تهیه برخی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها، سرم و سوسپانسیون‌های خوراکی کودکان در داروخانه‌های گلستان در هفته اخیر به یک چالش بزرگ تبدیل شده و مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان، روایت تأثیر تحریم‌ها بر روند تهیه دارو و یا مواد اولیه دارویی مقوله جدیدی نیست و در سال‌های مختلف و به فراخور فصول و یا شرایط اپیدمیولوژی بیماری‌های خاص، این مسأله خود را در اشکال مختلف نشان می‌دهد.

گاهی اوقات این کمبودها در دوره بیماری‌های فراگیر مانند کرونا  نمایان شده و تنگناهای تامین ونتیلاتور و یا واکسن را به رخ می‌کشد و برخی از سال‌ها خود را در حوزه واکسن آنفلوانزا و یا سرم و مانند آن بروز می‌دهد.

هم اکنون هم مشکلات دارویی و یا کمبودهای حوزه تولید و توزیع دارو، در بخش آنتی بیوتیک و سرم و یا شربت‌های کودکان آشکار شده و کمتر کسی است که در هفته‌های اخیر برای تامین انواع آنتی بیوتیک ها و سرم‌ها و یا سوسپانسیون‌ها محلول ویژه کودکان سرگردان خیابان‌ها و داروخانه‌ها نشده باشد.

هرچند برخی از این مشکلات ناشی از وضع تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در حوزه تامین مواد اولیه دارویی اتفاق می‌افتد اما بخش دیگری از این کمبودها ناشی از تعلل برخی از شرکت‌های دارویی در حوزه تولید و عرضه به موقع دارو به بازار است که متولیان نظارت در این بخش باید این شرکت‌ها را شناسایی و با آنها برخورد کنند.

استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و یا برخی شربت‌ها به صورت خودسرانه و خرید بیش از اندازه دارو و نگهداری در منزل هم بر این کمبودها دامن می‌زند.

خارج شدن دارو از شبکه و یا تجویز داروهای اطفال برای حیوانات خانگی هم سبب شده تا در فصولی که تقاضا بیش از عرضه است، این کمبودها خود را بیشتر نشان دهد.