مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: دپو نهاده‌های دامی در گمرک جنوب و عدم ترخیص آن سبب افزایش قیمت آن شده است.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان  ، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان امروز سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ گفت: دپو نهاده‌های دامی در گمرک جنوب و عدم ترخیص آن سبب افزایش قیمت آن شده است.

آنچه بیش از هر ماده دیگر کامل کننده حلقه تغذیه انسانی در سبد غذایی مصرف کننده بوده مواد پروتیئنی به ویژه از نوع حیوانی است.


صنعت دامپروری در سطح جهانی و بین المللی از رشد چشمگیری برخوردار بوده در حالی که این صنعت در سال‌های گذشته و امسال به علت عدم توجه، نظارت دقیق و تدبیر لازم در ایران دچار مشکلات فراوانی شده است.


در حال حاضر افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آن به ویژه ذرت علوفه ای، عدم امکانات سخت افزاری و تسهیل در فراهم کردن این امکانات، عدم تغییر مناسب در قیمت شیر و یا گوشت به نفع دامدار، افزایش قیمت دارو‌ها و واکسن‌های دام و … سبب مشکلات فراوانی در بخش دام و دامداران شده تا جایی که برخی از دامداران مجبور شدند بعد از فعالیت چندین سال در این حوزه دام خود را به کشتارگاه برده و این شغل را رها کنند.


غفار مصطفی لو دامدار یک هزار راسی گلستانی در گفت وگویی اظهار کرد: بخش اعظمی از نهاده‌های دام خود را از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالا تهیه می کنم که این امر برای تامین نهاد‌های دام یک هزار راس مقرون به صرفه نیست.


وی تصریح کرد: هر راس دام روزانه به طور میانگین یک و نیم کیلوگرم خوراک و نهاده دامی مصرف می کند و به طور میانگین هزینه خوراک یک دام سبک در روز به ازای یک کیلوگرم به طور میانگین بین ۵ هزار تومان تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و این جدا از هزینه نگهداری، واکسن، دارو و … بوده در صورتیکه قیمت یک لیتر شیر به اندازه هزینه خوراک یک روز دام نیست.


دامدار گلستانی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته دولت هیچ نظارت دقیقی بر شرکت‌ها و بخش خصوصی در راستای تامین و توزیع نهاده‌های دام در کشور نداشته و این امر سبب تشکیل مافیای بزرگ در این حوزه شده است.


دامداران به خاطر عدم نظارت دقیق دولت بر تامین و توزیع نهاده‌های دام در حال نابودی هستند
اسماعیل طیار دیگر دامدار گلستانی در گفتگویی اظهار کرد: متاسفانه به خاطر عدم نظارت دقیق بر تامین و توزیع نهاد‌های دامی در کشور، مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد شده که این مشکلات سبب نابودی دامداران خواهد شد.

وی تصریح کرد: عدم نظارت دقیق دستگاه‌های مرتبط بر قیمت نهاده‌های دامی مانند کنسانتره، ذرت، کاه و … سبب شده تا قیمت این نهاده‌ها نسبت به سال قبل چندین برابر افزایش پیدا کند.


دامدار گلستانی گفت: برخی از دامداران که چندین سال در این شغل فعالیت دارند و تجربیاتی بهدست آوردند نظرات کارشناسی و تذکرات لازم را از چند ماه قبل از ایجاد مشکل در این حوزه بیان می‌کنند، اما متاسفانه مسوولان دستگاه‌های مرتبط نسبت به این نظرات و کارشناسی بیتفاوت هستند.


 خشکسالی در افزایش قیمت نهاده‌های دام نقش بسزایی دارد

جایگزین کردن کشت برخی از محصولات مانند ذرت به جای شالی از راهکار‌های کاهش قیمت نهاده‌های دامی است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: خشکسالی و پایین بودن قیمت تضمینی گندم از یک طرف و کاهش میزان تولید گندم از طرف دیگر نقش بسزایی در افزایش قیمت نهاده‌های دامی دارد.


وی تصریح کرد: بخشی از نهاده‌های دام کشور از طریق ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین میشود و بخش دیگر نیز بستگی به خرید تضمینی برخی محصولات استراتژیک به ویژه گندم دارد.


عباس اغنامی جایگزین کردن کشت برخی از محصولات مانند ذرت بهجای شالی را از راهکار‌های کاهش قیمت نهاده‌های دامی دانست و گفت: با توجه به کمآبی استان گلستان باید شالی فقط در اراضی نسخ کشت شود و تدابیری انجام شود تا شالی به غیر از این اراضی کشت نشود.


وی ادامه داد: تا زمانی که بین کشت شالی و دیگر محصولات کشاورزی تفاوت قیمت فاحش و سود زیاد وجود داشته باشد قطعا کشاورزان از این کشت صرفنظر نکرده و عوامل بازدارنده مانند جریمه مانع کشت این محصول نخواهد شد.


ارائه مشوق‌های لازم در کشت محصولات کم آب برای کشاورزان راهکار عملی برای اجرای چنین طرح‌هایی است
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با بیان اینکه ارائه مشوق‌های لازم در کشت محصولات کم آب برای کشاورزان راهکار عملی برای اجرای چنین طرح‌هایی است، بیان کرد: برای کشت محصولاتی مانند ذرت علوف‌های جایگزین کشت شالی باید مشوق‌هایی به کشاورزان داده شود تا کشاورزان انگیزه لازم را برای کشت چنین محصولاتی داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: افزایش کشت گندم و ذرت علوف‌های سبب افزایش نهاده‌های دام مانند ذرت و کاه شده و این امر عامل بسیار مهمی در کاهش نهاده‌های دام خواهد بود.


عباس اغنامی ارائه مشوق به واردکنندگان برنج به غیر از فصل کشت از راه‌های دیگر جلوگیری از کشت شالی دانست و افزود: برنج یک محصول با مصرف بسیار بالای آب است و اگر واردات برنج در فصل غیرکشت وارد استان شود در کاهش این کشت تاثیر بهسزایی دارد، ارائه مشوق به واردکنندگان نیز میتواند تاثیر بسزایی در این امر داشته باشد.


حدود ۴۰ هزار تن از نهاده‌های دام دپو شده در گمرک جنوب ترخیص و با سرعت بیشتر به استان گلستان در حال انتقال است
وی مهمترین عامل گرانی قیمت نهاده‌های دامی را دپو نهاده‌های دام در گمرک جنوب ذکر کرد و گفت: از چند روز گذشته با تلاش استاندار گلستان و رایزنی با مسئولان کشوری درصدد رفع بخش اعظمی از مشکلات دامداران استان هستیم، با تلاش انجام شده تاکنون حدود ۴۰ هزار تن از نهاده‌های دام دپو شده در گمرک جنوب ترخیص و با سرعت بیشتر به استان گلستان منتقل شده و در روز‌های آینده نیز با کمک دستگاه‌ها و ماشین آلات بخش خصوصی و ارگان‌های مختلف مانند شهرداری مابقی نهاده‌های دامی دپو شده ترخیص و به استان گلستان منتقل می‌شود.


نیاز میانگین ماهانه حدود ۶۰ هزار تن نهاده‌های دامی برای دامداران استان گلستان

مدیرکل اقتصادی استانداری گلستان: تلاش داریم نهاده‌های دامی در ماه‌های آینده بدون مشکل تامین و به صورت عادلانه توزیع شود.
وی گفت: به طور میانگین ماهانه حدود ۶۰ هزار تن نهاده‌های دامی برای دامداران استان نیاز است که تلاش داریم این نهاده‌ها در ماه‌های آینده بدون مشکل تامین و به صورت عادلانه توزیع شود.


وی ابراز کرد: در رایزنی‌های انجام شده توسط استاندار با مسوولان کشوری قرار است مطالبات بانک کشاورزی مرتبط با کشاورزان و دامداران پرداخت شده تا بتوانیم در راستای کمک به حوزه کشاورزی و دامداری تسهیلات با کارمزد پایین را به این اقشار زحمتکش و تولیدکننده ارائه دهیم.


به نظر می رسد نظارت بر تامین و توزیع نهاده‌های دام، توزیع عادلانه نهاده‌های دام توسط شرکت‌های تعاونی مرتبط و پشتیبانی امور دام و ایجاد امکانات و زیرساخت‌های سخت افزاری و تسهیل در این امور می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات موجود در حوزه دام و دامداران را برطرف کند.