه الان مواردی داریم که فرد در اراضی ملی، پروانه ساخت دریافت کرده است در حالیکه اگر هماهنگی بین دستگاهی وجود داشت و در فرآیند صدور مجوز‌ها حتما استعلام از دستگاه‌های مربوطه اخذ می شد شاهد چنین مواردی نبودیم.

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی افزود: علیرغم تذکر‌های چندباره، آنگونه که باید، هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های متولی در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی وجود ندارد و همین چندگانگی مدیریت، بستر را برای سودجویی و دست اندازی به اراضی جنگلی و مرتعی استان فراهم کرده است.
استفاده از سامانه‌های هوشمند برای شناسایی زودتر ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی ملی و منابع طبیعی استان، سرعت بخشی به آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و بررسی مصوبات کارگروه‌های مرتبط با صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی از سوی دستگاه‌های نظارتی بازرسی و اداره اطلاعات از دیگر مصوبات جلسه امروز بود.