معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: کمبود کود در استان برطرف شده است و از اول آذر روزانه ۵۰۰ تن کود در کارگزاری‌ها توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، عباسی گفت: از ابتدای شروع کشت پاییزه در تامین کود فسفات و پتاسه دچار کمبود‌هایی بودیم، اما حالا با تامین آن کشاورزان می‌توانند برای دریافت کود خود به کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان افزود: با توجه به رطوبت موجود در خاک به کشاورزان توصیه می‌کنیم نسبت به کشت پاییزه اراضی خود اقدام کنند.

عباسی با اشاره به ضرورت استفاده از کود‌های پتاسه و فسفاته همزمان با کشت بذر گفت: اگر هنگام کشت از این دو کود استفاده نکنیم دیگر نمی‌توانیم استفاده کنیم چراکه این دو کود در دوماه ابتدایی رشد گیاه بیشترین میزان جذب مواد مغذی را برای گیاه فراهم می‌کنند و بذر را در مقابل آفات و تنش‌های خشکسالی و سرما محافظت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از کودی که کشاورزان به روش سنتی موقع کاشت استفاده می‌کنند هدر می‌رود به همین دلیل لازم است کشاورزان با استفاده از تکنولوژی، هنگام کاشت بذر همزمان کود را کنار بذر قرار دهند.

عباسی افزود: بیش از هزار کارنده بذر که فروخته شده به کودکار هم مجهز هستند و حتما کشاورزان از رانندگان ادوات کشاورزی بخواهند تا بذر و کود را با هم کشت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه حدود ۴۰ درصد کشاورزان به ویژه در مناطق شمال استان این کار را انجام نمی‌دهند و محصولاتشان بیشترین خسارت را متحمل می‌شود.

به گفته عباسی آخرین مهلت کشت کلزا تا ۱۵ آذر و کشت سایر محصولات پاییزی تا پایان آذرماه است.

محصولات زراعی مانند گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، حبوبات، سبزی، صیفی جات و علوفه پاییزی از محصولات کشت پاییزه در استان هستند.

گندم، جو و کلزا از مهمترین محصولات کشت پاییزی در گلستان محسوب می شوند. 

استان گلستان در تولید ۱۵ محصول جایگاه ویژه ای در تامین سبدغذایی کشور دارد و  در تولید چند محصول مهم از جمله گندم و کلزا رتبه اول تا سوم در کشور را داراست.

پیش بینی می‌شود امسال در حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان محصولات پاییزه کشت شود.