با حضور معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رعیت به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان معارفه شد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با حضور سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد.

ظهر روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استان، محمد رعیت به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان معارفه شد.

 

واگذاری مسئولیت‌ها به نسل جوان، مطالبه مهم مقام معظم رهبری
هاشمی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گرگان اعتماد به نسل جوان را یک شاخصه مثبت بیان کرد و افزود: واگذاری مسئولیت‌ها به نسل جوان در دیگر استان‌های کشور هم ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین کشف، پرورش و رونمایی از نسل جدید فعال در عرصه فرهنگی را از مهمترین ماموریت‌های مسئولان فرهنگی کشور دانست و افزود: شهید حججی مصداق بارز رویش‌های نسل فرهنگی در انقلاب به شمار می‌رود و این مسیر باید ادامه یابد. معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکید رییس دولت سیزدهم برای استفاده بیشتر از مدیران جوان گفت: میدان‌ دادن به نیروهای پرانرژی و جوان موجب ماندگاری انقلاب اسلامی می‌شود.

سیدمحمد هاشمی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تاکید می کنند که راه علاج مشکلات کشور استفاده از جوانان پرتحرک و انقلابی است و بر همین اساس در وزارت فرهنگ و ارشاد به انتصاب مدیران توجه فراوانی می شود.

وی اظهار امیدواری کرد با استفاده از مدیران جوان در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص در استانها، پویایی و امید به این مجموعه بازگردد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید به دانش و انگیزه جوانان اعتماد کنیم و نگران اشتباهات آنها نشویم چرا که دقت نظر این مدیران جوان در آینده می تواند به رقم خوردن اتفاقات رو به جلوی زیادی منجر شود.

هاشمی به انتخاب محمد رعیت به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اشاره کرد و گفت: این نیروی جوان و باانگیزه برنامه های فراوانی برای بهبود وضعیت فرهنگ و ارشاد استان دارد که با همراهی مسئولان از جمله استاندار، نمایندگان مردم در مجلس و ائمه جمعه می تواند اهداف خود را محقق کند.

 

فرهنگ به عنوان اولویت مدیران ارشد استان نیست

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: هرچند درخصوص مباحث فرهنگی سخنان و اظهارنظر‌های زیادی می‌شود، اما فرهنگ به عنوان اولویت مدیران ارشد استان نیست.

غلامرضا منتظری افزود: یکی از مباحثی که موجب رونق مباحث فرهنگی در استان می‌شود توجه به توسعه و ایجاد فضا‌های فرهنگی در استان است.

وی به عنوان نمونه به وجود تالار فخر الدین اسعد گرگانی در مرکز استان اشاره کرد و گفت: استفاده از این فرصت سبب شده است تا فعالیت‌های نمایشی در استان در سطح قابل قبولی قرار بگیرد.

منتظری اعلام کرد: گلستان در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر پرچمدار بوده است، بزرگان و هنرمندان متعددی در بخش‌های فرهنگی و قرآنی، شعر و موسیقی در گلستان فعال هستند که باید از ثمره این نخبگان بهره گیری کرد.

منتظری با اشاره به ضرورت بهره مندی و استفاده بهینه از فرصت‌ها افزود: فراهم آوردن زمینه‌های رشد و شکوفایی استعداد‌ها و کادرسازی با گسترش فضا‌های فرهنگی امکانپذیر است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده گرگان و آق قلا از دولت‌ها به دلیل اختصاص اندک بودجه به به بخش فرهنگ انتقاد کرد و خواستار اصلاح آن شد.

غلامرضا منتظری افزود: ایران با قدمت چندهزار ساله، فرهنگی به درازای تاریخ دارد و در این میان استان گلستان با پیشینه غنی تاریخی و هویتی کمتکرار بخش مهمی از هویت فرهنگی این سرزمین به شما می‌رود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با گلایه از اعتبار اندک بخش فرهنگی کشور گفت: سهم ۲ درصدی فرهنگ از بودجه عمومی با توجه به اهمیت و جایگاه فرهنگ در ارتقای جامعه نیازمند توجه بیشتر است و باید از حاشیه نشینی فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه به تناسب تخصص خود راهکار و طرح برای زدودن غبار محرومیت از مراکز فرهنگی گلستان پیشنهاد دهند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در آستانه سفر هیات دولت به گلستان در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نحوه اختصاص اعتبار تکمیل تالار فرهنگی و هنری صیاد شیرازی گرگان مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم مبلغ مورد نظر مصوب شود.

 

 

مدیریت فضای مجازی باید یکی از اولویت‌های مدیرکل جدید باشد
رمضانعلی سنگدوینی دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان هم در این مراسم گفت: مدیریت فضای مجازی باید یکی از اولویت‌های مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان باشد، زیرا کم توجهی به این چالش بزرگ خسارت‌های زیادی را به بخش فرهنگ و البته حوزه اجتماعی وارد کرده است.

سنگدوینی ادامه داد: فعالیت دولت در بخش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید پررنگ‌تر شود و ترویج این مکتب به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی جامعه باید در اولویت نخست مدیران باشد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی باید اعتبارات مکفی پیش بینی شود با وعده و شعار دغدغه‌های فرهنگی جامعه برطرف نمی‌شود، استان گلستان که یکی از استان‌های فقیر است باید به آن توجه شود.

سنگدوینی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه فرهنگی گفت: شرایط خوبی در حوزه فرهنگ نداریم و عدم منابع کافی از نقاط ضعف حوزه فرهنگ است.

وی گفت: تحول در بخش فرهنگ استان محروم گلستان نیازمند توجه ویژه دولت، سرمایه گذاران و مسئولان است.

سنگدوینی افزود: دولت سیزدهم، استاندار، مسوولان و سرمایه گذاران باید در تحول فرهنگی گلستان نقش آفرینی کنند و با پشتیبانی مستمر خود زمینه رویش فصل جدید رونق این بخش را فراهم آورند.

وی برگزاری مردمی یادواره شهدا را یکی از نشانه‌های اهتمام عمومی به حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و از مردم و مسوولان خواست برای معرفی بیشتر فرهنگ دفاع مقدس و ترویج مکتب سردار سلیمانی تلاش کنند.

 

عرصه فرهنگ به همه افراد جامعه تعلق دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد هم در این آیین وعده داد که از همه توان و ظرفیت خود برای رفع دغدغه فعالان فرهنگ و هنر و رشد بیش از پیش آن تلاش کند.
محمد رعیت افزود: عرصه فرهنگ به همه افراد جامعه تعلق دارد و امیدواریم اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای رفع مشکلات و شناسایی آسیب‌ها به نقد دلسوزانه بپردازند.

 

با دستان خالی نمی‌توان کار فرهنگی کرد
مهدوی نیا سرپرست سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این مراسم با بیان اینکه در اسناد بالادستی و در سیاست‌های دولت سیزدهم به فرهنگ توجه خاصی شده است، اظهار داشت: در برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از فرهنگ به عنوان موتور پیشران توسعه و تحول در عرصه‌های سیاسی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یاد شده است.

 

ضرورت افزایش حقوق و مزایای کارکنان فرهنگ و ارشاد

مهدوی نیا با ابراز امیدواری به اینکه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت‌های فرهنگ و رسانه برای توسعه استان استفاده کند، افزود: یکی از مسائلی که باید در فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد افزایش حقوق و مزایای کارکنان آن است چرا که تامین رفاه و امنیت رابطه مستقیمی با بهره وری دارد.

وی افزایش اعتبارات طرح‌های عمرانی در فرهنگ و ارشاد گلستان را ضروری خواند و گفت: به طور پراکنده ۱۵ پروژه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در سطح استان نیمه تمام مانده است که بین ۱۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و لازم است در دستور کار مدیرکل جدید ارشاد گلستان قرار گیرد.

سرپرست سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به سفر رئیس جمهور به گلستان اشاره کرد و افزود: امیدوارم در جریان سفر رئیس جمهور به گلستان اعتباراتی برای تکمیل این پروژه‌های ناتمام اختصاص یابد.

مهدوی نیا خواستار افزایش سقف اعتبارات فرهنگی و هنری شد و خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کرونا اجرای برنامه‌های صحنه‌ای و زنده با کاهش همراه بوده که امیدوارم با افزایش سقف اعتبارات وضعیت این حوزه بهبود پیدا کند و شاهد اجرای برنامه‌های متنوعی باشیم.

در این مراسم از زحمات اکبر مهدوی نیا، سرپرست سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان قدردانی شد و محمد رعیت بر کرسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تکیه زد.

 

محمد رعیت دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی است.
مسئولیت گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و حضور در چند دوره هیات منصفه مطبوعات، ریاست اداره فرهنگی و کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان بخشی از مسئولیتهای پیشین رعیت است.
پیش از رعیت، اکبر مهدوی نیا از سوم آذرماه ۱۴۰۰ سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان را برعهده داشت.
عادله کشمیری مدیرکل پیشین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بود.
گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.عادله کشمیری مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان که از سمت خود کناره گیری کرده بود در جلسه حضور نداشت.