کافی نبودن امکانات و اقلام درمانی بیمارستانی، کاهش سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار تن خسته و فرسوده درمانگران گلستان، پایان پیک پنجم کرونا در این استان را به موضوعی دور از ذهن و دشوار تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، کافی نبودن امکانات و اقلام درمانی بیمارستانی، کاهش سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار تن خسته و فرسوده درمانگران گلستان، پایان پیک پنجم کرونا در این استان را به موضوعی دور از ذهن و دشوار تبدیل کرده است.

با شیوع کرونا در بهمن ماه ۱۳۹۸ گلستان همانند بسیاری از استان‌های کشور با کمبود تجهیزات مرتبط با درمان این ویروس مواجه بود، اما به دلیل شیب کند ابتلا در کنار همراهی خیران، بسیاری از نیاز‌ها در زمانی کوتاه برطرف شده و روند درمان بیماران کرونایی به صورت عادی جریان گرفت.

تعداد مبتلایان و افراد بستری به این ویروس در پیک اول و دوم به حدی بود که اقلام و تجهیزات درمانی مورد نیاز این افراد کفاف تعداد بیماران را نمی‌داد، اما به مروز زمان با تهیه و واگذاری اقلامی مانند ۱۰ دستگاه ونتیلاتور، دستگاه‌های سی تی اسکن و اکسیژن ساز و تانک‌های نگهداری اکسیژن، کمبود تجهیزات مراکز درمانی گلستان کمرنگ شد.

در موج سوم ابتلا به کرونا نیز با تقویت اقدامات پیشگیرانه هر چند تعداد بستری‌ها افزایش یافت، اما رعایت بیشتر شیوه نامه‌ها در کنار تلاش کادر درمان و در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز، گذر از این روز‌های سخت را اندکی آسان کرد.

هنگامی که گلستان وارد پیک چهارم شد آمار مبتلایان و بستری شدگان به مرز هزار بیمار رسید و بار دیگر تجهیزات سخت افزاری بیمارستان‌ها توان خدمت به بیماران را از دست داد که این رویه تا ابتدای پیک پنجم ادامه داشت.

این روز‌ها گلستان در موج پنجم شیوع کرونا به قله تعداد بستری شدگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مبتلایان سرپایی رسیده و مواجهه بیشتر کادر درمان با سویه دلتا، تعداد پزشکان و پرستاران مبتلا به کرونا را با افزایش بیشتر مواجه کرده است.

 

شدت خطر سویه دلتای کرونا به حدی است که حتی تزریق واکسن کرونا موجب ایمنی کامل پزشکان و پرستاران از ابتلای دوباره نشد و در پیک پنجم حدود ۲۰۰ درمانگر گلستان با وجود انجام واکسیناسیون برای درمان کرونای خود در بیمارستان بستری بوده و یا به قرنطینه خانگی رفتند.


با وجود آنکه سخت افزار و اقلام پزشکی مراکز درمانی گلستان نسبت به سال ۹۸ چند برابر شده، اما این تجهیزات به گفته مسئولان استان همچنان پایین‌تر از حد استاندارد است و تن خسته درمانگران توان گذر از پیک‌های بعدی این ویروس را ندارد.

سهیل احمدی یکی از پرستاران گلستانی که در ۱۸ ماه گذشته ۲ بار به کرونا مبتلا شده گفت: با وجود رعایت حداکثری شیوه نامه ها، حجم آلودگی مراکز درمانی به حدی است که اکثر پرستاران حداقل یک بار به این ویروس مبتلا شدند.

وی بیان کرد: بسیاری از درمانگران از نظر روحی و جسمی توان مقابله با این بیماری را ندارند و طولانی شدن روند مقابله با این ویروس بر زندگی شخصی و روحیات آنان تاثیر منفی زیادی گذاشته است.

تجهیزات مراکز درمانی گلستان نسبت به سال ۹۸ چند برابر شده، اما این امکانات همچنان پایینتر از حد استاندارد است و تن خسته درمانگران، توان گذر از پیک‌های بعدی شیوع کرونا را ندارد. این پرستار گرگانی ادامه داد: مشاهده فوت هموطنان و بیماران کم سن و سال در مراکز درمانی، جان باختن تعدادی از همکاران در حین خدمت و ابتلای اعضای خانواده به این ویروس آسیب روحی شدیدی به درمانگران وارد کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان هم از ابتلای بیش از ۱۵۰ پرسنل کادر درمان استان به کرونا در پیک پنجم خبر داد و گفت: پرستاران و پزشکان و مراکز درمانی گلستان هر چند واکسینه شده اند، اما قدرت سرایت بالای سویه دلتا کرونا بار دیگر همکاران ما را زمین گیر کرد.