کمبود نیروی حفاظتی در منابع طبیعی کشور؛ هوشمندسازی حفاظت اولویت سازمان جنگل‌ها و مراتع است‌.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: کمبود نیروی حفاظتی در منابع طبیعی کشور؛ هوشمندسازی حفاظت اولویت سازمان جنگل‌ها و مراتع است‌.

سرهنگ رضا اکبری با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کشور گفت: یکی از راهبرد‌های اساسی سازمان جنگل‌ها و مراتع هوشمندسازی حفاظت است.

سرهنگ رضا اکبری ظهر روز پنج شنبه دهم آذرماه ۱۴۰۰ در مراسم تودیع و معارفه فرمانده جدید یگان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گلستان اظهارداشت: در حال حاضر برای حفاظت از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی کشور ۶ هزار نفر نیرو بکار گرفته شده، در حالی که حداقل به ۳۰ هزار نیرو برای حفاظت نیاز داریم.

وی افزود: براساس استاندار‌های جهانی در جنگل‌های متراکم مانند هیرکانی به ازای هر هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی باید فعال باشد.

سرهنگ اکبری افزود: در این راستا و برای جبران کمبود‌ها با مردمی کردن حفاظت از منابع طبیعی به دنبال جبران کاهش در این زمینه هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: یکی از راهبرد‌های اساسی سازمان جنگل‌ها و مراتع هوشمندسازی حفاظت است و در این راستا دوربین‌های حفاظتی نیز به کمک ماموران جنگلبانی آمدند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: با مجهز شدن مامور جنگل بانی به این بی سیم در صورتی که در عرصه منابع طبیعی برای مامور اتفاقی بیفتد امکان ردیابی آن وجود دارد.

در این مراسم سرهنگ عیسی گلبینی به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گلستان معرفی و از تلاش سرهنگ بزی فرمانده سابق قدردانی شد.
زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل و بقیه مرتع است.

 


حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور به ۳۰ هزار مامور اجرایی نیاز دارد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت که حفاظت از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی کشور به ۳۰ هزار مامور اجرایی نیاز دارد، اما این مناطق در حال حاضر فقط با ۶ هزار نفر نیرو مراقبت می‌شود.

سرهنگ اکبری اظهارداشت: افزایش مشارکت مردمی و تلاش برای ساماندهی جوامع پیرامونی رویشگاه‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان مهمترین راهبرد سازمان جنگل‌ها و مراتع برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی در دستور کار قرار دارد تا مشکل کمبود نیرو در این بخش جبران شود.

وی ادامه داد: بهره گیری از فن آوری‌های نوین و راهاندازی مراکز کنترل و پایش اطفای حریق از جمله اقداماتی است که توانسته توان عملیاتی ما را در بحران‌ها ارتقا ببخشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع افزود: نخستین اصل حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، فرهنگ سازی مناسب و اصولی و استفاده از مشارکت نیرو‌های مردمی است که برای تحقق این هدف راه درازی پیشرو داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این مراسم گفت: ۵۰۷ نیروی حفاظتی و ۲۵ دیدبان آتش سوزی در نقاط حساس مشغول حراست از جنگل‌های استان هستند که برای افزایش توان مقابله با آتش سوزی به دنبال افزایش مشارکت بومیان هستیم.

عبدالرحیم لطفی گفت: حفاظت از اراضی ملی، رکن اساسی فعالیت در منابع طبیعی تلقی می‌شود و سایر اقدامات همچون حفاظت از منابع طبیعی، احیا و توسعه در این حوزه در ادامه این مسیر قرار دارد که باید از تمام ظرفیت‌ها در حفاظت و حراست از عرصه‌های ملی استفاده شود.

آتش سوزی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش‌های فراروی جنگل‌ها و مراتع شمال ایران است که به تاکید کارشناسان باید برای رفع این معضلات این اکوسیستم ارزشمند تدابیری ویژه اتخاذ کرد.