اواخر تیرماه امسال و در پی کمبود شدید منابع آبی در استان گلستان، پس از سال‌ها بی‌عملی دولت دوازدهم، بالاخره وزارت نیرو مجوز شیرین سازی آب دریای خزر را در این استان صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان، اواخر تیرماه امسال و در پی کمبود شدید منابع آبی در استان گلستان، پس از سال‌ها بی‌عملی دولت دوازدهم، بالاخره وزارت نیرو مجوز شیرین سازی آب دریای خزر را در این استان صادر کرد.

از سال ۹۷ بود که موضوع شیرین سازی آب دریای خزر برای جبران بخشی از کمبود آب شرب و البته کشاورزی در استان گلستان مطرح شد. در زمان افتتاح آب شیرینکن بندرترکمن که بزرگترین پروژه آب شیرین کن در شمال کشور به شمار میرود هم اردکانیان، وزیر نیرو قول داده بود که خیلی زود مجوز آب شیرین کن دیگری در گلستان صادر شود. اتفاقی که پس از ۳ سال پیگیری آب منطقهای، نمایندگان مجلس و البته بخش خصوصی در روز‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم مجوزش صادر شد.
جدا از فرصت سوزی‌های زیادی که در این سال‌ها به علت بی تدبیری و بی عملی دولت در صدور مجوز شیرین سازی آب دریای خزر اتفاق افتاده است، هزینه‌های انجام این پروژه نیز در مقایسه با چند سال قبل به شدت افزایش یافته است. ضمن اینکه وضعیت اسفبار آبرسانی به برخی شهر‌های استان از جمله گرگان و عدم دسترسی تعدادی از روستا‌ها به آب شرب لوله کشی را هم میتوان نتیجه سوء تدبیر دولت دوازدهم دانست.
این موضوع را چندی قبل رئیس اتاق بازرگانی گرگان در جمع خبرنگاران مطرح و به شدت از وزارت نیرو انتقاد کرد و گفته بود: به عنوان بخش خصوصی ۳ سال است که پیگیر مجوز شیرین سازی آب دریا هستیم، اما دولت دوازدهم تا آخرین روز‌ها این مجوز را صادر نکرد.
علی محمد چوپانی معتقد است که مشکلات امروز در زمینه آب شرب برای برخی شهر‌های استان از جمله گرگان، نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت دوازدهم در حوزه وزارت نیرو است و تأکید می‌کند باید با مدیرانی که اینگونه فرصت‌ها و سرمایه‌های کشور را بر باد می‌دهند، برخورد قانونی قاطعی شود.
از سوی دیگر با اینکه پاییز از راه رسیده و دمای هوا هم چندین درجه خنک‌تر شده است، اما مردم گرگان هنوز هم با قطعی‌های چندین ساعته آب شرب مواجه هستند که مشکلات زیادی هم برای آنان به وجود آورده است.
قرار است با شیرین سازی آب دریا بخشی از نیاز آبی شهر‌های غربی و گرگان و تعدادی از روستا‌های مسیر هم برطرف شود و باید دید از اواخر خردادماه که دولت مجوز شیرین سازی آب دریای خزر را به حجم ۳۲ میلیون مترمکعب برای شرب و ۸ میلیون مترمکعب برای کشاورزی صادر کرده است، به کجا رسیده است.
بیش از ۴۰ درصد آب شرب استان بوشهر با شیرین سازی آب دریا تأمین می‌شود شیرین سازی ۱۸ هزار مترمعکب آب در جزیره قشم با تلاش فناوران ایرانی ۱۰۰۰ میلیارد تومان در شیرین سازی آب در استان بوشهر سرمایه گذاری می‌شود.

بخشی از آب شرب استان را هم در افق ۱۴۲۵ باید از طریق شیرین سازی آب دریا تأمین شود.
وی گفت: مطالعات و برآورد‌های متعددی در این باره انجام شده است و درخواست استان مجوز ۱۰۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب دریای خزر است تا بتوان از این طریق ۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید کرد که عمدتاً در شهرستان‌های غرب استان ازجمله بندرترکمن، گمیشان و کردکوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان درباره نتیجه نشست‌ها و جلسه‌هایی که با مدیرعامل آبفای کشور در روز‌های اخیر برگزار شده است، بیان داشت: با توجه به اینکه در طرح جامع پیش بینی شده است، استان گلستان نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب آب را با شیرین سازی در افق بلند مدت به دست مردم برساند، در حد ۱۶ میلیون متر مکعب مجوز صادر و تخصیص انجام شده است که در این جلسات هم درخصوص افزایش مجوز شیرین سازی شرب و هم نحوه اجرا و سرمایه گذاری شیرین سازی در استان بحث و بررسی صورت گرفت.
وی ادامه داد: درخصوص نحوه اجرای شیرین سازی برای شرب هم می‌توان مطالعات را با هزینه دولت انجام دادو هم اینکه سرمایه گذار کار انتقال، مطالعه و اجرا را انجام دهد و بعد در یک مدت معین و مشخصی آب را به دولت فروخته و هزینه را از دولت بگیرد.
حسینی اظهار با اشاره به موافقت مسئولان آبفای کشور با پیشنهادات استان گفت: قرار شد باقیمانده تخصیص شرب برای استان نیز توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیگیری شود که در صورت تخصیص ۴۰ میلیون متر مکعب می‌توان آب شرب مورد نیاز ۵۰۰ هزار نفر را تامین کرد.
وی گفت: در بین طرح‌های آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان، ۶ طرح در سنوات قبل به آب منطق‌های واگذار شده بود، اما مقرر شد برای انجام هماهنگی بیشتر و سرعت بیشتر در آبرسانی، این طرح‌ها به شرکت آب و فاضلاب استان واگذار شود که بنا شد این موضوع در نشست‌های مشترک مدیران عامل آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان بررسی شود.