ناهید جعفری رئیس مرکز بهداشت گلستان گفت: تاکنون گزارشی از وجود آلودگی در آب شرب گرگان و یا ابتلا به بیماری احتمالی ناشی از آلودگی مانند بیماری‌های حاده روده‌ای در این استان مشاهده نشد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، رئیس مرکز بهداشت گلستان گفت: تاکنون گزارشی از وجود آلودگی در آب شرب گرگان و یا ابتلا به بیماری احتمالی ناشی از آلودگی مانند بیماری‌های حاده روده‌ای در این استان مشاهده نشد.
ناهید جعفری با رد اخبار مرتبط با مشاهده چند مورد بیماری حاده روده‌ای در استان اظهار داشت: بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد آب مصرفی شبکه توزیع گرگان فاقد آلودگی بوده و با وجود گرمای زیاد، مورد نگرانکنند‌های از اپیدمی بیماری‌های ناشی از آب و غذا به ویژه بیماری التور (بیماری حاد اسهالی که عامل آن میکروب وبا است) در استان گلستان دیده نشد.
جعفری گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به وسیله آب و مواد غذایی، نظارت مستمری در حال انجام است و در صورت مشاهده بیماری‌های واگیر روده، موارد برای پیشگیری و مقابله با بیماری به اطلاع مردم خواهد رسید.
به گفته وی بیماری‌های روده‌ای یکی از شایع‌ترین بیماری‌های واگیر است که ارتباط مستقیمی با عدم رعایت بهداشت فردی داشته و معمولا در فصل گرما شایع‌تر است.
وبا یک بیماری اسهالی مناطق گرمسیری (یا در فصول گرم مناطق دیگر) است که توسط باکتریی بنام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود که فقط انسان را مبتلا می‌کند و علایم آن ناشی از سم ترشح شده میکروب در روده است.
انتقال این بیماری از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و ملحفه‌ها و لوازم آلوده، همچنین آب آلوده به مدفوع، سبزی و میوه‌های خام آلوده یا شسته شده با آب آلوده و یا غذای آلوده شده توسط دست یا مگس امکان پذیر است.
وبای التور یک بیماری حاد اسهالی است که بیماران مبتلا به آن بطور مشخص دچار اسهال آبکی همراه با دهیدراتاسیون می‌شوند ضمن این که این بیماری به شدت مسری است.
آموزش مردم درباره غذا و مصرف آب سالم و شتشوی مداوم دست‌ها پس از استفاده از توالت از بروز موارد جدید جلوگیری می‌کند.