شهرک‌های صنعتی، قلب اقتصاد هر استان برای کار و تولید محسوب می‌شوند، و توسعه این شهرک‌ها در ابعاد کمی و کیفی و تکمیل زیرساخت‌ها می‌تواند بر رونق صنعت و تولید استان گلستان افزون کند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، شهرک‌های صنعتی، قلب اقتصاد هر استان برای کار و تولید محسوب می‌شوند، و توسعه این شهرک‌ها در ابعاد کمی و کیفی و تکمیل زیرساخت‌ها می‌تواند بر رونق صنعت و تولید استان گلستان افزون کند.
با آنکه توسعه کمی شهرک‌های صنعتی در گلستان در وضعیت مطلوبی در حال انجام است، اما ضروری تر رشد کیفی شهرک‌های صنعتی و واحد‌های مستقر در آن است که باید از سوی مسئولان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
ایجاد همه زیرساخت‌های ضروری برای همه شهرک‌های صنعتی، ایجاد خوشه‌های صنعتی منطبق با استان و ارتقاء جایگاه خدمات مهندسی در توسعه و پیشرفت شهرک‌های صنعتی به عنوان یک پشتوانه برای واحد‌های صنعتی در راستای ایجاد تنوع تولید، بازاریابی کالا‌های تولید شده در این شهرکها، بالا بردن بهرهوری و در کنار آن تعامل همه دستگاه‌ها برای رسیدن به توسعه صنعتی و ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی از مهمترین ضروریات است.
هم اکنون ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان گلستان وجود دارد که ۱۳ شهرک و ۱۰ ناحیه فعال هستند و بنا به گفته مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان؛ ۸۲۵ واحد در این شهرک‌ها استقرار دارند که به دلیل برخی مشکلات ۲۲۰ واحد معادل ۲۵ درصد این واحد‌ها غیرفعال هستند و واحد‌های فعال نیز با ۳۰ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند. تقریبا در همه شهرک‌ها امکانات زیرساختی، آب و برق و گاز و تلفن ایجاد شده و تنها در شهرک گمیشان هنوز مشکل گاز وجود دارد که در تلاش هستیم این مشکل به زودی حل شود.
به گفته رضا شهمرادی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان در برخی از شهرک‌های استان مشکل آب وجود دارد که باید مجوز حفر چاه جدید گرفته شود. در برخی شهرک‌ها نیز مشکل برق وجود دارد که باید این ظرفیت افزایش یابد که سرمایه گذاران جدید با مشکل مواجه نشوند. البته در فصل تابستان برای کاهش خاموشی واحد‌های خانگی همچنان روزی ۲ ساعت برق واحد‌های صنعتی استان قطع است که سبب ضرر و زیان واحد‌های تولیدی است.

۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان تصفیه خانه دارد
شهمرادی با بیان اینکه ۶ شهرک صنعتی استان دارای تصفیه خانه و از ۱۰ ناحیه نیز ۵ تا تصفیه خانه فاضلاب دارد، گفت: در شهرک صنعتی آق قلا بزودی زون دوم تصفیه خانه افتتاح می‌شود.
وی افزود: در شهرک گنبدکاووس نیز به دنبال آغاز عملیات اجرائی برای تصفیه خانه دوم هستیم. ضمن اینکه با توجه به اعتبارات باید در همه شهرک‌ها به تدریج این تصفیه‌ها استقرار یابد.

احیای ۴۰ واحد صنعتی در سال جاری
بنا به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان، ۸۲۵ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، ۱۲ هزار شغل ایجاد کرده است و مجموع سرمایه گذاری در آن، ۱۵ هزار میلیارد تومان است که با احتساب ۲۲۵ واحد غیر فعال تاکنون ۳۵۰۰ اشتغال و و ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری از بین رفته است.
وی افزود: درسال ۱۴۰۰ به شدت به دنبال احیای واحد‌های غیر فعال هستیم، برنامه ما برای سال جاری، ۴۰ واحد هست که در این راستا به شدت نیازمند کمک و همیاری بانک‌های استان هستیم.

ایجاد خوشه جدید مبلمان در شهرک‌های صنعتی استان
شهمرادی با بیان اینکه تاکنون در این شهرک ها، خوشه‌های دام و طیور لبنیات و فرش ایجاد شده و هم اکنون نیز در حال انجام مطالعات خوشه مبلمان هستیم، گفت: خوشه‌های صنعتی می توانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطق‌های باشند. چرا که در نتیجه توسعه خوشه ها، بنگاه‌های دورن خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصی تر از امکانات و اولویت‌های موجود کار می کنند و بازه زمانی واکنش آن‌ها نسبت به بازار بسیار کمتر از حالتی خواهد بود که به صورت انفرادی کار می کنند. از سوی دیگر، بنگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط به سطح جدید و بالاتری از توان نوآوری می رسند.
ضمن اینکه، توسعه بنگاه‌های بخش خصوصی در قالب توسعه خوشه ای، به دلیل افزایش همکاری و انجام فعالیت‌های مشارکتی، دارای بازدهی بیشتری است. واحد‌های درون خوشه می توانند با تشکیل کنسرسیوم در بازاررسانی محصولات و همچنین در تامین مواد اولیه با قیمت مناسب تر با یکدیگر همکاری کنند.
شهمرادی از مهمترین مشکلات شهرک‌های صنعتی استان را نقدینگی و سرمایه در گردش، نبود بازار فروش محصولات و کاهش قدرت خرید مردم با توجه به کرونا عنوان کرد و افزود: باید به دنبال رونق و توسعه صادرات و رونق بازار فروش داخل باشیم. فرسودگی ماشین آلات و کمبود مواد اولیه داریم و البته مهمترین مانع در توسعه شهرک‌ها تامین زیرساخت‌های اصلی مانند آب، برق و گاز است.
استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی مزایای بسیاری از قبیل نیاز نداشتن به دریافت مجوز‌های جداگانه از ادارات مختلف، پرداخت نقد و اقساط هزینه‌های انتفاع از تاسیسات، کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری به علت استفاده از خدمات مشترک سازماندهی شده توسط شهرک‌ها از قبیل آب، برق، گاز و … را دارد. همچنین واحد‌ها در صورت استقرار در این شهرک‌ها می توانند از این امکانات و برخی معافیت‌ها و بخشودگی‌های ویژه این نواحی برابر دستورالعمل‌ها استفاده کنند. از آنجا که وظیفه اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی تکمیل زیرساخت‌ها است، باید ضمن استقرار زیرساخت‌های آب و برق و گاز با همکاری دستگاه‌های خدمات رسان، در این شهرک‌ها، نسبت به جذب سرمایه گذاران تسریع صورت گیرد و عرصه تولید برای سرمایه گذاران استانی جذاب شود.