وزیر اقتصاد: تلاش‌های دولت باعث شده است که تورم در سه ماه گذشته از ۳ ممیز ۸ درصد به یک ممیز ۳ درصد برسد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، وزیر اقتصاد: تلاش‌های دولت باعث شده است که تورم در سه ماه گذشته از ۳ ممیز ۸ درصد به یک ممیز ۳ درصد برسد.

 

 

آقای احسان خاندوزی دومین سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ تهران افزود: با وجود تلاش‌های بسیاری که در کشور انجام شده است، هنوز تا رسیدن به عدالت واقعی فاصله بسیار داریم که در دو سه سال گذشته این فاصله بیشتر هم شده است.

خاندوزی گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب همین عدالت است و امروز دولت سیزدهم در تلاش برای کم کردن این فاصله هاست و تنها راه تحقق آن را اقتصاد مردمی می‌داند.

خاندوزی افزود: براساس آمار، دولت سیزدهم به غیر از واکسیناسیون سریع که باعث افزایش فعالیت اقتصادی مردم شد، تلاش کرده است تا روند پرشتاب تورم را که در پایان دولت قبل به سطوح بی سابقه‌ای رسیده بود، کاهش دهد و با همین روش دولت می‌تواند تورم را تا سال ۱۴۰۲ در سطحی قابل قبول تثبیت کند.

وزیر اقتصاد گفت: از جمله دست آورد‌های دیگر دولت قبل انجام توافق، فروش نفت و میعانات با رشد ۴۰ درصدی است و خبر خوب این که با فاصله بسیار کم از سفر رئیس جمهور به روسیه نامه رسمی به وزارت اقتصاد رسیده مبنی بر تخصیص اولین بخش از خط اعتباری نیروگاه سیریک از سوی روسیه خواهد بود.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که دولت تلاش کرده آن را برطرف کند دسترسی نداشتن مردم به وام‌های بانکی است که از هفته قبل با دستور ریاست جمهور اعطای وام با تکیه بر اعتبارسنجی و خوش حسابی مردم ابلاغ و از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرد: یک مانع بر سر راه تولید هم اخذ مجوز‌ها بود که در وزارت اقتصاد یک تیم در حال برطرف کردن این مشکل است و از ابتدای سال آینده اعطای مجوز‌ها به صورت پسینی صورت می‌گیرد و همچنین در بخش مالیات هم برای اولین بار در چند سال گذشته در لایحه بودجه سال بعد، پیشنهاد دادیم ۵ درصد از مالیات تولیدکنندگان کاهش یابد تا در این شرایط کمکی بر تولید داخلی کشور باشد.

خاندوزی گفت: ما در وزارت اقتصاد در حوزه مالیات، در حال بررسی افرادی هستیم که فرار مالیاتی داشتند، تاکنون چند هزار مودی جدید فراری را شناسایی کرده ایم که از سال آینده همه آن‌ها مجبور به پرداخت مالیات هستند ضمن این که از جمله طرح‌های بزرگ دولت در سال آینده کاهش جذابیت واردات نهاده و کمک به تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور است.