درویش علی حسن زاده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این استان شمالی به لحاظ ظرفیت در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و ارتباط ریلی با کشور‌های آسیای میانه، مستعد توسعه تجارت با بنگلادش است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان جوان از گرگان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این استان شمالی به لحاظ ظرفیت در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و ارتباط ریلی با کشور‌های آسیای میانه، مستعد توسعه تجارت با بنگلادش است.

درویشعلی حسن زاده روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در نشست فعالان اقتصادی استان گلستان با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در شهر گرگان، افزود: لازم است موانع تعرفه‌ای و حمل و نقل با توجه به بُعد مسافت میان دو کشور در سطح سران دولت‌ها برای توسعه تجارت حل شود.

وی گفت: برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور پیشنهاد میشود کمیته مشترک بازرگانی ایران و بنگلادش تشکیل و سریعتر مقدمات توسعه تجارت فراهم شود.

حسن زاده اضافه کرد: همچنین استان گلستان در تامین نیازمندی‌های کشور بنگلادش ازجمله غلات (انتقال از کشور‌های قزاقستان و روسیه و فرآوری آن در گلستان)، پنبه برای تامین مواد اولیه صنعت پوشاک، مواد پتروشیمی و معدنی، سیمان و قیر میتواند نقش بسزایی داشته باشد.

وی گفت: استان گلستان کریدور مطمئن برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با کشور بنگلادش به خاطر اتصال کریدور ریلی از این استان به کشور چین، به شمار می‌رود.

گلستان ظرفیت ترانزیت غلات مورد نیاز کشور بنگلادش را دارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان در این نشست گفت: این استان به خاطر اتصال خط ریلی به کشور قزاقستان و روسیه، ظرفیت تامین غلات و فرآوری آن را برای کشور بنگلادش دارد.

امیر یوسفی افزود: با توجه به این که دولت سیزدهم، معاونت اقتصادی را در سفارتخانه‌ها فعال کرده می‌توان از این ظرفیت برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین استان گلستان و کشور بنگلادش به خوبی استفاده کرد.

وی گفت: علاوه بر این، استان گلستان که در بخش تولید کشاورزی فعال است می‌تواند بخشی از نیاز کشور بنگلادش را در این بخش تامین کند.

وی افزود: سفر‌های گذشته سفیر بنگلادش و در زمان حاضر رایزن بازرگانی و نماینده اتاق بازرگانی وزارت بازرگانی این کشور به گلستان می‌تواند آغازی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری در آینده باشد.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در جمهوری اسلامی ایران هم با تاکید بر علاقمندی دولتش برای افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری بین کشورش با ایران، گفت: گسترش این مناسبات با توجه به تعامل فرهنگی و تاریخی از گذشته دور، دست یافتنی است.

ضرورت تلاش برای افزایش سطح مناسبات

خانم “جولیا معین” افزود: برقراری ارتباط اتاق بازرگانی گرگان با بنگلادش می تواند منجر به افزایش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری شود و برای شکل گیری این ایده تلاش خواهد شد.

وی بر تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور ورفع موانع توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری و شرکت تجار ایرانی در نمایشگاه بنگلادش و معرفی محصولات تاکید کرد.

گفتنی است فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان با بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از ظرفیت‌های صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان گلستان به شمار می‌رود که اکنون این عده با ۳۰ کشور دنیا و به طور عمده با کشور‌های همجوار آسیای میانه، صادرات کالا را انجام می‌دهند.

وجود ۴۵۲ هزار هکتار عرضه جنگلی،۶۶۷ هزار هکتار اراضی با تولید ۴.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، وجود گمرک اینچه برون در گنبدکاووس، دسترسی به جاده ترانزیتی راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان و راه آهن سراسری کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و دسترسی جاده‌ای و ریلی به بندر ترکمن و ارتباط با تهران و جنوب کشور، وجود فرودگاه بینالمللی گرگان و قدس در کلاله، فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه و سرکنسولگری قزاقستان در گرگان و تصویب منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچهبرون از جمله ظرفیت‌های اقتصادی استان گلستان است.

در استان گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

استان گلستان از شمال با کشور جمهوری ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با سمنان همسایه است.