به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان ، پرونده منطقه آزاد تجاری- صنعتی در استان گلستان واقع در حوزه جغرافیایی شهرستان گنبدکاووس، اینچهبرون در جلسه روز چهارشنبه پانزدهم ارديبهشت ١٤٠٠ مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسی شد که در اين جلسه با تاسیس منطقه آزاد جدید موافقت شد و مجمع آن را مصوب کرد. اين طرح مدتها مورد اختلاف مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان بود. لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق آزاد ویژه اقتصادی مشتمل بر منطقه آزاد تجاری و اقتصادی اینچه برون استان گلستان که در مجلس دهم مورد تصویب قرار گرفته و پس از ایرادات شورای محترم نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود در نهايت مورد تصویب نهایی این مجمع قرار گرفت.
از معايب اينگونه طرح ها با توجه به مزاياي آن مي توان به اين موارد اشاره كرد ازجمله اينكه، افزایش نامتوازن و غیرمنطقی مناطق آزاد و ویژه اصلاً به صلاح و مصلحت کشور نیست و آسیبهایی را به همراه دارد، تغییر رویکرد برخی از این مناطق از صادرات به واردات و تغییر کاربری اراضی واقع در این مناطق دو معضل جدی پیش روی مناطق آزاد و ویژه است.
ایجاد اینگونه مناطق آزاد با هدف توسعه اقتصادی و تجاری، اشتغال و رشد و شکوفایی قابل توجه این استان زرخیز عنوان شده است.
زمان تصویب این طرح با توجه به اينکه منطقه آزاد تجاري اينچه برون مصوبه سفر هیات دولت در سال ۹۳ به گلستان بوده است سئوالات فراوانی را در ذهن متبادر می کند.
چرا طي هشت سال اين طرح ناديده گرفته شد؟
زمان باقی مانده اندک از عمر دولت دوازدهم و تائید نهایی در مجمع و تصویب آنی و پرشتاب چنین طرح مهمی که شاکله آن با سازوکار همان سال ۹۳ برنامه ريزي شده است ايجاد کننده شائبه دست هاي پنهان نهادهاي دخيل در اعلام تائيد نهايي و تصويب آن است.
چرا دست اندرکاران در اين برهه از زمان متوجه شدند منطقه آزاد اینچه برون گلستان ظرفیتی کم نظیر برای شكوفايي اقتصاد ملی و منطقه اي و تعمیق روابط فرهنگی ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه است؟ مگر نه اينکه در همان سال هاي اوليه چنين پيشنهادها و فرضيه ها غير از اين بود؟
توجيه اقتصادي اجراي اين طرح به بهانه راه اندازي کريدور شرق درياي خزر يعني طرح فراملي خط آهن ايران – ترکمنستان و قزاقستان که با حضور رئیسان جمهوری سه کشور در ۱۲ آذر ۱۳۹۳ به بهره برداري رسيد، مي توانست کمک شاياني به توسعه اقتصادي بيشتر منطقه و کشور باشد.
ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.
این لایحه در مجلس نهم دو بار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
بیشتر بخوانید
با توجه به اينکه در سالهای اخیر با بهرهبرداری از راهآهن بینالمللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچهبرون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان گلستان اضافه شده است، بيش از پيش ضرورت داشت در همان سال هاي اوليه ارائه ، بعنوان طرح مكمل بزرگترين پروژه اقتصادي آسياي ميانه در قالب منطقه آزاد تجاري و صنعتي اينچه برون اجرائي شود. در عين حالي كه متاسفانه طرح مذبور در اين استان با ظرفيت هاي بالاي اقتصادي مسكوت ماند و با وقفه اي طولاني به سرانجام رسيد در پس فرجامي با تقبل زياني جبران ناپذير كه تا سال هاي سال به دنبال خود خواهد داشت.
مسئولین ذیربط با علم به اینکه اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است، ضمن نادیده گرفتن آن، دیرهنگام به فکر موافقت با ایجاد منطقه تجاری و تصویب آن افتادند. در شرایطی که اوضاع جهان به دلیل بیماری کرونا با چالش جدی اقتصادی مواجه است و صادرات و واردات به صورت محدود انجام میشود و کشورها با احتیاط فراوان به مراودات با دیگر کشورها اقدام میکنند. مصوب فعلی اگرچه بی فایده هم نیست، اما منفعت قبل و سودمندی در صورت اجرا در سالهای گذشته ، برای حل مشکلات در زمان فعلی را به دنبال نخواهد داشت.
- نویسنده : حسين روحاني فرد
Ali
تاریخ : 26 - اردیبهشت - 1400
اجراي طرح اونهم تو اين برهه زماني كه پايان عمر دولت هست هول هولكي معلومه تبليغاتيه
در ضمن خط آهن ايران تركمنستان قزاقستان چي شد كه الان بلااستفاده شده با اون همه هزينه اي كه خرج كردن؟