برخی از کشاورزان گلستانی از قیمت تعیین شده برای خرید توافقی سویا گلایه دارند.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان ، خرید دانه روغنی سویا امسال به دلیل بارندگی‌ها با تاخیر آغاز شد و سویاکاران انتظار داشتند محصول خود را با قیمتی بیش از ۲۱ هزار تومان به فروش برسانند، اما این موضوع محقق نشد.

قیمت خرید تضمینی سویا برای امسال ۱۵ هزار و ۳۶۰ تومان در نظر گرفته شده است، اما قیمت خرید توافقی بین کشاورز و خریدار در چندماه گذشته بین ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان بر اساس کیفیت توافق شده بود.

حالا که فصل برداشت محصول سویاکاران گلستانی از راه رسیده است، کشاورزانی که انتظار داشتند با همان قیمت بالای ۲۱ هزار تومان محصول خود را به فروش برسانند با پاسخ منفی خریداران مواجه شدند.

تعدادی از کشاورزان در برنامه حرف حساب گلایه‌های خود را از این موضوع عنوان کردند.

یکی از کشاورزان گلستانی گفت: چند ماه پیش قیمت توافقی خرید سویا بیش از ۲۱ هزار تومان تعیین شده بود، اما در حال حاضر سویا با این رقم خریداری ندارد و قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان که همان قیمت خرید تضمینی دولت است، از سوی خریدار برای آن تعیین شده است.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: قیمت خرید تضمینی سویا نسبت به سال قبل ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، اما قیمت سم و کودی که خریداری می‌کردیم نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، این قیمت تضمینی باید به گونه‌ای تعیین شود که با هزینه‌های کشاورز همخوانی داشته باشد و موجب ضرر کشاورزان نشود، اما در بحث سویا اینگونه نیست.

قیمت مورد انتظار کشاورزان برای خرید سویا و موافقت نکردن خریداران با این قیمت موجب شده محصول سویای برخی از کشاورزان روی زمین بماند و خریداری نداشته باشد.

موسی خانی رییس اداره دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این باره گفت: سال گذشته قیمت تضمینی خرید سویا ۱۲ هزار تومان بود و امسال قیمت تضمینی ۱۵ هزار و ۳۶۰ تومان و برای سال آینده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی افزود: خرید توافقی سویا در حال حاضر با قیمت حدودی ۱۹ هزار تومان در گلستان انجام می‌شود که بالاتر از قیمت تضمینی است، اما در چند ماه گذشته این رقم به حدود ۲۴ هزار تومان هم رسیده بود.

موسی خانی با بیان اینکه شرایط بازار روز هم بر قیمت خرید و فروش سویا دخالت دارد، ادامه داد: تعیین قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی به این دلیل است که اگر یک زمانی محصول روی دست کشاورز ماند و یا اینکه پایین‌تر از قیمت تضمینی خرید و فروش شد جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کند و مانع از خسارت کشاورز شود و در حال حاضر رقم معامله بالاتر از قیمت تضمینی است.

نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم در برنامه حرف حساب قول پیگیری قیمت خرید توافقی سویا را در کمیسیون کشاورزی مجلس داد.

امسال ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان به زیر کشت سویا رفته است و پیش بینی می‌شود ۱۵ هزار تن دانه روغنی سویا از این اراضی برداشت شود.