علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ايران در اولین جلسه توجیهی محرمانه اش با خبرنگاران و پیش از برگزاریِ «مذاکرات برای رفع تحریم‌ها» نکاتی را یادآور شد که محور‌های آن به شرح زیر است:

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ؛ علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ايران در اولین جلسه توجیهی محرمانه اش با خبرنگاران و پیش از برگزاریِ «مذاکرات برای رفع تحریم‌ها» نکاتی را یادآور شد که محور‌های آن به شرح زیر است:
رسانه استارت کمک به تیم مذاکره کننده را بزند.
بحث اصلی “بازگشت آمریکا به برجام” نیست، بلکه “رفع تحریم” هاست.
انتظار می‌رود رسانه‌ها بر اینکه “ایران تا رفع همه تحریم‌ها کوتاه نمی‌اید” تاکید کند.
تاکید و تشریح چگونگی “راستی آزمایی رفع تحریم ها” برای عامه مردم “نمی‌تواند” مفید باشد.
انتظار می‌رود رسانه‌ها در ماجرای برجام مبدا را “خروج آمریکا” بگذارند و نه “تغییر دولت در آمریکا” یا “تصویب قانون مجلس” یا “کاهش تعهدات هسته‌ای از طرف ایران”.
آمریکا باید “تعدیل جدی” در سیاست هایش نشان دهد.
درباره اینکه از نتایج و دستاورد‌های دور قبلی مذاکرات که شش دور آن برگزار شد، استفاده می‌کنیم یا نه؟ پاسخ این است: هر جایش در جهت “منافع ملی” باشد استفاده می‌کنیم هر جا به نفع ما نباشد استفاده نمی‌کنیم. پس نه قرار است گذشته را کاملا از بین ببریم و نه کاملا به آن متعهد باشیم.
آقای باقری در پاسخ به این سوال که چرا اصرار دارید عبارت “برجام” را در این مذاکرات استفاده نکنید، تاکید داشت که بگذارید طرف مقابل خیالش راحت نباشد که ما در این توافق می‌مانیم و آن را قبول داریم؛ چه اشکالی دارد در این تردید بماند؟!
موضوع “تضمین” بسیار مهم است، اما در عمل تضمین وقتی اتفاق می‌افتد که طرف مقابل بداند اگر توافق را اجرا نکند باید “هزینه” بدهد؛ آمریکا حتی اگر توافق با ایران را در کنگره هم تصویب کند باز راه برای زیر توافق زدن هست. پس اصل همان “ایجاد هزینه در صورت عدم تعهد” است.
درباره نتیجه مذاکرات پیش بینی ندارم؛ این کار “ساحره هاست” که پیش بینی کنند؛ اما در کل “خوشبین”هستم.
در حوزه ادبیات سازی باید تقویت شویم؛ غرب در این حوزه قوی است؛ مثلا غرب بعد از اجرای قانون مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) ادبیات “یک سال گریز هسته ای” را ساخت و تلاش دارد آنرا جا بیندازد!
پیشنهاد آقای باقری برای ادبیات سازی:
نگوییم پرونده هسته ای، بگوئیم فعالیت هسته‌ای
نگوییم از سرگیری مذاکرات، بگوئیم آغاز مذاکرات
نگوییم مذاکرات احیای برجام، بگوئیم مذاکرات برای رفع تحریم‌ها
تعمداً می‌خواهیم به سه کشور اروپایی، انگلیس، فرانسه و آلمان هویت جمعی ندهیم و این‌ها را سه کشور متفرق بدانیم. این‌ها در اروپا اختلافات و تعارض‌های شدید دارند؛ پس چرا ما باید این‌ها را متحد نشان بدهیم.
در سفر روز سه شنبه هجدهم آبان ماه ۱۴۰۰ معاون سیاسی به سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) تلاش هست که این‌ها متفرق دیده شوند؛ ضمن اینکه قرار هست به “دو یا سه کشور اروپایی” دیگر هم سفر کند تا این سه کشور احساس مهم بودن نکنند! سفر اروپایی آقای باقری بسیار مهم است.
در مذاکرات “متن توافق نامه برجام” مدنظر است، اما سه سند یا پیوست جدید به آن اضافه می‌شود:
۱. سند رفع تحریم‌ها
۲. سند تعهدات هسته‌ای
۳. سند سازوکار اجرایی
تیم مذاکره کننده فعلا هیچ تغییری نکرده، اما افرادی به آن “اضافه” خواهد شد. دستگاه‌های مختلف در حال معرفی گزینه‌های پیشنهادی‌شان برای تیم مذاکره کننده هستند. این افراد باید در حوزه خودشان، در حوزه حقوق بین الملل و در حوزه تحریم‌ها متخصص باشند.
اگر منافع ملی ایجاب می‌کرد، تیم مذاکره کننده را بزنید (نقد کنید).
هفته آینده نشست سه جانبه ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود که بسیار مهم است. این نشست به دلیل کرونا وبیناری است.
در زمان خروج آمریکا از برجام روسیه خروج را محکوم کرد و چین هم موضع گیری مشابهی داشت، اما در بیانیه مطبوعاتی و در خبر رسانه ها، روسیه و چین هم در کنار اروپایی‌ها قرار داده شدند! و گفته شد ۵ کشور “ابراز تاسف شدید” کردند. رسانه‌ها نباید این‌ها را کنار هم بگذارند. (آقای باقری بر جدا کردن صف روسیه و چین از اروپایی‌ها تاکید داشت).
آقای باقری در پاسخ به سوالات “متعدد” خبرنگاران درباره اینکه منظور ایران از “لغو تحریم ها” کدام تحریم هاست؟ و ما دقیقا با برداشته شدن کدام تحریم‌ها راضی می‌شویم؟ پاسخ مشخصی نداد!
آقای باقری در پاسخ به این سوال که “برای خروج ایران از “وضعیت اضطراری” که آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب درباره ایران اعلام کردند، مذاکره می‌کنید یا نه؟ گفت: این موضوع برجام نیست.
درباره مسائل منطقه‌ای نیز مذاکره نخواهد شد.