دو روز قبل از حملات ۱۱ سپتامبر آمریکا، احمد شاه مسعود، رهبر آخرین نیرو‌های باقیمانده مخالف طالبان در افغانستان، توسط دو بمب گذار انتحاری در پوشش روزنامه‌نگار، در والسوالی بهاء الدین ولایت تخار در شمال افغانستان ترور شد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری گلستان جوان، بیست سال پیش در چنین روزی در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۰۱ و دو روز قبل از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دو قلو مرکز تجارت جهانی در نیویورک و وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، احمد شاه مسعود، رهبر آخرین نیرو‌های باقیمانده مخالف طالبان در افغانستان، توسط دو بمب گذار انتحاری در پوشش روزنامه‌نگار، در والسوالی بهاء الدین ولایت تخار در شمال افغانستان ترور شد.
در حالیکه افکار عمومی معتقدند تروریست‌های انتحاری این حمله به دستور اسامه بن لادن، سرکرده القاعده و با هماهنگی طالبان آن روز فرستاده شده بودند که به دنبال حذف مسعود قبل از اقدم وی برای جلب توجه جامعه جهانی به خود بود، اما طالبان هرگونه دخالت در این ترور را رد کرد.
برخی منابع آگاه در پیش بینی‌های خود مطرح کردند تاریخ ترور احمد شاه مسعود و حذف فیزیکی رهبر نیرو‌های اتحاد شمال افغانستان از قبل برنامه ریزی شده بود. مسعود می‌بایست دو روز قبل از حملات یازدهم سپتامبر که ماه‌ها قبل روز و ساعت این واقعه در آمریکا تعیین شده بود، ترور شود تا یکی از کلیدی‌ترین مهر‌های ضد طالبان و مخالف تروریست‌ها در این کشور از سر راه برداشته شود.

احمد شاه مسعود دشمن طالبان و رهبر نیرو‌های اتحاد شمال افغانستان در تمامی تلاش‌ها به منظور برکناری این رژیم و تروریست‌هایی که طالبان به آن‌ها پناه داده بود، یک عامل کلیدی محسوب می‌شد.

احمد شاه مسعود در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی که در رشته مهندسی به تحصیل مشغول بود، وارد عالم سیاست شد و در ابتدای راه در این مسیر عضو یک گروه اسلامی مخالف دولت کمونیستی افغانستان شد.

مسعود با افراط گرایی مخالف بود و این مورد می‌تواند یکی از مهمترین خصیصه‌های وی در علم سیاست باشد و همچنین تمایز دهنده شخصیت وی با افرادی مانند گلبدین حکمتیار، همرز سابقش باشد.

 

احمد شاه مسعود به عنوان ایفاکننده نقش برجسته‌ای در اخراج اشغالگران شوروی سابق از افغانستان، از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ درست موقعی که طالبان قدرت را در کنترل داشت، بعنوان وزیر دفاع افغانستان در ادامه اهتمام به این کارویژه خود به عضویت دیگر نیرو‌های مجاهد برای نابودی طالبان درآمد.
ایجاد صلح و ثبات در افغانستانی آزاد از اهداف احمد شاه مسعود بود و نثار خون خود برای تحقیق این آرمان، او را به یک قهرمان ملی در افغانستان تبدیل کرد و علاقه افغان‌ها به وی با همراه داشتن تصویر احمدشاه مسعود و مشاهده شدن تصاویر او در اکثر مناطق افغانستان بویژه در کابل و هرات حتی در خودرو‌ها و دیوار‌ها در خیابان‌ها و ساختمان‌های دولتی نشان از محبوبیت بالای وی پس از گذشت چندین سال از ترور وی است.

 


احمد شاه مسعود به دفعات توانست از زادگاهش دره پنجشیر در برابر حملات ارتش سرخ شوروی و بعد‌ها طالبان دفاع و از اشغال پنجشیر جلوگیری کند و دولت افغانستان به او لقب «قهرمان ملی» داد.
امروز در سالگرد ترور احمد شاه مسعود مراسم باشکوهی با شرکت مردم و علاقمندان به وی دولتمردان سابق برگزار می‌شود. وی نماد شکست طالبان و نیرو‌های اشغالگر شوروی سابق و مقاومت افغان‌هاست.  

 

در ترور احمد شاه مسعود هم‌چنین یک مستندساز و روزنامه‌نگار به نام فهیم دشتی نیز زخمی شد.
فهیم دشتی، سردبیر روزنامه و مستندساز حاضر در حادثه آن روز گفته بود: من ۲۰ الی ۲۲ روز قبل از حادثه شنیدم که برنامه‌ای برای کشتن احمد شاه مسعود وجود دارد، اما احتمالا آن‌ها فقط در روز ۹ سپتامبر می‌توانستند او را بکشند.
فهیم دشتی سخنگوی مخالفان طالبان در پنجشیر و رئیس سابق اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در پی اقدام شبکه بی بی سی به گرای مکان وی روز یکشنبه براثر حمله هوایی نظامیان پاکستانی در پنجشیر جان خود را از دست داد. پنج شنبه  یازدهم شهریور فهیم دشتی با شبکه بی بی سی فارسی درباره تحولات افغانستان در حال گفتگو بود که در جریان این گفتگو، تصویر و صدای مصاحبه شونده محو و به جای آن شماره‌ای با فرکانس ماهواره از تلفن فهیم دشتی روی صفحه مانیتور نمایان می‌شود. با این شیوه ردیابی مکانی از طریق ارائه شماره تلفن همراه در تلویزیون بی بی سی به مهاجمان انجام شده است و چند روز بعد (یکشنبه ۱۴ شهریور) فهیم دشتی در یک عملیات کشته می‌شود.  

 

 

 


لینک کوتاه خبر : https://golestanejavan.ir/?p=2847

  • منبع خبر : حسین روحانی فرد