مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: ویروس چروکیدگی قهوه ای، گلخانه‌های پرورش دهنده گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان ، کیانوش حق نما گفت: سال گذشته برای اولین بار ویروس چروکیدگی قهوه‌ای در گلخانه‌های استان مشاهده شد و به چند گلخانه خسارت صد در صدی زد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود این ویروس امسال هم خساراتی به گلخانه‌های پرورش دهنده گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای وارد کند از این رو لازم است گلخانه داران اقدامات لازم را برای پیشگیری از آلودگی در گلخانه‌ها انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: این ویروس از طریق استفاده از بذر و نشا‌های آلوده، خاک آلوده، آب‌های در حال گردش در کشت هیدروپونیک، لباس و دست‌های آلوده کشاورز، ابزار آلات آلوده گلخانه و زنبور‌ها به گلخانه منتقل می‌شود.

حق نما با اشاره به علائم آلودگی این ویروس گفت: باریک شدن برگ ها، لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی میوه و ساقه گیاه، بدشکلی میوه، کاهش محصول و لکه‌های زرد رنگ بر روی میوه از جمله علائم این ویروس است که گلخانه داران باید نسبت به آن دقت کنند.

وی گفت: برای کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس در گلخانه‌ها باید حتما از بذور و نشا‌های عاری از آلودگی استفاده و از انتقال گوجه فرنگی و فلفل بدون گواهی سلامت به استان‌های مختلف جلوگیری شود.

حق نما می‌گوید: شناسایی دقیق و به موقع این ویروس در گلخانه یکی از اقدامات مهم در جلوگیری از انتشار آلودگی است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: ضدعفونی سطح سازه‌های گلخانه مخصوصا در محل تهیه نشا‌های گوجه فرنگی و فلفل، ضدعفونی لباس‌های کشاورزان و ابزارآلات کشاورزی، حذف بوته‌های مشکوک به آلودگی ویروسی، استفاده از خاک بدون آلودگی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در پیشگیری از سرایت این ویروس به گلخانه‌ها موثر باشد.

در استان گلستان ۸۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری است و در این گلخانه‌ها سالانه ۱۲ هزار تن محصول صیفی و بیش از ۱۸ میلیون اصله گلدان گل زینتی تولید می‌شود.