فرصت تولید بالای حدود ۱۵ رقم از محصولات زراعی، گلستان را به یک استان شاخص تبدیل کرده و به همین سبب برای جهش تولید و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، رفع دغدغه‌های فعالان این بخش باید بیش از پیش مورد توجه نامزد‌های ریاست جمهوری قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان؛ از آنجا که کشاورزی در استان گلستان رتبه برتر در کشور را داراست و معیشت مردم این استان بر پایه زراعت است، ضروریست نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بر حل دغدغه‌های کشاورزان برنامه جدی و جدید ارائه دهند و هر کدام از نامزدها با انتخاب بعنوان رئیس جمهور به اجرای دقیق آن اهتمام بورزد.

استان گلستان با دارا بودن ۵۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی هر ساله در یک یا دو نوبت به زیرکشت رفته و به همین دلیل این امر بهترین فرصت به منظور اشتغالزایی صد‌ها هزار نفر در این بخش است.

گندم از مهمترین محصولات گلستان بوده که از لحاظ کیفیت رتبه اول و در زمینه کمیت جایگاه چهارم کشور را داراست.
براساس آمار‌ها در سال جاری، حدود ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان به زیر کشت این محصول رفته است.

پایین بودن قیمت خرید محصولات کشاورزی
علیرغم آنکه گندم یک محصول استراتژیک محسوب می شود، اما قیمت بسیار پایینی دارد.
دولتمردان در سالیان گذشته با اختصاص میلیون‌ها دلار ارز بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور را از سایر کشور‌ها و با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت مصوب خریداری و وارد می‌کردند، اما هم اکنون حاضر نیستند قیمت گندم را افزایش دهند.

فارغ از قیمت گندم کشاورزان با موضوعات دیگری از قبیل مشکلات تهیه بذر، تأمین نهاده‌ها مانند کود و سم، گرانی دستمزد کارگران و … روبه رو هستند.
تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران هم یکی دیگر از دغدغه‌ها بوده که با وجود وعده دولتمردان همچنان پا برجاست.

لزوم اجرای زیرساخت‌های توسعه‌ای کشاورزی
نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشاورزی مکانیزه و گلخانهای، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای ایجاد ارزش افزوده، محدود بودن فرصت صادرات محصولات تولیدی، بالا بودن قیمت نهاده‌ها و به صرفه نبودن کشاورزی از جمله مشکلات این بخش است.

آبیاری سنتی با مشکلات خاص خودش
هنوز همچنان حدود ۳۰۰ هزار هکتار به صورت سنتی آبیاری می‌شود با وجود آنکه حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است.

لزوم زهکشی برای بهبود کیفیت خاک
بیابانی بودن دو سوم از عرصه‌های سرزمینی گلستان در مناطق شمالی سبب شده تا خاک بیشتر مناطق شور و بافتی قلیایی داشته باشد و این موضوع اهمیت اجرای پروژه‌های زهکشی در گلستان را دوچندان می‌کند تا با بهبود کیفیت خاک راندمان محصولات زراعی افزایش یابد.

نبود کارخانجات برای استفاده از محصولات خام
موضوع دیگر، ناکافی بودن صنایع تبدیلی در گلستان مانند کارخانجات است تا بخش زیادی از محصولات کشاورزی در استان فرآوری شده و به صورت خام به دیگر استان‌ها و یا خارج از کشور صادر نشود.

به صرفه نبودن محصولات برای کشاورز
در حال حاضر به دلیل اینکه صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد و بسیاری از صیفی جات زمان نگهداری کوتاهی دارند باعث شده کشاورز کالای خود را به قیمت پایین بفروشد و در نتیجه کشاورزی به صرفه نباشد.

گرانی نهاده‌های کشاورزی
نبود صنایع تبدیلی، گران بودن نهاده‌های زراعی و محدود بودن فرصت صادرات بخشی از مشکلات بخش کشاورزی گلستان است ضعف در سیستم توزیع نهاده‌های زراعی و گرانی آن‌ها هم یکی دیگر از مشکلات این بخش است که به دلیل کشاورزی بودن گلستان خود را بیشتر نشان می‌دهد.

لزوم حرکت بسوی کشاورزی مدرن
همچنین با توجه به کاهش بارندگی و تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر در استان، توجه به تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی کشاورزی مدرن و یا حفاظتی امری واجب است.

نبود صنایع تبدیلی
هر سال با وجود آنکه پس از یک دوره سخت کاشت و داشت محصول برداشت می‌شود کشاورزان با بازار‌های آشفته روبرو می‌شوند. ماندگاری پایین محصولات، سبب می‌شود کشاورزان پس از برداشت، فرصت کوتاهی برای فروش محصول خود داشته باشند.

ضرورت قطع دست دلالان
عرضه صد‌ها هزار تن از محصولات برداشت شده در یک بازه زمانی کوتاه، باعث کاهش قیمت خرید آن محصول در بازار می‌شود و دلالان از این فرصت استفاده کرده و دسترنج چندین ماهی کشاورزان را به بهایی اندک خریداری کرده و این امر درآمد سرانه کشاورزان را کاهش می‌دهد.

لزوم صادرات محصولات
اگر دولت در استان گلستان صنایع تبدیلی ایجاد کند و یا اینکه فرصت صادرات محصولات را به سایر کشور‌ها فراهم نماید موجبات اشتغال هزاران نفر را نیز مهیا می‌کند.

امنیت غذایی و خودکفایی عامل استقلال و نجات از وابستگی
شرایط خاص ایران در حوزه بین الملل و افزایش تحریم‌ها هشداری برای کشور است تا با تولید محصولات زراعی کافی به خودکفایی رسیده و امنیت غذایی خود را حفظ کنیم.

فرصت تولید بالای حدود ۱۵ رقم از محصولات زراعی، گلستان را به یک استان شاخص تبدیل کرده و به همین سبب برای جهش تولید و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، رفع دغدغه‌های فعالان این بخش باید بیش از پیش مورد توجه نامزد‌های ریاست جمهوری قرار گیرد.

توسعه عملیات بِه زراعی مانند زهکشی، یکپارچه سازی اراضی، تقویت و توسعه شبکه‌های نوین آبیاری و گلخانه‌ها در کنار تأمین مناسب نهاده‌های زراعی ازجمله نیاز‌های مشهود بخش زراعت در گلستان است.

ایجاد صنایع تبدیلی کافی، شناسایی بازار‌های جدید برای صادرات محصولات و گسترش حمایت‌های مالی از بخش کشاورزی برای توسعه زیرساخت‌های زراعت از دیگر مواردی است که باید مورد توجه نامزد‌های انتخاباتی قرار گیرد.

اعمال حمایت‌های سخت افزاری و نرم افزاری از کشاورزان موجب افزایش سرانه درآمد فعالان این بخش شده و موجبات خودکفایی استان و کشور را فراهم می‌کند.

همجواری گلستان با کشور‌های مشترک المنافع و وجود زیرساخت‌های ترابری مانند ریل، فرودگاه و بزرگراه در کنار تصویب منطقه آزاد اینچه برون یکی دیگر از پتانسیل‌های ارزشمند گلستان است که نباید از منظر نامزد‌ها دور بماند.

منطقه اینچه برون فرصت سرمایه گذاری خوبی برای فعالان اقتصادی بوده و این امر گلستان را از خام فروشی نجات می‌دهد.

گلستان با ۲۱ هزار کیلومتر وسعت و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از استان‌های محوری در بخش کشاورزی کشور است که با تولید حدود ۶ میلیون تن محصول زراعی نقش مؤثری در خودکفایی کشور دارد لذا رئیس جمهور بعدی باید توجه بیشتری به چالش‌ها و دغدغه‌های بخش زراعت گلستان داشته و با بهره مندی از نظرات کارشناسان اهل فن روز‌های درخشان تری برای کشاورزی گلستان رقم بزند.