سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir یکی از سایت های پرکاربرد است که بسیاری از امکانات مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی را به صورت غیر حضوری به افراد ارائه می دهد.

 

سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir یکی از سایت های پرکاربرد است که بسیاری از امکانات مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی را به صورت غیر حضوری به افراد ارائه می دهد. تمامی امکانات مختلفی که در سامانه راهور ۱۲۰ ارائه می شود، به صورت کاملا برخط و رایگان قابل انجام است.

 

 

 

 

 

در سال های اخیر، تعداد بسیار زیادی از خدمات دولتی از شکل حضوری خارج شده و در قالب اینترنتی و غیر حضوری به شهروندان ارائه گردیده است. شیوع بیماری کرونا نیز روند اینترنتی شدن خدمات دولتی را سرعت بخشیده، به نحوی که می توان گفت امروز، انجام اکثریت قریب به اتفاق خدمات دولتی بدون خروج از منزل و با استفاده از سامانه ها و برنامه های اینترنتی برای افراد جامعه امکان پذیر می باشد.

با توجه به غیر حضوری شدن بسیاری از خدمات دولتی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به عنوان یکی از نهادهای دولتی، بسیاری از خدمات خود را به صورت غیر حضوری و برخط به دارندگان وسیله نقلیه ارائه می دهد. سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir یکی از سایت های پر کاربرد است که بسیاری از امور مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی را انجام می دهد.

افرادی که قصد استفاده از این سایت را دارند، باید از نحوه ورود به سایت راهنمایی رانندگی و امکانات مختلف آن، مطلع باشند و سپس، اقدام به انجام امور مربوط به راهنمایی رانندگی خود کنند. به همین دلیل، در این مقاله سایت پلیس راهور ۱۲۰ را معرفی نموده، نحوه ورود به سامانه پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir  و امکانات این سایت را به شما توضیح دهیم.

 

 

سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir – ورود به سامانه

 

 

 

معرفی سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir

با پیشرفت تکنولوژی و غیر حضوری شدن بسیاری از خدمات دولتی از طریق سامانه هایی نظیر سامانه سماس samas.moi.ir، طبیعی است که پلیس راهنمایی رانندگی نیز به عنوان بخشی از دولت، به منظور کاهش مراجعات حضوری شهروندان، بسیاری از خدمات خود را به صورت غیر حضوری ارائه دهد.

 اموری که در پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می شود، از طریق سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir  قابل انجام می باشد. بنابراین، افرادی که دارای وسیله نقلیه هستند، می توانند با ورود به سایت پلیس راهنمایی رانندگی، بسیاری از امور مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی خود را همچون استعلام خودروهای مکشوفه به صورت غیر حضوری انجام دهند.

لازم به ذکر است که سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir یک سایت یکپارچه است که همه افراد در سراسر کشور می توانند از امکانات مختلف آن مانند استعلام خلافی خودرو، سایت پرداخت جریمه رانندگی، نمره منفی گواهینامه و … استفاده کنند. 

همچنین، امکانات این سامانه مانند سامانه سخا پلیس sakha.epolice.ir به صورت کاملا رایگان به افراد ارائه می شود و نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از امکانات این سامانه نیست. بنابراین، توصیه می شود که افراد برای کاهش مراجعات حضوری برای انجام اموری که به صورت غیر حضوری در سایت راهنمایی رانندگی ارائه می شود، تنها به سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir مراجعه کنند و از مراجعه حضوری به ادارات پلیس راهنمایی رانندگی پرهیز نمایند.

 

 

حتما بخوانید: نحوه گرفتن گواهینامه رانندگی

 

نحوه ورود به سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir

 

در استفاده از سامانه های دولتی نظیر سامانه ثبت نام کد یکتا مسکن، شرط اول استفاده از امکانات سامانه، ورود به آن سامانه می باشد. برای استفاده از امکانات سایت پلیس راهور ۱۲۰ نیز، افراد باید ابتدا به سایت مربوطه وارد شوند و سپس از امکانات آن استفاده کنند. این سایت از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شرط استفاده و ورود به هر یک از این بخش ها این است که افراد به سایت پلیس راهور ۱۲۰ وارد شوند و سپس مراحل بعدی مربوط به استفاده از امکانات این سامانه را انجام دهند. 

برای ورود به سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

 

۱- ابتدا یکی از مرورگرهای سیستم عامل دستگاه خود را باز کنید و در فیلد جستجو عبارت « سایت پلیس راهور » را جستجو کنید. در صفحه نتایج جست و جو که در تصویر زیر نیز ملاحظه می فرمایید، بر روی اولین سایت به نشانی www.rahvar120.ir کلیک کنید تا وارد سایت اصلی پلیس راهور ۱۲۰ شوید.

 

 

 

 

۲- به محض ورود شما به این سامانه، در پایین سایت امکانات مختلف این سامانه قابل مشاهده می باشد. برای استفاده از هر یک از این امکانات می توانید بر روی لینک مربوط به هر کدام کلیک کنید و وارد بخش مورد نظر خود شوید.

 

 

 

 

امکانات سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir

 

سامانه های دولتی، طیف گسترده ای از خدمات بخش دولتی را به صورت غیر حضوری به کاربران خود ارائه می نمایند. سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir امکانات بسیار زیادی، نظیر استعلام تصادفات رانندگی را برای دارندگان وسیله نقلیه ارائه می دهد که در ادامه در رابطه با آن ها توضیح می دهیم.

 

امکان اول سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir : استعلام تخلفات رانندگی

یکی از امکانات سامانه پلیس راهنمایی رانندگی، استعلام تخلفات رانندگی است. افرادی که قصد استعلام خلافی خودرو خود را دارند می بایست به بخش استعلام تخلفات رانندگی وارد شوند و با وارد کردن شماره بارکد پشت کارت ماشین، خلافی ماشین خود را استعلام بگیرند. در حال حاضر، امکان پرداخت تخلفات رانندگی از طریق سایت پلیس راهور ۱۲۰ نیز وجود دارد و افراد می توانند پس از انجام مراحل استعلام، نسبت به پرداخت الکترونیکی جرایم اقدام کنند.

 

امکان دوم سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir : پرداخت الکترونیکی جریمه های رانندگی

در کنار برخی از اعمال خلاف قانون رانندگی که جرم بوده و قانون گذار برای آن، مجازات در نظر گرفته است، مانند مجازات رانندگی بدون گواهینامه، برخی از اعمال خلاف قانون رانندگی نیز وجود داشته که صرفا تخلف رانندگی بوده و انجام آن ها ، جریمه های کوچکی را به افراد تحمیل می کند.

به غیر از اینکه می توان با سایت پلیس راهور، از وضعیت تخلفات رانندگی و مبلغ آن مطلع شد، می توان به صورت الکترونیکی، مبلغ این جریمه های رانندگی را به صورت کاملا امن از طریق سامانه پلیس راهور پرداخت کرد.
لازم به ذکر است که پرداخت الکترونیکی جریمه های رانندگی از طریق درگاه پرداخت پاسارگاد و با کمک وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت انجام می شود. البته افراد می توانند برای استعلام و پرداخت جریمه های رانندگی خود تنها شماره سریال وسیله نقلیه خودشان را وارد کنند. البته، در حال حاضر، ترخیص خودرو و موتور سیکلت توقیفی از طریق سایت، امکان پذیر نمی باشد. 

 

 

امکان سوم سایت پلیس راهور ۱۲۰ www.rahvar120.ir : نوبت دهی تعویض پلاک در سراسر کشور

از دیگر امکانات سایت راهنمایی رانندگی، نوبت دهی تعویض پلاک در سراسر کشور است. افرادی که قصد تعویض پلاک خودروهای خود را دارند، می بایست به بخش مربوط به نوبت دهی اینترنتی پلیس راهور وارد شوند و با ورود به سایت نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک، برای مراجعه به مراکز پلاک، نوبت اینترنتی دریافت کنند.

در حال حاضر، نوبت دهی تعویض پلاک در سراسر کشور از طریق این سامانه انجام می شود و افراد حتما باید قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، نوبت خود را برای انجام مراحل تعویض پلاک در مرکز تعویض پلاک نزدیک محل سکونتشان از طریق این سامانه دریافت کنند و سپس به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که برای برخی از امکانات مربوط به نیروی انتظامی از جمله لیست دفاتر پلیس +۱۰ و ساعت کاری دفاتر پلیس + ۱۰ در سایت یا نرم افزار پلس راهور ۱۲۰ در دسترس نبوده و برای دسترسی به آن ها باید از برنامه های دیگر مانند برنامه پلیس من استفاده نمود.