پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی، به همت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه (۱۶ تیر ماه) از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در مسیر سه راه گلشهر تا دادگاه انقلاب شهرستان گرگان به اجرا رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان به نقل از خبرگزاری مهر ، پرفورمنس Performance Art «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی، به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گرگان اجرا شد.
پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی، به همت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه (۱۶ تیر ماه) از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در مسیر سه راه گلشهر تا دادگاه انقلاب شهرستان گرگان به اجرا رسید.
ایده پرداز و کارگردان پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی گفت: برخی از مردم از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها یا کمیاب شدن کالایی، اقدام به خرید بیشتر از نیاز می‌کنند و این امر سبب شده تا عبارت «احتکار خانگی» هم وارد ادبیات اقتصادی شود؛ هرچند برخی هم معتقدند این کنش اقتصادی مردم را نمی‌توان احتکار دانست، اما روشن است که همین رویه به تعادل بازار، ایجاد فضای جولان دلالان و کمیابی و گرانی کاذب و در نهایت به خود مردم ضربه می‌زند.
سید حسن حسینی نژاد افزود: ما زمانی شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود که میزان عرضه و تقاضا در بازار دارای یک رابطه منطقی باشد. مثلاً پُر بودن قفسه‌های فروشگاه‌ها از کالای روغن سبب می شود که میزان عرضه و تقاضا هم با این میزان موجودی مطابقت کند، اما بعضی مواقع مردم با احساس کمبود کالا و … به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و بهجای یک روغن چندین روغن خریداری می کنند و به طور ناخواسته اقدام به یک «احتکار خانگی» میکنند.
حسینی نژاد ادامه داد: پُر واضح است «احتکارخانگی» به نوبه و در جایگاه خودش در خصوص اقلام مصرفی هم نقش تعیینکنند‌های در گرانی‌های اخیر دارد؛ چرا که هر گاه میزان این نوع احتکار افزایش یابد بهطورحتم دیگر آن کالا به اندازه کافی در بازار وجود نخواهد داشت که این خود می تواند به ضرر قشر محروم جامعه باشد. همچنین عاملی برای افزایش مجدد قیمت ها، ورود قاچاقچیان و سودجویی بیشتر دلالان شود.
کارگردان پرفورمنس درباره محتوای اثر، گفت: در این اثر ۶ اجراگر خانم و آقا با لباس‌ها و صورتک‌های متحدالشکل در حالی که هر کدام یک سبد چرخدار بزرگ فروشگاهی در دست داشتند؛ هنر نمایی کردند.
وی افزود: سبد نفر اول با انبوهی از کالای اساسی پر شده بود و به ترتیب و در آخرین سبد هیچ کالایی به چشم نمی‌خورد و اجراگران در حالی که در یک صف منظم و به صورت کاروانی در مسیر‌های تعیین شده عبور می‌کردند؛ جلوه‌ای دیداری از خود و سبد‌ها و نیز محتوای نصب شده بر روی سبد‌ها خلق و به معرض دید عموم مردم در حال عبور از خیابان‌ها قرار دادند.
حسینی نژاد درباره محوریت محتوای نصب شده بر روی سبدها، گفت: این اثر در راستای ترویج فرهنگ به اندازه خریدن، پرهیز از احتکار خانگی و مقابله با قاچاق کالا و سودجویی دلالان تولید شد و کوشیدیم با بهره مندی از حداقل کلمات، حداکثر مفاهیم مرتبط برای این مسئله مهم که بر روی اقتصاد کشور و مردم به خصوص قشر محروم و کم برخوردار تاثیر دارد را در قالب پرفورمنسی به نمایش بگذاریم.
وی گفت: محسن قربانی، فائزه نوآبادی، احمد شاهرخ، طا‌ها فرزبد، فرزانه شاهینی و هستی محسنی به عنوان اجراگر و همچنین «معید مرگان پور» مستندسازی و «فرزانه شاهینی» ساخت لوازم اجرا را بر عهده داشتند.