مدیرکل کتابخانه های گلستان‌ با اظهار نگرانی از استقبال کم گروه‌های سنی بالا از کتاب‌خوانی گفت: کودکان و نوجوانان پیشتاز عضویت در کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی استان هستند.

به گزارش پايگاه خبری گلستان جوان ، آخوند عبدالحی میرزاعلی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: از مجموع گلستان حدود ۲ میلیون نفری گلستان فقط ۴۲ هزار نفر و ۹۱۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند ۱۳ هزار و ۲۲۰ نفر از آنان را کودکان، ۱۲ هزار و ۷۷۶ نفر را اعضای نوجوان و ۸ هزار و ۲۲۱ نفر را اعضای جوان تشکیل می‌دهند و فقط ۸ هزار و ۱۸۱ نفر از این اعضا بزرگسال هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۷۲۸ باب کتابخانه نهادی در کشور اظهار داشت: از این تعداد ۳۵ کتابخانه عمومی شهری، ۲۸کتابخانه عمومی روستایی و  ۱۱ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل در گلستان فعال است.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت اگر ساختمانی در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار دهند به کتاب تجهیز شده و نیروی رسمی از خود روستا جذب آن کتابخانه خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های گلستان‌ گفت: ۲۲۶ هزار و ۹۲۶ جلد کتاب در سال جاری توسط اعضای کتابخانه‌های استان به امانت گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۰۰ نسخه خطی به کتابخانه میرفندرسکی اهدا شده که قدیمی‌ترین آن مربوط به هزار و  سال قبل است.

آخوند میرزاعلی افزود: ۲۰۰ نسخه در کتابخانه میرفندرسکی مربوط به اعضا ناشنوا است و هزار و ۷۰۰ کتاب بریل و ۴ هزار منابع صوتی در اختیار نابینایان قرار دارد.

وی اظهار داشت: در هر فصل ۳۰۰ جلد کتاب به مناطق محروم و کم برخوردار گلستان اهدا می شود و در کنار آن در راستای ترویج و توسعه کتابخوانی تلاش می شود.

وی افزود: با وجود پیگیری و درخواست مکرر برای تاسیس کتابخانه مرکزی گلستان هنوز بودجه‌ای برای ساخت آن اختتصاص نیافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های گلستان بیان کرد: ۶ میلیارد ریال تجهیزات در سال جاری تهیه و در اختیار کتابخانه های عمومی استان گذاشته شد و خیرین هم ۵۳۴ میلیون ریال به صورت نقدی و ۲۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان اهدا کردند.

وی بیان کرد: کتابخانه کردکوی با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه نوده خاندوز با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده است.

مدیر کل کتابخانه های گلستان با اشاره به افتتاح سه باب کتابخانه عمومی در هفته کتاب گفت: ‌کتابخانه منطقه محروم و مرزی مراوه تپه، افتتاح کتابخانه مشارکتی حوزه هنری و افتتاح کتابخانه شهید یعقوب سقلی روستای قره قاشلی ترکمن در این هفته افتتاح خواهد شد.

 آخوند عبدالحی میرزاعلی  بیان کرد: شعار امسال هفته کتاب “ما همانیم که می خوانیم” نامگذاری شده است و براساس روز شمار هفته کتاب از ۲۱ آبان ماه آغاز و ۲۷  این ماه  ۶۶ویژه برنامه مختلف به مناسبت گرامیداشت این هفته در کتابخانه های گلستان با هدف معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا می‌شوند.

مدیر کل کتابخانه های گلستان‌ گفت: از جمله نشست های تخصصی این هفته نشست کتابخوان اختصاصی، نشست ملی هنرمندان، نشست کتابخوان کتابخانه ای با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره)، نشست کتابخوان مدرسه ایی با مشارکت آموزش و پرورش، نشست کتابخوان روسای ادارات، نشست کتابخوان در کتابخانه ها و مدارس، نشست کتابخوان بانوان ادارات و نشست بلندخوانی در خانه سالمندان است.

وی اظهار داشت: اردوی جهادی شهدای مدافع حرم، پویش نذر رهایی، پویش هر کتابخانه یک پایگاه اهدای کتاب، پویش کتابخون، اهدای خون توسط کتابداران، کتاب گردی، همایش تجلیل از برگزیدگان استانی، نقد و رونمایی کتاب، جشن کتاب، کتابخانه سیار، طرح کتابداری در مدرسه، طرح روستاگردی با کتاب، طرح تحویل کتاب های منازل به منظور تامین منابع کتابخانه ها، طرح پیوند اولیا و کتاب، قصه گویی در مدارس، کارگاه ارتقای سرانه مطالعه، برگزاری نقد و بررسی کتاب، جمع خوانی کتاب، نقاشی متری همگانی با موضوع کتاب، اجرای بازی های بومی و محلی در حیاط کتابخانه، اجرای برنامه های فرهنگی در مدرسه عشایری سلامت کرند، مسابقه کاردستی،  نمایشنامه خوانی، پرده خوانی، محافل ادبی و عصر شعر از دیگر برنامه های هفته  کتاب و کتابخوانی است.