پیک پنجم کرونا در گلستان با سیر صعودی ادامه دارد و استمرار این روند، تأمین تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی را با چالش روبرو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، پیک پنجم کرونا در گلستان با سیر صعودی ادامه دارد و استمرار این روند، تأمین تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی را با چالش روبرو خواهد کرد.

موج پنجم کرونا با بی رحمی تمام در گلستان در حال افزایش است و هر روز کادر درمان را خسته‌تر و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را پُرتر می‌کند.
روزانه به تعداد تخت‌های بیمارستانی و آی سی یو‌ها اضافه شده تا بار مراجعات به مراکز درمانی را پوشش دهد.
هم اکنون هزار و ۹۰۸ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری بوده و مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی دیگر هم کمتر از این عدد نیست.
طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان روزانه بین ۳۰ الی ۴۰ فوتی کرونایی در استان اتفاق می‌افتد که رقم بسیار دردناکی است.
محمدمهدی زرگران روز جمعه پانزدهم مردادماه ۱۴۰۰ گفت: ظرفیت بیمارستان‌ها را مدیریت می‌کنیم تا بتوانیم به همه بیماران خدمات درمانی ارائه دهیم.
وی بیان کرد: روزانه به تعداد تخت‌ها اضافه شده تا خدشه‌ای در روند درمان بیماری وارد نشود، اما واقعیت این است که مردم هم باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا پیک فروکش کند.
زرگران اضافه کرد: امروز (جمعه)، ۲۰ تخت آی سی یو به ظرفیت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس اضافه شد و همه توان را در راستای کمک به بیماران به کار می‌گیریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: روزانه بین ۲۷۰ الی ۳۰۰ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری می‌شوند و تعداد ترخیص کمتر از این عدد است.
وی افزود: ظرفیت آی سی یو‌ها را هم با توجه به وضعیت بیماران مدیریت می‌کنیم، اما پیش بینی ما این است که به تخت‌های آی سی یو بیشتری نیاز داشته باشیم لذا رایزنی شده تا این تخت‌ها افزایش یابد.
زرگران متذکر شد: شدت ابتلا در استان همچنان رو به بالا است و ما هم پا به پای کرونا می‌دویم و اگر مردم کمک کنند ما از کرونا جلوتر خواهیم رفت.
پا به پای کرونا می‌دویم و اگر مردم همراهی کنند می‌توانیم آن را مهار کنیم وی بیان کرد: همه چیز در مورد فروکش کردن پیک پنجم، به رفتار مردم بستگی دارد و از طرفی مراکز بهداشت هم سرعت واکسیناسیون را افزایش داده که این عمل کمک کننده خواهد بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه هم اکنون بیشتر بستری‌ها خانوادگی هستند، گفت: حضور در تجمعات سبب می‌شود که مردم کرونا را به سوغات به خانه ببرند و خانواده هایشان را درگیر کنند.
زرگران بیان کرد: در بیمارستان مینودشت در راهرو‌ها تخت بیمارستانی برای دریافت آمپول رمدسیویر تعبیه شده تا بیماران به صورت روزانه مراجعه کرده و دارو دریافت کنند.
وی از راه اندازی مرکز سرپایی در گرگان هم خبرداد و گفت: تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها برای بهبود شرایط بهره بگیریم.

راه اندازی بیمارستان صحرایی در گنبدکاووس
اما با توجه به اینکه بیمارستان‌های گنبدکاووس در آستانه پرشدن هستند، فرماندار ویژه گنبدکاووس در گفتگویی اعلام کرد: نیروی زمینی سپاه برای راهاندازی بیمارستان صحرایی ویژه بیماران کرونایی در این شهرستان اعلام آمادگی کرده و طی روز‌های آتی این مرکز برپا خواهد شد.
عبدالقدیر کریمی افزود: علاوه بر راه اندازی این مرکز، یک مرکز اقامت موقت، ویژه بیماران سرپایی مبتلا به کرونا هم با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ تخت در یکی از فضا‌های سرپوشیده و عمومی گنبدکاووس طی یک تا دو روز آینده راهاندازی می‌شود.
کریمی وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس را بحرانی خواند و گفت: تا روز پنج شنبه (۱۴ مرداد) ۴۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این شهرستان بستری بوده و سه برابر این آمار هم تحت نظارت بهداشت و درمان، در منازل درمان می‌شوند.
رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس هم اعلام کرده که تاکنون ۳۰ درصد از روستاییان و ۶۰ درصد جمعیت شهری واجد شرایط واکسن کرونا دریافت کرده اند.
عبدالرحیم پالیده گفت: با وجود اطلاع رسانی گسترده و کاهش سن واکسیناسیون به بالای ۵۰ سال، استقبال اهالی روستا‌ها هنوز به حد مطلوب نرسیده است.
وی، جامعه هدف در گنبدکاووس را ۲۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از ۲۳ بهمن سال گذشته که تزریق واکسن کرونا با اولویت کادر درمان در این شهرستان شروع شد تا کنون حدود ۳۵ هزار دوز واکسن کرونا به واجدین شرایط تزریق شده که ۳۰ درصد آن در مناطق روستایی بوده است.
در شرایطی که گلستان در وضعیت قرمز بوده و تخت خالی برای بستری بیماران وجود ندارد، مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کاهش و سیر نزولی موج پنجم به مجموعه کادر درمان کمک کنند.

بزرگترین بخش آی سی یو گلستان در گنبدکاووس به بهره برداری رسید
بعدازظهر جمعه پانزدهم مردادماه با حضور استاندرار گلستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، بزرگترین مرکز آی سی یو گلستان در بیمارستان پیامبر اعظم (ٌص) گنبدکاووس افتتاح شد.
در این مراسم ۲۰ تخت آی سی یو با همراهی خیر نیکوکار گنبدی محمد شهرکی و دانشگاه علوم پزشکی به بهره برداری رسید.
۱.۵ میلیارد ساخت این بخش را خیّر تقبل کرده و با اعتبار ۲۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی تجهیز شده است
استاندار گلستان در مراسم افتتاح این بخش گفت: با اضافه شده ۲۰ تخت به ۵۰ تخت قبلی آی سی یو در گنبدکاووس ارائه خدمات به بیماران مطلوبتر خواهد شد.
هادی حق شناس ضمن قدردانی از زحمات خیران، افزود: این نیکوکار از ابتدای شیوع کرونا، کمک‌های زیادی از جمله تهیه ماسک و لوازم و تجهیزات پزشکی را انجام داده است.
طبق گفته وی با اضافه شدن این تعداد تخت در گنبدکاووس، ۴۰ درصد به ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه این شهرستان اضافه شد.