با به ثمر نشستن خوشه‌های گندم، برداشت این محصول هم اکنون در استان گلستان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، با به بار نشستن خوشه‌های گندم، برداشت این محصول هم اکنون در استان گلستان آغاز شده است. اگرچه سال گذشته در استان گلستان بارندگی کم بود و خشکسالی حاکم، اما حاصل دسترنج چند ماهه کشاورزان گلستانی در سیصد و ۱۰ هزار هکتار زیرکشت رفت.

سهم استان ما در تولید گندم حدودا ۱۰ درصد کشور است. استان گلستان رتبه سوم تولید و و همچنین رتبه نخست تولید گندم با کیفیت را در سطح کشور داراست. تولید امسال گندم در گلستان به سبب خشکسالی و بارش کم ، حدود ۴۰۰ هزار تُن کمتر از سال گذشته است.

یکی از مسائل مهم در جلوگیری از هدر رفت گندم مسائل مربوط به برداشت و انتقال آن به سیلو‌ها می‌باشد که در این بین به گفته مدیران و مسئولان دست اندرکار با تدابیر اتخاذ شده حجم هدر رفت گندم به شکل بی سابقه‌ای کاهش یافته است.

به گفته مسئولان، از موارد رعایت شده در این خصوص مسائل فنی است مانند بررسی موارد مکانیزه کمباین‌ها و معاینه فنی به موقع دستگاه‌های برداشت گندم که اقدامی به منظور کمتر و در نهایت به صفر رساندن دور ریز گندم است و در نهایت با این اقدامات عملیات برداشت به شکل صحیح و بهتری انجام می‌شود.

بنابرادعای عوامل دست اندرکار ، در همین راستا دستکم چهل اکیپ نظارت و کنترل زایعات گندم در گلستان فعال شده است. نظارت بر بارگیری از مبدا و تخلیه در مراکز خرید گندم و درزگیری صحیح کابین‌های کمپرسی‌ها که در برخی مواقع بالای دوازده درصد ریزش گندم از کمباین‌ها و کامیون‌ها را شاهد بودیم. این رقم امسال با توجه به حضور ناظران و اکیپ‌های نظارت برداشت، پیش بینی می‌شود بین پنج تا شش درصد ریزش داشته باشد.

 

          بیشتر بخوانید

ناکافی بودن مبلغ ۵ هزار تومانی برای خرید گندم

افت تولید گندم در گلستان

ضرورت توجه ویژه به توسعه گلستان در بخش کشاورزی

 

متولیان امر کشاورزی در استان گلستان اعلام کردند، تنوع بذر سبد گلستان در سال زراعی جدید نسبت به سال گذشته متنوع‌تر شده و تقریبا چند رقم به بعضی مناطق استان اضافه شده است. ارقامی که در گلستان کشت می‌شود، شامل ارقام تیرگان، قابوس، لاین هفده و مروارید و برخی ارقام دیگر است.

دستکم ۹۱ مرکز خرید تظمینی گندم در استان گلستان تدارک دیده شده که گندم را به قیمت هر کیلو پنج هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند.