کْنِسِت نام مجلس رژیم صهیونیستی است که دارای ۱۲۰ کرسی است. انتخابات کنست هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

به گزارش پايگاه خبري گلستان جوان ، کْنِسِت نام مجلس رژیم صهیونیستی است که دارای ۱۲۰ کرسی است. انتخابات کنست هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. ساختمان کنست در شهر اورشلیم واقع است. هفتاد و سه سال پیش اولین نشست کنست برگزار شد. طراحی و ساخت ساختمان دائمی کنست شانزده سال به طول انجامید. در شهریور ماه سال ۱۳۴۵ نشست‌های کنست به ساختمان دائمی آن منتقل شد. سیستم حکومتی رژیم صهیونیستی پارلمانی است که در پارلمان، نمایندگان قانونگذاری می‌کنند، رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند و همچنین کابینه و هیات دولت را تائید می‌کنند و بر کار اعضای کابینه و نخست وزیر نظارت دارند. رژیم صهیونیستی عنوان کنست را از یک پارلمان قدیمی یهودیان گرفته و با توجه سیستم حاکمیتی پارلمانی، می‌توان گفت کنست به مثابه یک استوانه سیاسی برای این رژیم محسوب می‌شود. حضور مقامات به عرصه سیاسی اسرائیل و همه ورودی‌های سیاسی از باب کنست انجام می‌شود و این نهاد از جایگاه بسیار بالایی در عرصه سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی برخوردار است.  

انتخابات و روند حضور احزاب در کنست
در حال حاضر بیش از سی حزب کوچک و بزرگ در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کنند که هر کدام از این احزاب با فهرست انتخاباتی مورد نظر خود در انتخابات کنست شرکت می‌کنند. رای دهندگان اسرائیلی در انتخابات نمایندگان کنست به این احزاب و فهرست‌ها رای می‌دهند. هر کدام از احزاب برای اینکه بتواند به کنست راه یابد باید حداقل سه و نیم درصد آراء رای دهندگان را بدست آورد. همه احزاب برای حضور در ساختار حکومتی باید در انتخابات کنست شرکت کنند، یک حد نصاب سه و نیم درصدی را کسب درنظر گرفتند. هر حزبی برای حضور در کنست حداقل باید سه و نیم درصد کل آرای انتخابات مربوطه را به خود اختصاص دهد. اگر این حداقل رای را کسب کند می‌تواند در کنست یک نماینده داشته باشد. بیشتر از آن بر حسب درصدی که رای در کنست بدست می‌آورد می‌تواند صاحب کرسی شود. بعنوان مثال اگر حزبی بتواند سی درصد آراء انتخابات را به خود اختصاص دهد سی درصد از ۱۲۰ کرسی کنست یعنی سی و شش کرسی نصیب آن حزب می‌شود. سی و شش کرسی نصیب کسانی خواهد شد که در انتخابات درون حزبی که پیش از انتخابات برگزار می‌شود به ترتیب تا آخرین نفر مشخص می‌شود و وارد کنست می‌شوند.

رهبر حزب پیروز مامور تشکیل کابینه
در مرحله بعد از استقرار احزاب در کنست و مشخص شدن سهم هر کدام از احزاب از کرسی‌های کنست، رئیس (جمهور) رژیم صهیونیستی رهبر حزب پیروز را مامور تشکیل کابینه می‌کند. آن شخص موظف است طی بیست و هشت روز (۴ هفته) با مذاکراتی که در کنست برای مشارکت در کابینه ائتلافی خود با دیگر احزاب انجام می‌دهد اعضای کابینه را مشخص کند. اگر در این مدت نتوانست کابینه ائتلافی تشکیل دهد دو هفته اضافی وقت در اختیارش قرار داده می‌شود و در غیر اینصورت رئیس جمهور نفر بعدی یعنی حزب دوم پیروز در انتخابات کنست را مامور تشکیل کابینه می‌کند. درصورتی که رهبر حزب پیروز بتواند کابینه ائتلافی تشکیل دهد به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی معرفی می‌شود.

صدور جواز کابینه رژیم صهیونیستی از کنست
طبق قانون رژیم صهیونیستی حزبی که اکثریت مطلق آراء را در انتخابات کنست بدست آورد مجاز به تشکیل کابینه است. در تاریخ این رژیم هیچ حزبی تاکنون چنین پیروزی کسب نکرده و کابینه همواره ائتلافی بوده است. از همین رو رئیس رژیم صهیونیستی، فردی که بیشترین بخت برای تشکیل یک کابینه ائتلافی دارد مامور تشکیل کابینه می‌کند.  
معمولا هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثر ۶۱ کرسی برای تشکیل دولت نخواهد شد بنابراین کارزار شدیدی بین احزاب برای همراه کردن احزاب کوچکتر شامل احزاب کمونیست، عرب و یهودیان ارتدکس در جریان است.
بنیامین نتانیاهو که در سالجاری مامور تشکیل کابینه شده بود برای نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی نتوانست ائتلاف تشکیل دهد و احزاب میانه رو و چپگرا توانستند نتانیاهو را شکست داده و به حاکمیت راستگرایان در سرزمین‌های اشغالی پایان دادند.

انتخابات چهار ساله کنست
براساس قانون پایه، انتخابات کنست باید هر چهار سال یکبار برگزار شود، اما از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی تاکنون و با توجه به حاکم بودن بیستمین کنست فعلی شاهد میانگین سه و نیم سال برای هر کنست بوده ایم. از لحاظ زمانی، عمر کابینه‌ها در سرزمین‌های اشغالی با  دوران کنست‌ها باید یکسان باشد. معمولا ناتوانی نخست وزیر و مشکلاتی که به عنوان رئیس کابینه در حفظ ائتلاف با احزاب در کنست با آن مواجه است باعث می‌شود عمر کابینه‌ها در این رژیم از چهار سال به دو سال کاهش یابد. هم اکنون بیست و یکمین کنست و سی و پنجمین کابینه در رژیم صهیونیستی حاکم است.  

شرایط انتخاب کردن و انتخاب شدن 
حضور در سرزمین‌های اشغالی در روز انتخابات از شروط اولیه شرکت در انتخابات است.
هر اسرائیلی ساکن سرزمین‌های اشغالی که حداقل هجده سال سن داشته باشد می‌تواند در انتخابات رای بدهد. به جز افرادی که دادگاه‌ها آنرا از این حق محروم کرده باشند. ساکنان اسرائیلی برای اینکه بتوانند در انتخابات کنست شرکت کنند حتما باید در روز رای گیری در سرزمین‌های اشغالی حضور داشته باشند. به جز دیپلمات‌ها و افرادی که در ماموریت‌های رسمی هستند می‌توانند در نمایندگی‌های رژیم صهیونیستی در خارج از سرزمین‌های اشغالی رای بدهند.  

شرکت در انتخابات بعنوان نامزد کرسی پارلمان
هر یک از ساکنان سرزمین‌های اشغالی که حداقل بیست و یک سال سن داشته باشد می‌تواند خود را نامزد کنست کند مگر اینکه احکام قضایی خاصی داشته باشد. شرایط استثنایی وجود دارد که مقامات ارشد کابینه و فرماندهان ارشد نظامی اگر بخواهند خود را نامزد شرکت در انتخابات کنست کنند حتما می‌بایست چند ماهی پیش از انتخابات از سمت خود کناره گیری کنند.

رئیس جدید کنست را بیشتر بشناسیم
اعضای کنست یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ میکی لوی، عضو حزب “آینده‌ای هست” را به عنوان رئیس جدید انتخاب کردند.
سایت کنست بیوگرافی میکی لوی، رئیس جدید کنست را که متولد سال ۱۹۵۱ است و پیشتر معاون وزیر دارایی بوده، منتشر کرد.
وی مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه حیفا و مدرک ارشد از دانشگاه داربی انگلیس دارد.
لوی پست‌های بالایی در پلیس رژیم صهیونیستی داشته که از جمله مهم‌ترین آن رئیس پلیس قدس طی انتفاضه الاقصی است.
وی برای اولین بار سال ۲۰۱۳ با حزب “آینده‌ای هست” وارد کنست شد. لوی فرمانده نیرو‌های پلیس در کرانه باختری بوده و سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ فرمانده پلیس در قدس بود. او به دنبال عملیات‌ها و انفجار‌هایی که در شهر رخ داد در رسانه‌ها مشهور شد.
لوی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به عنوان وابسته پلیس در سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن فعالیت کرد.
این نماینده اصالتا کرد عضو کنست و معاون سابق وزیر دارایی رژیم صهیونیستی طی مصاحبه به کرد بودنش اشاره و تأکید کرد: پدر و مادرم از کرد‌های “کردستان ترکیه” هستند. من بعد از مهاجرت آن‌ها به اسرائیل در قدس به دنیا آمدم. نمی‌توانم کردی صحبت کنم، اما آن را خوب می‌فهمم؛ چراکه در منزل همواره صحبت می‌کردیم و من در یک محله کردنشین در قدس به دنیا آمدم.

کمیسیون‌های کنست
کنست توسط کمیسیون‌های دائمی و ویژه، به بررسی و تصویب قوانین و تنظیم فعالیت خود می‌پردازد. کمیسیون‌های دائمی و ویژه که شمار آن‌ها ۱۵ فقره است عبارتند از:

کمیسیون نظام‌نامه داخلی مجلس
کمیسیون حقوقی و دادگستری
کمیسیون امور اقتصادی
کمیسیون دارائی
کمیسیون امنیت و امور خارجی
کمیسیون کشور و محیط زیست
کمیسیون آموزش و پرورش
کمیسیون علوم و تکنولوژی
کمیسیون مهاجرت
کمیسیون کار، رفاه و بهداشت
کمیسیون مبارزه با مواد مخدر
کمیسیون بازرسی کل کشور
کمیسیون کارگران خارجی
کمیسیون حمایت از کودکان
کمیسیون حمایت از حقوق زن