به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، مدیرکل هواشناسی استان گلستان روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در استان گلستان گفت: از روز شنبه مردم استان گلستان دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد و احتمال وقوع آتش‌سوزی در اراضی جنگلی گلستان وجود دارد. نوربخش داداشی با اشاره به […]

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، مدیرکل هواشناسی استان گلستان روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در استان گلستان گفت: از روز شنبه مردم استان گلستان دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد و احتمال وقوع آتش‌سوزی در اراضی جنگلی گلستان وجود دارد.
نوربخش داداشی با اشاره به تداوم گرما در استان گلستان اظهارداشت: روز‌های جمعه و شنبه آسمان استان غالبا صاف و آفتابی خواهد بود و فردا با انتقال هوای گرم از نواحی جنوبی به استان و تداوم گرما، افزایش محسوس دما، وزش باد شدید در برخی نقاط و گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

وی افزود: از فردا دمای هوا بین ۶ تا ۸ درجه افزایش خواهد یافت و به بالای ۴۰ درجه میرسد که برای این فصل سال در استان کم نظیر است و احتمال وقوع آتش‌سوزی در اراضی جنگلی گلستان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان افزود: از روز یکشنبه تا اواسط هفته با تاثیر امواج سطوح میانی، گاهی افزایش ابر و در ساعات بعدازظهر و شب، به ویژه در ارتفاعات، رگبار و رعد و برق پراکنده را خواهیم داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان هم گفت: همزمان با افزایش دما و احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌های گلستان، منابع طبیعی شهرستان‌ها با تشکیل ستاد پیشگیری آماده مقابله با حریق‌های احتمالی شوند.

عبدالرحیم لطفی اظهار داشت: با اشاره به افزایش دما و کمی بارش و در نتیجه خشک شدن گیاهان کف جنگل و مراتع وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی در شرایط گرما به خصوص در شهرستان‌های شرق استان دور از انتظار نیست.

آغاز زودهنگام گرما و خطر کمبود برق؛ معاون وزیر نیرو: ۴۵ برنامه مدیریت مصرفی جدید برای امسال تدوین کرده‌ایم
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه سال گرمی را شروع کرده‌ایم، از افزایش هفت تا هشت هزار مگاواتی مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
همایون حایری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ با بیان اینکه همه چیز به میزان مصرف و اقدامات مصرف‌کنندگان بستگی دارد، اظهار داشت: با تمرکز و اجماعی که بین همکاران برق، مسئولان استانی و مردم صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم پاسخگوی نیاز کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه امسال سال گرمی را شروع کردیم، اضافه کرد: به همین دلیل سیستم‌های سرمایشی زودتر به مدار آمدند و با توجه به اینکه سال خشکی داشتیم، چاه‌های آب کشاورزی نیز زودتر شروع به فعالیت کردند. این عوامل باعث شد که میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش پیدا کند.

به‌گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات در مقایسه با سال گذشته افزایش مصرف داشته‌ایم که خوشبختانه همکاران صنعت برق با آمادگی و برنامه‌ریزی که داشتند، توانستند پاسخگوی نیاز باشند.

حایری گفت: واحد‌های آبی کشور مخصوصا در محل نیروگاه‌های آبی، با توجه به کاهش نزولات آسمانی حدود سه هزار تا سه هزار و ۲۰۰ مگاوات کمبود تولید دارند.

وی افزود: از پیک مصرف سال گذشته تا پیک سال‌جاری ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی جدید که به مدار آمده، کلا پاسخگوی تامین افزایش مصرف مشترکا‌ن جدیدی است که به تازگی اضافه شده‌اند، اما بالاخره باید کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را جبران کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ۴۵ برنامه مدیریت مصرف را با کار کارشناسی و مدیریتی مشخص کرده و به شرکت‌های توزیع و شرکت‌های برق منطقه‌ای ابلاغ کردیم. امیدواریم با کمک مردم و دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص استانداران، تابستان را با کمترین مشکل سپری و این کمبود تولید را پوشش دهیم.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان خبر داد
استقرار هوای گرم تا روز شنبه در گلستان
مدیرکل هواشناسی گلستان از پایداری هوا و افزایش دمای استان تا روز شنبه یکم خردادماه ۱۴۰۰ خبر داد.

نوربخش داداشی اظهارکرد: از شامگاه سه شنبه تا روز چهارشنبه اردیبهشت ماه با تغییر جهت جریانات شاهد بارش‌های پراکنده و وزش باد‌های نسبتاً شدیدی در مناطق مختلف استان بودیم و سرعت وزش باد تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید.

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: براساس الگو‌های پیش یابی انتظار داریم که روند پایداری هوا تا روز شنبه یکم خرداد ماه در استان ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: روز پنج شنبه بیست و نهم اردیبهشت نسبت به روز گذشته، دمای هوا دو درجه کاهش یافت، ولی روز جمعه و شنبه مجدداً با افزایش دما روبرو بودیم به گون‌های که در روز شنبه براساس پیش بیش بینی‌ها دمای حداکثر استان به ۴۰ درجه سانتیگراد رسید.

 

آتش همچنان در کمین است
جنگل‌های شمال کشور جزو مناطق پر خطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی دارند.

وجود شاخ و برگ‌های خشکیده و مواد سوختنی فراوان در کف جنگل‌ها و مراتع در فصل پاییز و زمستان، وزش باد گرم و مهم‌تر از آن بی‌توجهی، احتمال حریق را چندین برابر می‌کند که در این زمینه نیاز به مشارکت و همکاری عموم مردم است.

آتش سوزی جنگل‌ها و منابع طبیعی از بزرگترین دغدغه‌های دوستداران طبیعت است و هرچند این آتش سوزی‌ها در نهایت با تلاش ماموران و مردم مهار می‌شود، اما بی تردید فرجام تلخ آن نابودی محیط زیست و منابع طبیعی کشور است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خطای انسانی غیر عمد و سهل انگاری از علل اصلی حریق درعرصه‌های طبیعی است و به گفته کارشناسان، همین امر می‌تواند جرقه تازه‌ترین تجربه سوزناک جنگل‌های شمال هم بوده باشد.

عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پر تراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل‌های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزی‌های زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.

در ۲۴ ساعت گذشته هم آتش به جان ۱۱ نقطه جنگل هیرکانی گلستان افتاد، اما با تلاش نیرو‌های جنگل‌بانی، منابع طبیعی، قرق‌بانان و اهالی بومی بامداد امروز شنبه به طور کامل خاموش شد.

در حقیقت در یک هفته گذشته، ۵۷ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان گلستان به وقوع پیوست که به گفته سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در نتیجه آن به ۴۱ هکتار از این عرصه‌ها خسارت وارد شد.

آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آباد کتول، آزادشهر، مینودشت، گالیکش و پارک ملی گلستان به وقوع پیوست.

از مجموع این میزان آتش سوزی‌ها هشت فقره آن در عرصه‌های جنگلی بندرگز، کردکوی، مینودشت، گالیکش و علی آبادکتول رخ داد که باحضور به موقع نیرو‌های جنگل بانی، منابع طبیعی، قرق بانان و اهالی بومی در کوتاهترین زمان مهار و خاموش شدند.

با توجه به شرایط جوی موجود و ادامه آن تا هفته آتی تمامی نیرو‌های ستادی و جنگل بانی این اداره کل و شهرستان‌ها برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی در آماده باش کامل هستند.

این در حالی است که به گفته مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان گلستان، آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استان در مناطقی از عرصه‌های جنگلی و پارک ملی گلستان، حدود ۱۴.۵ هکتار از مساحت این عرصه‌ها شامل پوشش علفی و تنه درختان خشکیده را سوزاند.

خشک بودن پوشش علفی و هوای گرم و خشک روز‌های گذشته موجب گسترش آتش در عرصه‌های منابع طبیعی گلستان شد.

جنگل‌های گلستان با ۴۵۲ هزار هکتار وسعت به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

علاوه بر این پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش در این استان قرار دارد که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.